Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Volumul Administraţie şi politică în Regiunea Autonomă Maghiară (1952-1968), autor: prof. dr. Claudia Tişe

Joi, a fost lansat la Biblioteca Judeţeană Gheorghe Şincai

Volumul Administraţie şi politică în Regiunea Autonomă Maghiară (1952-1968), autor: prof. dr. Claudia Tişe

Joi seara, 18 decembrie 2014, la Biblioteca Judeţeană Gheorghe Şincai din Oradea, a avut loc lansarea volumului „Administraţie şi politică în Regiunea Autonomă Maghiară (1952-1968) ", semnat de prof. dr. Claudia Tişe.

La lansare au participat profesori universitari din cadrul Universităţii Oradea, Facultatea de Istorie, reprezentanţi ai Bibliotecii Judeţene Gheorghe Şincai - Oradea, prieteni şi colegi ai autorului, alţi invitaţi iubitori de istorie.
Volumul lansat a fost prezentat de către prof. univ. dr. Mihai Drecin şi directorul  Bibliotecii, doamna Ligia Antonia Mirişan.
Volumul este publicarea tezei de doctorat, susţinută de către autor în 2010, la Universitatea din Oradea. Cartea descrie modul de constituire a Regiunii Autonome Maghiare între 1952-1968. Aduce în discuţie modul în care locuitorii regiunii s-au raportat la noua structură administrativ-teritorială constituită după model sovietic. Lucrarea încearcă să urmărească modalitatea politică prin care autorităţile comuniste româneşti au încercat să rezolve problema naţională din Transilvania. Relaţiile româno-maghiare s-au dezvoltat în contextul stalinizării României, odată cu schimbarea regimului politic în ţară, reuşind să îşi păstreze toate caracteristicile, problemele, speranţele sau iluziile celor două naţionalităţi. Lucrarea doreşte să identifice modul în care politica economică, administrativă, culturală şi naţională a autorităţilor comuniste, impusă după exemplul sovietic, a influenţat evoluţia legăturilor interetnice din Regiunea Autonomă Maghiară.
Lucrarea de faţă se doreşte un punct de vedere propriu din perspectiva documentelor descoperite în arhivele româneşti şi, a unei bibliografii edite române şi maghiare. Urmăreşte relaţiile interne şi externe româno-maghiare în condiţiile stalinizării Europei Centrale şi de Est. Nici România şi nici Ungaria nu au putut să se sustragă regimului de ocupaţie sovietică. Implicit ele au fost obligate să accepte şi să aplice modelul stalinist în toate domeniile vieţii politice, economice, sociale şi naţionale. În acest context, „problema transilvană" din România primeşte un aspect politizat şi pe plan extern. Partea a doua a lucrării dezbate modalitatea în care au evoluat relaţiile diplomatice romano-ungare în perioada respectivă, pornind de la „chestiunea naţională din Transilvania".
Cartea este o cercetare istorică complexă, bazată pe documente de arhivă inedite, descoperite în diferite fonduri ale Arhivei Naţionale Istorice Centrale de la Bucureşti, Târgu Mureş; sau din cadrul Arhivei Ministerului Afacerilor Externe de la Bucureşti.  Bibliografia edită reflectă complexitatea subiectului din lucrare. În perioada anilor 1989-2012, lucrările de specialitate au abordat treptat şi în mod diferenţiat problema naţională, urmărită în cadrul evoluţiei relaţiilor româno-maghiare. De asemenea a fost consultată presa şi periodicele din perioada respectivă, cât şi sursele documentare deja publicate, atât în România cât şi în Ungaria. Sursele bibliografice sunt vaste, pe baza lor autorul încercând să creioneze modul în care au evoluat relaţiile naţionale din Transilvania şi legăturile diplomatice externe cu Ungaria, pornind de la „problema transilvană".
Călin MARIAN

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:24:53 Ora standard a Europei de Est