Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
30 ianuarie 2024

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate…

Peste 40 de concursuri școlare naționale au fost eliminate de o comisie a Ministerului Educației din listele și calendarele competiționale pentru anul școlar 2023-2024, față de anul școlar trecut, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza listelor și calendarelor publicate de Ministerul Educației luni, 29 ianuarie. Și la activitățile naționale și internaționale (CAEN) au dispărut peste 30 de concursuri finanțate sau nu de Ministerul Educației.
Este vorba, printre altele, de concursul de chimie „Raluca Rîpan” considerat de profesori și elevi olimpiada de profil pentru elevii de clasa a VII-a, pentru că în gimnaziu nu există olimpiada națională de chimie decât pentru clasa a VIII-a; concursurile de meserii pentru elevii de la tehnologic, concursuri dedicate elevilor care aparțin minorităților.
Potrivit surselor Edupedu.ro, decizia de înființare a comisiei de tăiat concursuri a fost dată în luna martie a anului 2023. Fac parte din comisie 21 de membri, dintre care 8 din Ministerul Educației, 5 din universități și restul din școli, inspectorate școlare și asociații.
Calendarele și listele olimpiadelor și concursurilor școlare naționale 2024 au fost publicate luni după-amiază, 29 ianuarie. Edupedu.ro a scris că ar urma ca și la competițiile sportive să existe tăieri, mai exact să nu continue toate cu etapele naționale.
După ce am prezentat că elevii de gimnaziu ar fi fost excluși de la Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) 2024 în varianta în lucru a calendarului Ministerului Educației, în contextul în care ar fi avut loc discuții despre renunțarea la olimpiadă, aceștia au fost reintroduși de Ministerul Educației în planificări.
Revenind la concursuri, dacă în 2023 erau 161 de concursuri școlare naționale organizate fără finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 130.
Dacă în anul școlar 2022-2023 erau 70 de concursuri organizate cu finanțare de Ministerul Educației, anul acesta sunt puțin peste 50, conform calendarelor și listelor publicate de Ministerul Educației.

„Tu, eu și mediul înconjurător”

De luni până joi, reuniune de proiect la S.A.M. „G. Barițiu”

„Tu, eu și mediul înconjurător”

De luni până joi, inclusiv (19-22 mai 2008), la Școala de Arte și Meserii „George Barițiu” din Oradea, se desfășoară prima reuniune de proiect Comenius „Tu, eu și mediul înconjurător”, la care participă și elevi implicați în proiect. Celelalte trei întâlniri de proiect au constat în două schimburi între directorii școlilor (în 2007, la Oradea și în februarie 2008, în Islanda), și un schimb de profesori, în aprilie 2008, în Germania

