Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Micii ecologişti, în acţiune!”

Grădiniţa Nr. 30 – „Mugurel”

„Micii ecologişti, în acţiune!”

În ultima zi din săptămâna „Şcoala altfel - Să ştii mai multe, să fii mai bun!", muguraşii din grupa mare A, mare B şi mijlocie B au avut bucuria de a participa la o activitate, cu multiple beneficii în formarea lor ca viitori cetăţeni responsabili.

Plantatul de flori, popularizarea mesajelor scandate şi tipărite pe micile pancarte, interacţiunile cu cei întâlniţi în parc, apariţia misteriosului pirat, înălţarea balonului uriaş sunt momente pe care partenerul nostru educaţional, POLIŢIA LOCALĂ ni le-a oferit, cu multă generozitate.
Printr-o astfel de activitate am reuşit să bifăm, ca atinse, comportamente din mai multe domenii de dezvoltare a preşcolarilor deoarece au fost luate în calcul o seamă de nevoi pe care le au copiii la această vârstă: nevoia de mişcare, de explorare şi ocrotire a mediului, de acţiune, de cooperare, de relaţionare, de comunicare, de exprimare a opiniei şi nu în ultimul rând de a se juca şi relaxa.
Locul desfăşurării, conţinutul, strategiile, resursele, mijloacele de evaluare sunt aspecte ce au concurat la declanşarea motivaţiei intrinseci a preşcolarilor, fapt pentru care ei au avut o participare, activă, efectivă şi afectivă, în tot ceea ce au întreprins. Deplasarea de la grădiniţă până în parc şi înapoi a venit în întâmpinarea dorinţei de mişcare a micilor ecologişti şi a fost un bun prilej de orientare în spaţiu, a acestora.
Înainte de a planta florile copiii au avut ocazia să exploreze cele două componente ale mediului (plantele, solul), iar acţiunea în sine le-a permis şi activarea emisferei cerebrale stângi deoarece copiii şi-au coordonat ambele mâini în efortul de a fixa planta cât mai bine şi au avut o poziţie corporală în care păstrarea echilibrului este destul de dificilă. Ne-am propus să revenim în parc pentru a observa cum evoluează dezvoltarea plantelor şi chiar pentru a le uda cu apă, dusă în flacoane mici.
Locul de joacă din parc a fost cu mult mai curat după ce micuţii noştri au demonstrat că folosirea măturii şi a făraşului este o acţiune pe care, chiar şi ei, pot să o facă. Admiraţi şi încurajaţi de trecători, copilaşii de la activitatea de curăţenie a parcului au primit cu bucurie şi mândrie laudele admiratorilor, iar acest fapt a fost o reală demonstraţie a vredniciei lor, ce le  va consolida şi mai mult,  încrederea în ei.
Plăcut impresionaţi de acţiunea noastră au fost şi cetăţenii care îşi petreceau momentul de respiro, pe bancă în parc. Dacă la primele exerciţii de abordare a acestor persoane, timiditatea a constituit un impediment în a ne face cunoscute intenţiile, am recurs la soluţia de rezervă, prezentarea pancartelor pe care au fost tipărite mesaje în acest scop. Iată că, acest substitut, precum jucăria într-o terapie, a reuşit să ne facă interacţiunea mai eficientă şi din ce în ce, cu mai puţin trac.
„Parcul este pentru noi, nu e ladă de gunoi!"
După cum este şi firesc, aceste exerciţii au devenit suficient de repede, reale abilităţi de comunicare. Astfel, la întâlnirea cu două femei ce îşi plimbau căţeluşii prin parc, copiii au găsit rapid întrebarea firească, despre punga pe care trebuie să o aibă asupra lor cei care ies cu animalele de companie prin parc. Deoarece nu am surprins comportamente nepotrivite, ci am găsit doar urme ale unor fapte de acest gen, copiii nu s-au sfiit să întrebe persoana care stătea pe o bancă, dacă nu cumva a aruncat şi respectiva resturi de ţigări pe jos. S-a dovedit, în acest fel, că şi luarea de atitudine se poate practica, cu atât mai mult cu cât este o datorie,  un drept civic al fiecăruia dintre noi.
O altă formă de a ne manifesta atitudinea responsabilă faţă de mediu a fost marşul în grup. Micii ecologişti aveau atât pancartele, cât şi figurinele din baloane oferite, spre marea lor bucurie, de misteriosul pirat. Această combinaţie întăreşte ideea că la cei mici, chiar dacă sunt fascinaţi, cu precădere de joc, jucării, este posibilă şi benefică, pentru dezvoltarea lor armonioasă, o educaţie care s-a desprins din problematica lumii contemporane. Scandarea lozincii „Parcul este pentru noi, nu e ladă de gunoi" a permis manifestarea opiniei, în public şi a demonstrat eficienţa unităţii, cooperării, a muncii în echipă, dovedindu-se astfel, că unde-s mulţi curajul, puterea creşte.
Sentimentele, impresiile, gândurile preşcolarilor participanţi, au fost exprimate verbal sau au fost inscripţionate pe balonul uriaş ce reprezenta planeta Pământ. După înălţarea balonului copiii s-au jucat fericiţi şi satisfăcuţi că au reuşit să-şi finalizeze acţiunea de ecologişti conştienţi şi responsabili.
Ruja Lenuţa
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: „Micii ecologişti,  în acţiune!”

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:15:00 Ora standard a Europei de Est