Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Specii rare din flora municipiului Oradea și zona metropolitană”

Cunoașterea, protejarea și ameliorarea mediului prin proiectul de mediu

„Specii rare din flora municipiului Oradea și zona metropolitană”

Ieri (joi, 5 iunie 2008), de Ziua mondială a mediului, 40 de elevi de la Colegiul Economic „Partenie Cosma” din Oradea, implicați în proiectul de mediu „Specii rare din flora municipiului Oradea și zona metropolitană”, au desfășurat o acțiune de igienizare în incinta școlii.

Este cea de-a patra acțiune din cele cinci manifestări cuprinse pe agenda proiectului de mediu pe care îl derulează începând din luna aprilie, un proiect finanțat de Primăria și Consiliul local Oradea cu 10.000 de lei (RON), din care 10% este contribuția școlii.
„Proiectul urărește, așa după cum aveam să aflăm de la coordonatorul de proiect, profesor Angela Chereji, implicarea tinerilor în acțiuni de voluntariat de menținere și îmbunătățire a mediului, menite să răspundă cerințelor locale și tendințelor europene; realizarea unui comportament și atitudini active de protejare și ameliorare a mediului din Oradea și zona metropolitană, printr-un studiu efectiv axat pe speciile rare pe care dorim să le identificăm, să le punem în valoare și să conștientizăm comunitatea că aceste plante există; să găsim metode de a le păstra și perpetua; să responsabilizăm tinerii și să-i încurajăm referitor la activitățile de conservare a mediului”, ne-a mai spus coordonatorul de proiect.
În acest demers educațional, doamna profesoară Angela Chereji acționează în echipă, având alături conducerea colegiului, pe domnul director, Ioan Corba, și distinsele profesoare Alice Scarlat, Florica Bara și Gabriela Ficuț. Elevii înrolați în detașamentul de acțiune pentru cunoașterea, protejarea și ameliorarea mediului sunt din clasele a IX-a A, a X-a B și a XI-a D.
De la demararea proiectului, în 7 aprilie, când s-a pornit metodic și sistematic cu organizarea colectivului de elevi și împărțirea responsabilităților, s-a trecut treptat la realizarea documentării și identificării speciilor rare din raza lor de acțiune, o documentare în bibliotecă și în teren, prin vizitarea parcurilor dendrologice de la Universitatea Oradea, Băile Felix și 1 Mai, și chiar de la Gurahonț (județul Arad) și Moneasa, pentru identificarea unor specii rare, incursiunea de la Gurahonț fiind de dată recentă, economiștii orădeni ajungând să „cucerească” cetatea Deznei.
Munca pe ateliere de lucru
Un dascăl (pedagog) știe să-și organizeze munca pentru o eficientizare maximă în condiții crescute de disciplină și responsabilitate. E vorba, ca și la activitatea didactică de la clasă, de stil și metodă, bazate pe o cunoaștere temeinică a elevului, pentru exploatarea potențialului său nativ în funcție de temperament și trăsăturile sale pozitive de voință și caracter.
În cadrul atelierelor de lucru, s-au realizat pliantul, broșura, mascota și sceneta, iar evaluarea a consfințit calitatea muncii și eficiența investiției de capital făcute din prima tranșă de finanțare. La acțiunea de la Moneasa, s-a evidențiat atelierul (workshop-ul) "Indroscotoriabilizabilii" (Denisa Dogar, IX A, Adi Dan, Ligia Fazecaș și Darie Gavriluț, X B, și Roxana Zamfirescu, XI D).
Cea de-a cincea acțiune este programată în următoarele zile, când va avea loc vizitarea parcului dendrologic al Stațiunii de Cercetări Agricole și Zootehnice (S.C.A.Z.) Oradea. Acțiunile vor continua și în vacanța de vară, eșalonat, pe perioade și grupuri de lucru, în funcție de disponibilitatea fiecărui membru al echipei, iar la toamnă, materialul adunat în vacanță va fi prelucrat și interpretat cu ajutorul unor specialiști, profesori universitari, cercetători (precum Ana Marossi, cunoscut cercetător). Tot în vară, grupul de elevi și profesorii coordonatori și-au planificat o excursie la Cluj-Napoca pentru vizitarea Grădinii botanice. Așa încât, în toamnă să se obțină roade bogate: pliante și broșuri, care vor fi distribuite în unități școlare și alte instituții, dar și un jurnal al proiectului care să rămână în școală, alături de CD-urile și filmele realizate în timpul documentării și muncii în cadrul atelierelor de lucru. (Ovidiu DAN) 

P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  „Specii rare din flora municipiului Oradea și zona metropolitană”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:13:56 Ora standard a Europei de Est