Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

CN „Iosif Vulcan” este partener cu instituţii din Spania, Ungaria, Norvegia, Polonia şi Bulgaria

În cadrul programului Erasmus+,

CN „Iosif Vulcan” este partener cu instituţii din Spania, Ungaria, Norvegia, Polonia şi Bulgaria

Colegiul Naţional „Iosif Vulcan" din Oradea, singurul liceu din judeţul Bihor, şi printre puţinele din nord-vestul României, care deţine specializarea biling spaniolă, are cinstea de a participa la un proiect internaţional în cadrul programului Erasmus+.

În cadrul proiectului, intitulat „Construim cetăţenia europeană prin intermediul educaţiei mediatice", luni, 10 noiembrie 2014, reprezentanţii celor şase ţări partenere au fost primiţi cu mare cinste de către dl viceprimar Ovidiu Mureşan, în sala mare a Primăriei Oradea, delegaţiile celor cinci ţări partenere luând loc la masa ovală a consilierilor locali. În prezidiu, alături de dl viceprimar au luat loc ataşatul pentru învăţământ al Ambasadei Spaniei în România, dl Vicente Lopez Brea Fernandez, reprezentantul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, doamna inspector şcolar Elena Chivari-Moţoc, doamna Carmen Pavon Vazquez, directorul Institutului pentru învăţământ secundar din Spania, cea care a făcut posibilă existenţa acestui proiect şi care ne-a ales ca parteneri, coordonatorul proiectului în România, doamna Sonia Luque Martin, care predă limba spaniolă la C.N. „Iosif Vulcan"şi nu în ultimul rând directorul colegiului, doamna profesor Adriana Savu, care a şi deschis festivităţile. Din alocuţiunea domniei sale am dedus dimensiunea şi valoarea educativă a acestui proiect internaţional, dar şi onoarea ce i s-a făcut colegiului orădean de a fi partener în cadru acestui proiect cu instituţii de prestigiu din Spania, Ungaria, Norvegia, Polonia şi Bulgaria.
„Erasmus+ promovează cooperarea"
„Colegiul Naţional „Iosif Vulcan" din Oradea are cinstea de a participa la programul Erasmus+, alături de instituţii de prestigiu din Spania, Ungaria, Norvegia, Polonia şi Bulgaria. Prin activităţile pe care şi le propune programul Erasmus+, comunitatea europeană doreşte să participe la procesul de formare şi dezvoltare a competenţelor necesare unei inserţii socio profesionale optime. Prin parteneriatele transnaţionale pe care le susţine şi finanţează, Erasmus+ promovează cooperarea şi construirea unor legături între sistemele de educaţie din fiecare stat participant şi piaţa europeană a muncii. Totodată sprijină modernizarea acestor sisteme de educaţie prin accentul pus pe abordări inovative, pe colaborare între actorii învăţării, pe dezvoltarea unor noi resurse educaţionale şi nu în ultimul rând pe promovarea egalităţii. Oportunităţile de învăţare pe care acest proiect le propune prin ideea de mobilitate adresată elevilor şi profesorilor de la specializarea biling spaniolă, de la Colegiul Naţional „Iosif Vulcan" din Oradea, precum şi partenerilor noştri, se circumscriu celor opt competenţe cheie necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, cetăţenie activă, incluziunea socială şi ocuparea forţei de muncă", a mai spus directorul colegiului, doamna profesor Adriana Savu.
„Educaţia  reprezintă deschiderea unor spaţii şi deschiderea unor uşi"
