Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

9 martie, Ziua deţinuţilor politici anticomunişti

Din râuri de lacrimi

9 martie, Ziua deţinuţilor politici anticomunişti

„Să nu mai schingiuiască semenii lor, pentru că este o mare ruşine şi dezonoare". (Petre Ţuţea)

La Şcoala Balc, cu ocazia zilei de 9 martie, cunoscută ca Ziua deţinuţilor politici anticomunişti, elevii au avut parte de o alt fel de lecţie de istorie, care i-a impresionat foarte mult.
Sunt lucruri care nu se învaţă în şcoală, dar care au trezit la maximum interesul elevilor. Şi nu se putea să trecem fără să amintim de temniţele comuniste, în care au murit foarte mulţi deţinuţi politici anticomunişti.
Despre deţinuţii anticomunişti s-au scris multe şi se vor mai scrie încă, pentru că prin suferinţele lor, au dat adevărate lecţii de viaţă! Ce s-a întâmplat în spaţiul concentraţionar românesc, cu deţinuţii politici, nu poate fi descris în cuvinte. Numărul mare de victime torturate, condiţiile mizere de convieţuire, reprezentau viaţa deţinuţilor anticomunişti.  Închisorile comuniste au avut un rol special, acela de a îngrădi în temniţele lor ideile democratice ale politicienilor şi nu numai. Închisorile comuniste s-au născut cu un singur scop: acela de a distruge vieţi omeneşti, în condiţiile în care majoritatea erau condamnaţi pe nedrept. Iuliu Maniu, de exemplu, prin caracterul său puternic, prin demnitate, a luptat până la ultima suflare pentru drepturile şi libertăţile neamului nostru fără să-şi trădeze poporul, îndurând schingiuiri, pentru ca la sfârşit să fie ucis de semenii săi, în temuta temniţă de la Sighet, denumită şi Închisoarea Miniştrilor. Dintre temniţele comuniste din România, cea mai de temut rămâne, totuşi, închisoarea de la Piteşti, alături de Gherla sau Aiud, care începând cu 1949, derulează un proces aspru de reeducare. Este greu să prezint elevilor asemenea barbarii, dar comunismul trebuie cunoscut de aceştia, aşa cum a fost!
Mesajul pe care am încercat să îl transmit elevilor a fost acela că nu trebuie să ne ucidem semenii, nici valorile şi tradiţia. Râuri de lacrimi a vărsat poporul român când au început aceste barbarii, şi multe răuri de lacrimi vor mai curge...
Prof. Diana Crăciun

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:26:35 Ora standard a Europei de Est