Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior”

La Oradea şi Băile Felix,

Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior”

Departamentul pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului Didactic (DPPPD) din cadrul Universităţii din Oradea, în colaborare cu Ministerul Educaţiei Naţionale, Direcţia Generală Management, Resurse Umane şi Reţea Şcolară Naţională, Direcţia Formare Continuă, a organizat vineri şi sâmbătă (28 şi 29 noiembrie 2014) Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor în învăţământul superior".

„Evenimentul este organizat în continuarea proiectului cu acelaşi nume, cofinanţat din Fondul  Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea resurselor Umane 2007 - 2013, Axa prioritară 1: „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere".
„Instituţie academică de prestigiu în învăţământul bihorean, Universitatea din Oradea îşi scrie istoria prin valorile pe care le creează şi promovează. Preluând tradiţii mai vechi într-un nou cadru social, politic şi cultural, Universitatea din Oradea se afirmă ca o prestigioasă instituţie de învăţământ superior în zona de nord-vest a României, fiind, în opinia noastră, o instituţie fundamentală a societăţii româneşti care clădeşte societatea civilă, îi dă sens şi o articulează...
La acest eveniment de mare importanţă ştiinţifică, culturală, educaţională, avem posibilitatea de a discuta şi aprofunda cele mai importante probleme ale învăţământului românesc contemporan, concentrându-ne în deosebi asupra rolului pe care în au Didactica şi Ştiinţele educaţiei în asigurarea calităţii activităţilor formative", a spus doamna prof. univ. dr. Florica Orţan, directorul DPPPD, în deschiderea conferinţei. În amplul său discurs, directorul DPPPD a punctat atât realizările celor două domenii, cât mai cu seamă neîmplinirile şi problemele rămase neelucidate.
„Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior" îşi propune, în primul rând, un schimb de experienţă privind aportul Didacticii şi al Ştiinţelor educaţiei la formarea profesională a cadrelor didactice. În al doilea rând îşi propune analiza modului de funcţionare a instituţiilor care asigură pregătirea iniţială şi continuă a cadrelor didactice, semnalând, în acelaşi timp, o serie de disfuncţionalităţi şi probleme critice, atât în modalitatea de formare a profesorilor, cât şi la nivelul Didacticii. O altă direcţie importantă o constituie desprinderea şi analiza unor perspective inovatoare în domeniul Didacticii şi Ştiinţelor educaţiei, tematica abordată în cadrul conferinţei fiind structurată de altfel în patru secţiuni", a conchis directorul DPPPD şi moderator al conferinţei.
Dl rector i-a rugat pe didacticieni să-i încurajeze „să devină dascăli pe cei care au har"
Invitat să ia cuvântul în deschiderea reuniunii, dl rector Constantin Bungău a prezentat instituţia pe care o conduce, care numără  „20.154 de studenţi, 1.064 de cadre didactice pentru foarte multe domenii de studii, unde eu cred că facem performanţă, pentru că suntem mândri de absolvenţii noştri care ne fac cinste şi care până la urmă sunt rodul muncii noastre de dascăli".
Dl rector i-a rugat pe didacticieni să-i încurajeze „să devină dascăli pe cei care au har să predea, care iubesc meseria de dascăl, pentru că este o meserie care necesită sacrificii din toate punctele de vedere. Şi ştim cu toţii că nu cel mai performant într-un anumit domeniu este şi cel mai bun dascăl în acel domeniu". În continuare, dl rector avea să aducă mulţumiri, felicitând DPPPD-ul orădean pentru performanţele obţinute, „fiind acreditat, cu grad de încredere ridicat; sunt foarte puţine sau poate singurul departament la nivel naţional care, deocamdată, are această acreditare, din ceea ce cunosc eu", a precizat dl rector. La sfârşitul discursului, organizatorii i-au înmânat d-lui rector Constantin Bungău o diplomă de excelenţă; la rândul său, managerul de proiect, dl inspector, prof. univ. dr. Niculae Cristea, i-a oferit d-lui rector una dintre cele mai apropiate cărţi pentru inima şi sufletul domniei sale „Imaginea publică a monarhiei în România". În replică, doamna director Florica Orţan i-a înmânat d-lui inspector Cristea o diplomă de excelenţă.
Mesajul Senatului Universităţii din Oradea, al preşedintelui său, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, a fost transmis de doamna prof. univ. dr. Lia Pop. „În numele domnului preşedinte şi al întregului Senat, vreau să aduc salutul şi mulţumirea Senatului pentru toţi participanţii de la această reuniune".
