Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mihaela Dindelegan păşeşte în „Paradisul visării”

Printr-o trilogie în versuri

Mihaela Dindelegan păşeşte în „Paradisul visării”

La mijloc de lună mai, autoarea Mihaela Dindelegan revine în atenţia cititorilor cu o trilogie în versuri, intitulată „Paradisul visării", cuprinzând volumele „Visele ca epoleţi", „Şoapte în reverie" şi „Liniştea din înalt".

Toate cele trei cărţi au apărut în această lună la Editura Duran's şi vor fi lansate împreună într-un eveniment care va avea loc tot într-un cadru de vis: Restaurantul „Grand Palace" din Piaţa Independenţei, miercuri 13 mai 2015, de la ora 18.00. Discursurile lectorilor despre cărţi vor fi însoţite de acorduri muzicale în interpretarea artiştilor Florian Chelu Madeva şi Alexandrina Chelu, ale Corului teologic ortodox, condus de dirijorul Ştefan Lakatos şi ale elevilor de la cercul de canto muzică uşoară din cadrul Palatului Copiilor şi Elevilor, conduşi de profesor Dana Maria Oprescu.
„Paradisul visării" este o trilogie construită pe modelul consacrat de veacuri pentru operele literare de întindere mai mare şi caracterizat prin faptul că deţine cele trei părţi specifice fiecărei lucrări de amploare:  o prezentare a temei şi stabilirea unui fundament, urmată de desfăşurarea propriu-zisă a ideii centrale, după care vine încununarea întregii construcţii într-un ansamblu statornic a cărui finalitate este armonia. Dacă ar fi să fie raportată la viaţa din jurul nostru, trilogia „Paradisul visării" deţine toate cele trei elemente constitutive ale existenţei unui arbore: rădăcini, trunchi şi coroană. Exprimări plastice care reflectă modul de structurare al celor trei cărţi incluse de scriitoarea Mihaela Dindelegan în trilogia amintită, şi anume: „Visele ca epoleţi", „Şoapte în reverie" şi „Liniştea din înalt". Numai că, de data aceasta, toate cele trei etape ale construcţiei se află într-un Paradis idealizat, rodul concepţiilor dezvoltate în cele peste 300 de poezii care gravitează în jurul aceleiaşi structuri mentale ancorată în bine, în pace, armonie şi dragoste.
În acest Paradis, pe care autoarea l-a creat ca loc de refugiu în gândire, răul nu îşi mai face simţită prezenţa sub nicio formă, fiind astfel diferit de cel în care au stat la început primii oameni. Cu alte cuvinte, Mihaela Dindelegan îşi ia libertatea de a construi în gând un Paradis propriu, ca mediu de dezvoltare a unei gândiri şi simţiri guvernate de iubire.
Pentru a nu exista dubii asupra naturii şi a sursei ideilor dezvoltate în poeziile sale, autoarea atrage atenţia cititorilor la începutul fiecărui volum că descrierile pe care le face nu sunt rodul unor experienţe trăite care să fi fost transpuse în cuvinte, ci sunt produsul imaginaţiei.
Tocmai din acest motiv, Paradisul imaginat în versuri de Mihaela Dindelegan este fără cusur, armonia, strălucirea şi frumuseţea umplându-l până la refuz. Autoarea explică importanţa pe care o dă visării în numeroase versuri sugestive, dintre care menţionăm doar câteva:
Din leagăn visat-a în gând omenirea!
S-a ascuns în desişul dorinţelor ei,
Dar mai sus de putere aruncat-a gândirea,
Rătăcind vorbe-n vise, făurind noi idei!
 
E progresul ce-l ştim rodul a ce-a visat!
E mişcarea spre astre visul ei făurit
Când prea mic gând în timp au aflat
Şi doar câţiva să zboare spre cer au dorit.
 
Dar de-am vrea să visăm toţi la bine
Şi acel bine la toţi neoprit să dorim
N-ar mai fi om să aibă în viaţă suspine,
Fiindcă grijă am avea de toţi cei ce-i zărim.
(Rodul visării)
Roxana Popescu

 

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:08:37 Ora standard a Europei de Est