Ataşatul pentru învăţământ al Ambasadei Spaniei în România, dl Vicente Lopez Brea Fernandez, a privit acest proiect prin prisma educaţiei pe care o promovează: „Educaţia  reprezintă deschiderea unor spaţii şi deschiderea unor uşi spre noi posibilităţi. Prin urmare, tot ceea ce încercăm să facem este să construim un drum. Şi aici nu vorbim despre un proiect deja finalizat, ci de un proiect care se află în construcţie. Şi vă asigur că ne aflăm pe drumul bun". Dl viceprimarul Ovidiu Mureşan le-a urat un bun venit delegaţiilor din cele cinci ţări europene partenere, asigurându-le de tot sprijinul executivului primăriei pentru ca proiectul să se desfăşoare în cele mai bune condiţii. „Competenţele pe care le promovăm în acest proiect să fie un argument viabil pentru activitatea  dumneavoastră profesională atunci când nu veţi mai fi elevi în învăţământul liceal, iar buna practică a elevilor cu care vă întâlniţi din Norvegia, Spania, Ungaria, Polonia şi Bulgaria să fie un exemplu de urmat în tot ceea ce întreprindeţi în şcoală şi în afara şcolii", a spus dl viceprimar. Inspectorul şcolar Elena Chivari-Moţoc a transmis mesajul inspectorului şcolar general, dl prof. Nicolae Ioan Avram, salutându-i, şi felicitându-i pe toţi pentru câştigarea şi derularea acestui proiect.
„Construim cetăţenia europeană prin intermediul educaţiei mediatice"
De la cea care a făcut posibilă existenţa acestui proiect, doamna Carmen Pavon Vazquez, directorul Institutului pentru învăţământ secundar din Spania, aveam să aflăm denumirea proiectului, durata de implementare, obiectivele şi toate informaţiile importante.
„Proiectul se numeşte „Construim cetăţenia europeană prin intermediul educaţiei mediatice" şi se va desfăşura pe durata a doi ani şcolari. Dintre principalele obiective ale proiectului, amintim: însuşirea competenţelor de bază, creşterea nivelului de inserţie profesională, dar şi mobilitate naţională şi internaţională în rândul elevilor noştri, îmbunătăţirea competenţelor digitale şi integrarea disciplinei TIC ca spaţiu de colaborare, dezvoltarea competenţelor lingvistice ale elevilor în limba spaniolă. Proiectul nu se centrează doar pe elevi, ci implică toată comunitatea educaţională. Prin intermediul acestui proiect se urmăreşte ca elevii să integreze corect disciplina TIC în procesul de învăţământ şi să înveţe prin colaborare, familiile elevilor implicaţi în proiect vor putea învăţa şi alte forme de viaţă şi expresii culturale, iar primăriile implicate vor vedea şi alte modele de dezvoltare socială. „Vom vizita universităţi,  creându-se astfel premisele şi cadrul propice pentru dezvoltarea cercetării şi pentru a vedea şi alte bune practici..."
La rândul său, coordonatorul proiectului pentru România, doamna Sonia Luque Martin, care predă limba spaniolă la C.N. „Iosif Vulcan" Oradea, a oferit şi alte detalii tehnice ce ţin de organizarea unui concurs (Vom reveni cu amănunte).  
Înalţii oaspeţi au fost primiţi cu pâine şi sare!
Potrivit obiceiului, la intrarea în colegiu, delegaţia Spaniei, în frunte cu ataşatul pentru învăţământ al Ambasadei Spaniei în România, dl Vicente Lopez Brea Fernandez şi celelalte patru delegaţii, coordonate de Glenn Langeland (Norvegia), Jarosław Barański (Polonia), Andrea Simonovics (Ungaria) şi Elba Suárez Fuentes (Bulgaria), au fost primite cu pâine şi sare.
Apoi, în cabinetul de spaniolă „Garcia Lorca" a avut loc prezentarea delegaţiilor şi un scurt moment artistic oferit de artiştii „pedagogişti".
Astăzi şi în zilele următoare, până vineri, inclusiv, elevii şi profesorii parteneri vor cunoaşte frumuseţile şi potenţialul cultural şi turistic ale municipiului de pe Crişul Repede, dar şi ale judeţului nostru, iar elevii vor cunoaşte îndeaproape traiul şi ospitalitatea bihorenilor în cadrul familiilor care îi găzduiesc.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (140 de poze), accesaţi Galeria foto: CN „Iosif Vulcan” este partener cu instituţii din Spania, Ungaria, Norvegia, Polonia şi Bulgaria.  

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 23:22:10 Ora standard a Europei de Est