„Oare n-ar fi nevoie şi de competenţe relaţionale, tutoriale..., morale de nivel superior"?
Felicitând DPPPD-ul orădean şi pe toţi cei prezenţi la conferinţă, reprezentantul Senatului universitar a ţinut să împărtăşească didacticienilor prezenţi o serie de întrebări „despre ce competenţe avem de format, de reluat şi de reluat, încă o dată şi încă de o mie de ori în învăţământul superior şi de ce nu în învăţământul mediu". Domnia sa a lansat provocarea de a se face saltul de la competenţele cognitive la competenţele creative, dar nu s-a oprit doar la acestea, adăugând: „oare n-ar fi nevoie şi de competenţe relaţionale, tutoriale..., morale de nivel superior, de nivelul V, VI?"
Domnia sa şi-a încheiat intervenţia oferindu-i  managerului de proiect, d-lui Niculae Cristea, cartea „De la politicile educaţionale la realităţile educaţiei".  În cuvântul său, consilierul Ministerului Educaţiei Naţionale, doamna conf. univ. dr. Oana Ciuchi, a felicitat colectivul DPPPD, şi pe dl rector, pentru sprijinul acordat în organizarea conferinţei naţionale. În principal, domnia sa a ţinut să informeze participanţii în legătură cu proiectul „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor în învăţământul superior", implementat de Ministerul Educaţiei Naţionale, în parteneriat cu Universitatea din Bucureşti, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, Universitatea „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, Universitatea Politehnica din Bucureşti, Universitatea din Piteşti, Universitatea „1 Decembrie 1918" din Alba-Iulia, S.C. The Red Point S.A. din Iaşi şi S.C. Trenkwalder S.R.L. (prezentând conţinutul proiectului, echipa de proiect şi activităţile principale: trei conferinţe de didactică, trei academii de vară şi un program de formare şi dezvoltare profesională, acreditat de Direcţia Generală Învăţământ Superior din cadrul MEN, la care au participat 1.467 de cadre didactice, certificate pentru competenţe de didactică în 29 de specializări).
„Consider că prin educaţie şi cunoaştere, avem şansa să reuşim să facem faţă cerinţelor"
Din prezidiul conferinţei au mai cuvântat doamna Claudia Timofte, director al Cancelariei Prefecturii Bihor, care a făcut cunoscut mesajul d-lui prefect Claudiu Pop, care apreciază importanţa educaţiei în formarea noii generaţii şi a specialiştilor de mâine.
„Consider că prin educaţie şi cunoaştere, avem şansa să reuşim să facem faţă cerinţelor. Pentru că trăim din ce în ce mai mult într-o lume nu doar globalizată, dar într-o lume care se bazează pe cunoaştere"...Mesajul inspectorului şcolar general, dl Nicolae Avram, a fost prezentat de doamna inspector şcolar Elena Chivari-Moţoc. Generalul Inspectoratului Şcolar Bihor, „dl prof. Nicolae Avram salută iniţiativa Universităţii din Oradea de a organiza Conferinţa Naţională de Didactică. Tema conferinţei, „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor în învăţământul superior", este una de actualitate şi interes", s-a spus, printre altele, în mesajul ISJ Bihor.
În continuare, directorul DPPPD, d-na prof. univ. dr. Florica Orţan, şi-a prezentat membrii departamentului, mulţumindu-le pentru implicare în organizarea conferinţei naţionale, iar în final, a înmânat  o diplomă de excelenţă fondatorului departamentului, d-lui prof. univ. dr. Vasile Marcu. Deschiderea festivă din Aula Magna s-a încheiat cu un moment artistic, susţinut de studenţi ai Facultăţii de Muzică.
În după-amiaza zilei de vineri şi sâmbătă, lucrările în plen şi pe secţiuni s-au desfăşurat în sălile de conferinţe ale Hotelului President din Băile Felix.
Am fost şi noi martori la prezentarea câtorva teme, la dezbateri despre competenţe şi la o prezentare de excepţie a  doi studenţi medicinişti orădeni.
Nu puteam rata nici expoziţia organizată cu acest prilej, onorând astfel invitaţia adresată de doamna profesor Renata Cercel, în numele organizatorilor, domnia sa numărându-se şi printre cei care aveau expuse câteva picturi interesante.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (117 poze), accesaţi Galeria foto: Conferinţa Naţională de Didactică „Calitate. Inovare. Comunicare în sistemul de formare continuă a didacticienilor din învăţământul superior” 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:51 Ora standard a Europei de Est