Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii spun NU violenţei!

Ziua Internaţională a Nonviolenţei în şcoală

Elevii spun NU violenţei!

Ziua Internaţională a Nonviolenţei în şcoală (30 ianuarie) a fost sărbătorită şi în şcolile membre ale proiectului de parteneriat educaţional internaţional: „10 Decembrie -Ziua Internaţională a Drepturilor Omului".

Proiectul este inclus în Calendarul ISJ Olt, nr. 8990/13.11.2014. Iniţiatorii şi coordonatorii principali ai proiectului sunt: prof. Iuliana Traşcă - Şcoala Gimnazială „Gh. Popescu" Mărgineni - Slobozia, Scorniceşti, judeţul Olt, prof. Luminiţa Floricel - inspector şcolar al ISJ Olt, prof. Maia Porombrica - Liceul Teoretic „Meşterul Manole" Sălcuţa, Republica Moldova, prof. Iuliana Ciubuc - Colegiul „Ion Kalinderu" Buşteni, judeţul Prahova, prof. Crina Bercovici - Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaş" Beiuş, judeţul Bihor şi prof. Daniela Burtoiu - Colegiul Naţional „Al. Odobescu" Piteşti, judeţul Argeş.
La Şcoala Gimnazială „Gh. Popescu", sub îndrumarea prof. Iuliana Traşcă, în săptămâna 26-29 ianuarie 2015, au avut loc acţiuni dedicate evenimentului menţionat. „Scopul acestei zile este promovarea ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace. Violenţa umană este una din marile probleme ale societăţii contemporane. Exemple de tipuri de violenţă pot fi întâlnite zilnic, atât în spaţiul public şi privat, cât şi în cel public instituţionalizat, de exemplu, în şcoală. Din dorinţa de a se afirma sau impune, copiii şi adolescenţii se manifestă violent, iar de cele mai multe ori anturajul dezvoltă între elevi spiritul competitiv, ce poate fi dus la extreme, apărând conflicte, unele grave. Cadrele didactice au transmis elevilor că Ziua internaţională a nonviolenţei în şcoli este sărbătorită pe 30 ianuarie, însă mesajul ei trebuie să dureze şi să se manifeste în fiecare zi. Totodată, aceştia au mai specificat că toate formele agresiunii în şcoli, de la îmbrânceli şi jigniri, vulgarităţi, intimidări fizice şi verbale, trebuie să dispară, iar toate relaţiile elev-elev, elev-profesor, elev-părinte trebuie să se dezvolte pe bază de armonie şi toleranţă continuă. Având ca grup ţintă elevii claselor gimnaziale, acţiunea a inclus activităţi de expunere a unor noţiuni generale despre violenţă, rularea de filme documentare, jocuri de rol, chestionare şi colaje cu mesaje împotriva violenţei. Printre obiectivele urmărite s-au numărat dezvoltarea sensibilităţii elevului, a capacităţii de comunicare şi de integrare în colectiv şi combaterea violenţei şi agresivităţii". (Iuliana T.)
La Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaş" activitatea s-a desfăşurat sub coordonarea echipei de proiect formate din profesorii: Dan Ispas, Gabriela Briscan, Florina Brânda, Jemima Feneşi Crina, Mihăieş şi Crina Bercovici. Fiind îndrumaţi de diriginţii lor, elevii din clasele V-XII au participat la activităţi şi concursuri desfăşurate la nivelul colectivelor de elevi sau cu participare individuală. (https://plus.google.com/u/0/photos/110943344085360901089/albums/6110191983983863313). Elevii din clasa a VI-a de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Pietroasa, îndrumaţi de prof. Popa Gabriela au contribuit şi ei la reuşita activităţii.
Felicitări tuturor!
Nu uitaţi că aveţi dreptul, dar şi obligaţia de a spune „NU violenţei!"
Prof. Iuliana Traşcă
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Elevii spun NU violenţei!

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:07:21 Ora standard a Europei de Est