Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Împreună putem schimba lumea!”

Joi, la Grădiniţa Nr. 27, proiect naţional şi simpozion judeţean

„Împreună putem schimba lumea!”

Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor a găzduit joi, 2 aprilie 2015, la Grădiniţa Nr. 27 - „Voinicel" din Oradea (structură a Colegiului Naţional „Iosif Vulcan"), întâlnirea partenerilor de proiect din zona de nord-vest (judeţele: Bihor, Sălaj, Satu Mare, Maramureş, Cluj, Bistriţa-Năsăud şi Caraş-Severin) în cadrul proiectului naţional „Curcubeul schimbării".

În acest context, gazdele au organizat o nouă ediţie (a V-a) a  Simpozionului (concursului) judeţean, intitulată „Să fim copii pentru încă o zi", la aniversarea a 38 de ani de existenţă a grădiniţei voiniceilor (din 4 aprilie).
„Ne bucurăm să fim astăzi (joi - n.n) gazda „Curcubeului schimbării" - proiect naţional ambiţios, demarat în Bihor în 15 octombrie 2013, având ca obiectiv major promovarea principiilor educaţiei pentru schimbare în şi prin instituţiile de învăţământ preşcolar, precum şi împărtăşirea, la nivel naţional, a experienţelor pozitive (a bunelor practici) din acest domeniu.
Sub deviza „Împreună putem schimba lumea!" educatoarele au realizat, în colaborare cu partenerii la nivel judeţean, şi local, acţiuni de promovare a educaţiei pentru schimbare în grădiniţe şi comunitate", a spus, printre altele, d-na inspector şcolar de specialitate Lucia Caciora, în deschiderea evenimentului.
La reuniunea de proiect, au onorat din partea I.S.J. Bihor încă patru inspectori şcolari (pe management şi proiecte: prof. dr. Ioana Codrean, Elena Moţoc-Chivari, Florin Negruţiu şi Sânziana Neşiu), în frunte cu inspectorul şcolar general adjunct, dna prof. Codruţa Bogdan. Partenerii au fost prezenţi la reuniunea de la Oradea în număr de 24, reprezentând judeţele: Sălaj, Satu Mare, Bistriţa-Năsăud şi Caraş-Severin: inspector şcolar Souca Valentina Lucia şi educatoarele: Fanca Florica, Ştirb Mihaela Delia, Petriş Flavia şi Csatari Ioana; insp. şcolar Ghiţ Leontina şi educatoarele: Pomian Gabriela, Scurtu Mirela, Vereş Adela, Circiu Katalin şi Avăşan Monica; inspector şcolar Clapou Crina şi educatoarele: Pop Iulia Liana, Maier Gabriela, Lazea Ionela, Cordoş Daniela, Ureche Adela, Şinar Cristina şi Gazdac Vasilica; iar din Caraş-Severin, cinci educatoare: Pirtea Elena, Moise Ana, Soimoşan Florica, Blaj Valeria şi Potoceanu Tamara-Nicoleta.
La Simpozionul judeţean, organizatorii manifestărilor (prof. Georgeta Druţă, directorul Grădiniţei Nr. 27 şi veteranul unităţii, cu 37 de ani vechime la catedră, toţi la Grădiniţa „Voinicel"; Nicoleta Trifan şi Aurelia Bodea, cu sprijinul întregului colectiv) s-au bucurat de participarea în număr însemnat a educatoarelor din municipiu şi judeţ, a doamnei profesor Adriana Savu (directorul Colegiului Naţional „Iosif Vulcan"), dar şi a numeroşi părinţi, care au dorit să-şi admire artiştii pe scenă.
Copilăria, cel mai minunat dar pe care ni-l face Dumnezeu fiecăruia la naştere, s-a revărsat năvalnic, ieri, pe scena voiniceilor orădeni, prin vocile autorizate ale copiilor de la grădiniţele 54, 34 şi 27, într-un admirabil curcubeu, zămislit pe cerul plin cu steluţe de actori, artişti şi dansatori, aflaţi într-un dialog, şi mai puţin în competiţie, pe scena Festivalului primăverii. Spectacolul „Să fim copii pentru încă o zi", cu mesaj direct adresat celor mari, a fost o îngemănare de frumuseţe şi culoare, un superb festival de muzică, dans şi