Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În tabără pe Valea Drăganului

Şcoală... cu totul altfel

În tabără pe Valea Drăganului

Fiecare tabără organizată a însemnat o excelentă îmbinare între programe culturale, activităţi în aer liber şi activităţi creativ-recreative.

La finalul taberei, copilul are mai mulţi prieteni, este mai vesel, mai comunicativ, mai puternic! De aceea implicarea elevilor într-o tabără de creaţie în programul Şcoala altfel este o modalitate potrivită prin care elevii vor şti mai multe, vor fi mai buni. Toate acestea au fost derulate în scop educativ, cu rezultate benefice în experienţa de viaţă a copiilor participanţi. Şi această tabără s-a dorit a fi una care să rămână în amintirea şcolarilor şi să cuprindă activităţi atractive, recreative, educative, diverse, într-un cuvânt spus, să fie: ALTFEL.
În tabără, copiii descoperă noi obiective turistice, fac drumeţii, sunt iniţiaţi în tehnici de orientare în mediul înconjurător; sunt iniţiaţi în desen, pictură, literatură, în confecţionarea de obiecte decorative etc. Orice tabără are avantaje multiple, dar şi rigori (adaptarea la un program comun, înviorare dimineaţa, efort fizic etc.). Depăşirea acestora înseamnă o mai bună adaptare a copilului la nou, înseamnă autocunoaştere, autodezvoltare, autodepăşire. Pentru orice copil o tabără înseamnă emoţie, nou, surprize, cunoaştere, realizarea unor aşteptări, satisfacerea nevoilor de a-şi face noi prieteni. În tabără, copilul are posibilitatea să-şi dezvolte abilităţile de comunicare, să se obişnuiască cu spiritul şi lucrul în echipă, să-şi exprime şi noi aptitudini creative.
Prima zi de tabără
Cu bagajele făcute şi cu emoţiile împachetate, la purtător, cei 30 de copii, însoţiţi de părinţi, s-au întâlnit în Gara Oradea şi au purces încrezători la drum. Implicarea părinţilor a fost şi de această dată de nota 10 - bagajele ni le-au dus direct la pensiune tăticii Florin, Dan, Nicu, Felix şi Adi, iar de supravegherea pe tren s-au ocupat mămicile Alina, Gabi, Anca, Nicoleta şi Ioana.
După faptă şi răsplată
Până la ora prânzului, am făcut o scurtă şedinţă organizatorică, după care fiecare copil şi-a preluat camera, şi portofoliul cu temele de lucru din tabără. Apoi, au muncit independent (lucru ce îi încântă mult!) au rezolvat câte un test fulger la CLR şi MEM, au făcut o scurtă dictare şi au colorat un ou încondeiat, iar la final şi-au primit răsplata.
După un prânz delicios, copiii s-au retras în camerele curate, spaţioase şi călduroase; preţ de câteva minute au tras un pui de somn, afară fiind o vreme de plumb.
După-amiază, echipaţi cu pelerine şi cizme de cauciuc, cu toţii am pornit într-o plimbare prin împrejurimi. La întoarcere, am luat cu mare poftă (după aerul ozonat de munte) o gustare de fructe şi, cu aceeaşi poftă, ne-am şi jucat. Colega noastră Ioana, şi de această dată, le-a adus ştrumfilor fişe cu desene de colorat, spre marea lor bucurie.
Seara s-a-ncheiat cu petrecerea-n pijama (dans, scaune muzicale şi  karaoke).
În vizită la „Aurel Munteanu"
Ziua de marţi a început cu înviorarea de dimineaţă, urmată de un mic dejun copios (bufet suedez) şi o vizită la Şcoala Gimnazială „Aurel Munteanu" din Valea Drăganului. Au vizitat şcoala şi au dăruit elevilor din clasa întâi fişe de colorat şi dulciuri (daruri pentru care-i mulţumim încă o dată Ioanei).
Până la prânz, copiii au colorat, au făcut dictare, au memorat poezia „În ziua de Paşte", de Elena Farago şi au făcut câteva aplicaţii pe baza poeziei citite. S-au odihnit, au luat prânzul, iar apoi preţ de câteva ore Prietenii Veseliei au încins distracţia (jocuri din cele mai variate, dans, magie, concurs şi pictură pe faţă).
Seara au participat la un bal mascat.
La culcare, doamna învăţătoare şi cele două mămici le-au citit câte o povestioară.
Miercuri, alături de cercetaşi
Ziua de miercuri a fost dedicată activităţilor sub îndrumarea cercetaşilor Patric şiVanesa (jocuri de echipă, de cunoaştere şi autocunoaştere, de atenţie şi drumeţii), ghicitorilor, jocului „Fazan", încondeierii ouălor speciale, vânătoarea de puişori şi iepuraşi de ciocolată prin iarbă..., urmate de focul de tabără.
A fost o seară cu multe surprize!
Şi-am încălecat pe o şa şi v-am povestit pe scurt aşa!
Monica Toader
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: În tabără pe Valea Drăganului.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:27 Ora standard a Europei de Est