Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecţia de italiană, la Centrul Cultural Italian

În cadrul programului „Şcoala altfel”

Lecţia de italiană, la Centrul Cultural Italian

Ieri, 7 aprilie 2015, elevii clasei a V-a de la Liceul „Don Orione" din Oradea au ieşit din bănci şi au urmat un orar cu totul şi cu totul special.

Timp de trei ore, au exersat limba italiană, cu vorbitori nativi, la Centrul Cultural Italian din oraş.  Acţiunea este una extracurriculară şi face parte din programul „Şcoala altfel. Să ştii mai multe, să fii mai bun!".
„Încurajăm astfel de schimburi culturale, cu vorbitori nativi de limbi străine, pentru că elevii liceului nostru trebuie să cunoască cu adevărat cultura patronului nostru spiritual (Sfântul Luigi Orione), iar ei încep să înţeleagă că noi şi părinţii lor trăim pentru ei şi că binele lor este şi binele nostru", a declarat Alexandru Stoica, directorul Liceului „Don Orione".
Deschişi spre comunicare
Cei 24 de copii, însoţiţi de cadrele didactice Violeta Roman şi Carmen Ungur-Brehoi, au făcut o vizită la unicul centru cultural de limbi străine din oraşul de pe Criş.
„Elevii de la Liceul „Don Orione" au şansa de a învăţa o limbă deosebită, limba italiană, nu doar la şcoală, ci şi la Centrul Cultural Italian. Ieşirea de azi a fost o activitate cu caracter non-formal foarte frumoasă", a spus profesoara de italiană, Carmen Ungur-Brehoi.
La Centrul Cultural Italian elevii au fost întâmpinaţi de Georgeta Bochiş, de preşedintele Raimondo Ercole şi de directorul Luigi Marzio.
„Este o mare bucurie să vedem atâţia copii dornici să înveţe limba italiană, ne bucurăm de acest lucru. În acest sens, dorim să realizăm un parteneriat educativ de lungă durată cu micuţii şi cu profesoarele lor", a spus Raimondo Ercole.
Experienţa a fost una nemaipomenită, deoarece copiii au luat parte la o lecţie interesantă despre Italia, despre regiunile şi oraşele acestei ţări. Informaţiile au fost furnizate, într-un mod distractiv, de către Luigi Marzio. Tot acesta a prezentat şi o parte din proiectele Centrului Cultural Italian.
„Este important pentru copii să înveţe limba engleză, dar şi limba italiană, să acumuleze toate informaţiile, precum un calculator, pentru că le vor folosi în viaţă. Este importantă şi atitudinea lor, care se formează de la vârste fragede" a mai declarat acesta.
Clasa a V-a a aflat cum pot să-şi facă abonament la biblioteca Centrului, cum pot împrumuta cărţi ori albume de artă. Acţiunea a continuat cu vizionarea unui film La storia della Pasqua (Povestea Paştelui), de asemenea în limba italiană.
„Entuziasmul şi receptivitatea elevilor ne-au încurajat să valorificăm existenţa centrului cultural, prin viitoare vizite periodice, care să îmbine atât limba italiană, cât şi limba engleză",  a spus prof. Violeta Roman.
Eforturile elevilor au fost răsplătite cu dulciuri şi suc, iar fiindcă suntem în perioada Paştelui, au savurat tradiţionalul cozonac italian „colomba".
Pr. Mihai Fechetă

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:28:59 Ora standard a Europei de Est