La actuala reuniune de la Oradea, alături de echipa de proiect de la  S.A.M. „George Barițiu”(alcătuită din prof. Alina Vese - director, Marcela Todică - director adjunct, prof. Dana Bănică, prof. ing. Viorica Ionaș,  prof. Valentina Dobai, prof. Dorina Vereș și prof. Ioana Burlău - coordonator de proiect), participă 17 parteneri de proiect (șase profesori și 11 elevi) din Germania, Polonia și Islanda.
Serbare de ... „Bun venit”! 
Astăzi (luni, 19 mai), în prima zi a reuniunii, la prima oră, gazdele le-au făcut o primire călduroasă, oferindu-le o masă de protocol și o serbare de „Bun venit!”
După salutul adresat, Ioana Burlău, coordonatorul de proiect, a invitat oaspeții pe scenă să se prezinte. Din Germania (țara coordonatoare de proiect), au făcut deplasarea la Oradea: profesorii Wellmann Annette și Guebler Rolf, precum și trei elevi: Koster Tamara, Busse Maike și Busse Sandra. Polonia este reprezentată de profesorii Rosol Oktawia și Swiety Malgosia, precum și de patru elevi: Popiela Dominika, Wroblewska Kasia, Stasiowski David și Wieczorek Michal.
Din Islanda, au venit tot doi profesori (Gunnbjornsdottir Ragnheiour și Sigmarsdottir Sigrun Fanney) și patru elevi: Traustadottir Rosa Osp, Bjarnason Arnar Holm, Gunnlaugsson Helgi Pall și Sveinsson Helgi Runar.
Tot pe scenă, au urcat apoi artiști de la patru școli partenere: școala gazdă, Școala cu clasele I-VIII „Dacia”, Grupul Școlar Sanitar „Vasile Voiculescu” și C.S.E.I nr. 1. Elevi din clasa a III-a A, de la Școala „Dacia” (înv. Simona Fabian) și elevi de la școala gazdă au prezentat Ecomoda – manechinele prezentând ținute originale confecționate din materiale recuperabile. Partenerii de la „Vasile Voiculescu”, C.S.E.I. nr.1 și școala gazdă ne-au surprins cu un număr de dans hip-hop de mare efect, iar un duet vocal al gazdelor (Anda Faur - Samuel Tiriteu) ne-a încântat, în acompaniament de orgă (realizat de prof. Viorel Boțiu), cu un moment folcloric reușit.
Vizitarea atelierelor și cabinetelor...
Înainte ca oaspeții să viziteze cabinetele, atelierele, sala de internet și internatul școlii, coordonatorul de proiect, prof. Ioana Burlău, a ținut să le  facă cunoștință cu școala prin intermediul unor imagini sugestive prezentate în power point, pentru a le stârni și mai mult curiozitatea.
În cadrul atelierelor de croitorie, confecții încălțăminte, tâmplărie și lăcătușerie, oaspeții au fost plăcut surprinși de produsele muncii elevilor, au stat de vorbă cu îndrumătorii de practică (ingineri și maiștri instructori), dar și cu elevii. Annette chiar a testat o mașină de cusut. În laboratorul de alimentație publică, oaspeții au fost invitați să servească din produsele de patiserie și cofetărie pe care le pregăteau elevii. La tâmplărie, aveam să vedem mobilierul școlar pe care elevii îl execută pentru Liceul Teoretic „Lucian Blaga”din Oradea.
La Primăria Oradea și Școala „Dacia”
După servirea prânzului, oaspeții au avut programate două vizite, la Primăria municipiului Oradea și la Școala cu clasele I-VIII „Dacia”, una dintre școlile partenere orădene. La primărie, elevii și dascălii germani, polonezi și islandezi au fost primiți de ing. Daniela Demeter și Jurcă Mihai, consilieri în cadrul compartimentului Protecția mediului, respectiv, serviciul Proiecte și cooperare europeană, Claudia Ardelean, Relații internaționale, și Camelia Lata, de la Zona metropolitană. Gazdele au vorbit despre proiectele aflate în derulare în domeniile respective, despre gestionarea deșeurilor (pe termen scurt, mediu și lung), modernizarea infrastructurii și dezvolarea zonei metropolitane a Oradiei.
Trecând pragul Școlii „Dacia”, oaspeții au fost întâmpinați de directorul școlii, prof. Florian Hava, care le-a prezentat cartea de vizită a unității de învățământ  - cea mai mare școală gimnazială din municipiul de pe Crișul Repede (cu 1.354 de elevi) și cu rezultate deosebite obținute la olimpiadele școlare  și concursurile locale, județene, interjudețene și naționale, subliniind faptul că în acest an școlar opt elevi au reprezentat cu cinste școala și județul la etapa națională a olimpiadelor școlare, iar trei elevi s-au calificat în lotul național lărgit al României la olimpiada de astronomie. Profesorii oaspeți s-au interesat de managementul unității și de sprijinul pe care statul român îl acordă dezvoltării învățământului. Vizitând școala, oaspeții au vorbit și cu elevii și dascălii lor, aflați în sălile de clasă, la pregătirea temelor pentru a doua zi. În sala de sport, elevii germani au ținut să facă puțină mișcare cu mingea (de baschet).
Marți și miercuri – excursii
Pentru marți și miercuri, au fost programate excursii, la Chișcău și Cluj-Napoca, iar joi, o zi specială, cu activități de diseminare, expoziție, activități pe ateliere de lucru și program artistic. (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Tu, eu și mediul înconjurător”.

Trimite email
vineri, 23 februarie 2024, 08:56:01 Ora standard a Europei de Est