gimnastică, „depănat" pe „firul copilăriei" de ex-inspectorul Aurelia Bodea şi onorat de privighetoarea educatoarelor bihorene (Antonela Ferche Buţiu) şi „bebeluşii" d-nelor prof. Geogeta Druţă şi Nicoleta Trifan, pregătiţi de prof. Dana Marinău. „Copilăria", zămislită de sufletul tânăr al d-nei prof. Elisabeta Tăut, a fost aureolată prin glasul „pedagogistei" Mădălina Derecichei, emoţionată până la lacrimi; majoretele grupei mari, pline de graţie, ne-au fermecat, iar marionetele grupei mari B ne-au pus la grea încercare în a ghici povestea lor; îmbrăcaţi în tradiţionale costume populare, copiii d-nei prof. Elisabeta Tăut ne-au îndemnat la polcă şi învârtită; Ionică humuleşteanul, cu superbele sale „Amintiri din copilărie", a furat pupăza şi a vândut-o unui bihorean cu suflet mare care a restituit-o voiniceilor, ajungând în mâinile copiilor din grupele mari A şi B; citind pentru mileniul III, copiii d-nelor prof. Natalia Coroiu şi Alina Mate ne-au invitat la lectură, după care, mai marii dansatori ai grupelor mari, au valsat de pomină; Giulia Hinţ şi Iris Filimon, mari soliste în devenire, artistele Nicoletei Trifan, ne-au îndemnat să fredonăm „Teatrul de păpuşi", iar „pedagogistele" practicante din a X-a şi sportivele gimnaste din grupa mare ne-au ridicat în picioare, cu coregrafia lor cu urcioare şi panglici. Dănţăuşii, instruiţi de doamnele prof. Elisabeta Moţica şi Aurelia Bodea, au încins atmosfera pe ritmuri bihorene, iar Adrian Tirla (fost voinicel), cu chitara sa fermecată, a întărit îndemnul şi mesajul spectacolului „Să fim copii pentru încă o zi!"
La proces... în lumea poveştilor  
Titrata vrăjitoare Raisa Boldiş este chemată la judecată, unde Alex Moisi o judecă, povăţuind-o să meargă la grădiniţă pentru a învăţa (şi ea) să facă fapte bune. Alături de Raisa şi Alex, au interpretat în chip magistral textul compus de educatoarea lor, prof. Sanda Ulici, acuzatorul Ronie Plaian, apărătorul Călin Urdea şi autorul copil Sabin Mereuţă (de faţă cu d-na director Eleonora Curtui). Tot de la Grădiniţa Nr. 54, au urcat apoi pe scenă actorii d-nei prof. Camelia Peleş (Ioana Pepelea, prinţul Alexandru Duca, zâna Patricia Petric şi vrăjitoarea Alexandra Nateş). Trăind în Ţara Culorilor, vrăjiţi de „Curcubeul schimbării", personajele poveştii au creat o lume mai bună şi mai veselă pentru cei mici.
Reprezentanţii Grădiniţei Nr. 34 au interpretat roluri din cele mai îndrăgite poveşti ale copilăriei.
La final, scena s-a umplut de personaje... fel de fel, care au pus în undă „Dumbrava minunată" în varianta d-nelor educatoare prof. Elisabeta Tăut şi Gabriela Borma; au interpretat: Bianca Brînzaş (Lizuca, cu al ei Patrocle), domniţa Patricia Baba, Casian Anghel (pe post de greieraş), Sarai Pohuş (o frumuseţe de licurici), prezentatorii Maria Bere şi Răzvan Mocan şi piticii Titus Gavriş şi Popuţea Filip.
Expoziţie, referate şi cartea simpozionului
După-amiază, programul simpozionului avea pe agendă: prezentarea a 13 referate (cuprinse şi în cartea simpozionului, alături de 18 poezii, 12 poveşti şi povestiri şi 5 scenete, compuse de cadrele didactice); vernisajul expoziţiei şi jurizarea celor 107 lucrări artistico-plastice ale copiilor şi nu în ultimul rând premierea echipelor şi a lucrărilor copiilor, expediate pentru concursul judeţean.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (91 de poze), accesaţi Galeria foto: „Împreună putem schimba lumea!”   

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:53:03 Ora standard a Europei de Est