Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna științifică a Universității din Oradea

În perioada 26-31 mai 2008

Săptămâna științifică a Universității din Oradea

În Săptămâna științifică (26-31mai), sub coordonarea prof. univ. dr. ing. Cornel Antal, rectorul Universității Oradea, prof. univ. dr. Elena Bonchiș, prorector, și conf. univ. dr. ing. Sorin Curilă, secretar științific al senatului universității, s-au desfășurat seminarii didactice (marți și miercuri) și conferință (joi), cu decernări de titluri (Doctor Honoris Causa) și o expoziție cu produse ale activității studenților și cadrelor didactice.

„Învățarea centrată pe student – între cerințe și posibilități de realizare”
În cadrul seminariilor didactice au avut loc dezbateri pe grupuri de facultăți pe tema” „Învățarea centrată pe student – între cerințe și posibilități de realizare”, prezentate de prof. univ. dr. Elena Bonchiș (psiholog principal), lector univ. dr. Cecilia Sas (pedagog), asist. univ. drd. Marius Drugaș (psiholog specialist) și drd. Dana Roman (psiholog specialist).
Astăzi (joi, 29 mai), în Aula Magna, am participat la deschiderea oficială a manifestărilor științifice, precum și la conferința a doi invitați speciali: prof. univ. dr. Nicolae Jurcău (de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca) și prof. univ. dr. Danielle Nuzillard (Universitatea din Reims, Franța), cărora li s-a decernat titlul de Doctor Honoris Causa (titlu decernat anterior, marți, și prof. univ. dr. academician Mircea Păcurariu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Șaguna” a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, și prof. univ. dr. Javor Andras, de la Universitatea din Debrecen, Ungaria, tot astăzi).
Dascălul – o icoană vie
Multe noutăți am aflat din prezentarea (în power point) a dlui prof. univ. dr. ing. Ioan Felea, prorector responsabil cu cercetarea, calitatea și doctoratele (inclusiv despre sistemele de ierarhizare a universităților și poziția Universității Oradea în clasamentul celor 41 de universități de stat din România). O notă distinctă și o prestanță aparte a avut dl prof. univ. dr. Nicolae Jurcău (de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), modelul profesorului universitar erudit, care captează și stăpânește meșteșugit auditoriul cu un discurs viu și interesant. Profesorul, el însuși, un dascăl născut, nu făcut, a reprezentat „acea icoană vie la care învățăceii să vină să se închine” cu plăcere. Pentru exemplele sale pline de învățătură, izvorâtă nu neapărat din manuale și cursuri academice, distinsul profesor clujean a fost răsplătit, în repetate rânduri, cu aplauze sincere, pe măsura infuziei de „capital”(a se înțelege învățătură utilă, inoculată meșteșugit, cu șarm și eficiență maximă) pe care ni l-a deșertat în amfiteatrul universitar orădean, un discurs-șoc pe care numai marii dascăli de profesie îl pot proba.
Domnule profesor, sincer, ne-ați făcut curioși, și musai (vorba alor noștri -   bihoreni neaoși) trebuie să căutăm „Medalioanele” lui Ștefan Bârsănescu (pentru o pedagogie a modelelor).
Să ne anunțați când mai veniți prin urbea de pe Crișul Repede! (Ovidiu DAN) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați  Galeria foto:  Săptămâna științifică a Universității din Oradea.
      

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:19:57 Ora standard a Europei de Est