Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

In memoriam profesorului Hodiş Alexandru

La 40 de zile de la înălţarea sa la cer!

In memoriam profesorului Hodiş Alexandru

Iertare, distinse şi iubite profesore, Alexandru Hodiş, dacă nu ne pricepem să găsim, acum, cele mai potrivite cuvinte pentru a omagia un magister, un maestru în Limba şi literatura română, un Om între oameni, care s-a stins ca o lumânare, lăsându-ne mai săraci şi mai trişti!

În 9 aprilie 2015, scriam: Regretăm profund plecarea dintre noi a distinsului profesor de Limba şi literatura română Alexandru Hodiş, educator emerit, 44 de ani profesor şi peste 10 ani director la Şcoala Gimnazială din Ghiorac, reporter special al revistei noastre, titular al rubricii „Controverse", unde a semnat 35 de articole, cu pseudonimul Alex Serpens...
Astăzi, la 40 de zile de la înălţarea sa la cer, după parastasul de rugăciune şi pomenire săvâşit ieri, sâmbătă, 16 mai 2015,  la Biserica Sf. Apostol Andrei din Oradea, îi aducem un sincer omagiu, prin glasul şi condeiul unuia dintre vrednicii săi discipoli, Gabriela Leorina Fechete, elevă a Domnului Profesor Alexandru Hodiş între anii 2001-2005, în prezent, asistent de cercetare la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca, cea care a fost prezentă şi la înmormântare, exprimându-se şi atunci cu aceste cuvinte la căpătâiul distinsului profesor, alături de vrednicul învăţător Ion Ianoş, care, la rându-i, a lăcrimat în cuvinte, ca reprezentant al colectivului de cadre didactice de la Şcoala Gimnazială din Ghiorac.
Gânduri de mulţumire Profesorului Alexandru Hodiş, cel care s-a ocupat de fiecare elev ca şi cum ar fi fost singura sa preocupare
În mod tainic şi simbolic, misiunea pământească a Domnului Profesor Alexandru Hodiş s-a încheiat în Joia Mare, când Domnul nostru, Isus Cristos, a făcut gestul suprem de slujire umană prin spălarea picioarelor apostolilor, anticipând apoi, prin instituirea Euharistiei, comuniunea în care rămâne alături de ei dincolo de timp şi spaţiu, şi pregătindu-i astfel pentru despărţirea de ei în această lume, impusă de însuşirea Crucii.
Ca slujire şi dăruire deplină de sine şi-a asumat şi şi-a trăit şi Domnul Profesor vocaţia de dascăl, de aceea, rândurile acestea sunt astăzi un mic omagiu în amintirea celui care ne-a oferit un model de umanitate, a cărui misiune a fost plină de roade, unele mai vizibile, mai concrete - cum sunt atâtea promoţii de elevi pe care i-a îndrumat în studiul limbii şi a literaturii române, iar altele mai subtile, mai profunde - cum sunt valorile umane şi spirituale pe care le-a trăit şi le-a transmis celor care au avut darul de a fi formaţi de dumnealui.
Într-o lume care propune să te impui cu orice preţ, să concurezi, să te pui în valoare, Domnul Profesor Alexandru Hodiş a fost germenele unei alte umanităţi. Dumnealui s-a dăruit cu multă responsabilitate, disponibilitate şi respect formării persoanelor, mult dincolo de predarea limbii şi a literaturii române. Privindu-şi elevii în mod egal, Domnul Profesor avea aceeaşi dorinţă de bine şi bunăvoinţă iubitoare pentru toţi, atât pentru cei mai mici, mai puţin înzestraţi, cât şi pentru cei mai motivaţi pentru studiu şi mai conştiincioşi, întrucât reuşea să observe calităţile fiecărui suflet şi se străduia să le dezvolte şi să le facă roditoare.
Fiind o viaţă întreagă profesor la Şcoala din Ghiorac, un sat micuţ, Domnul Profesor nu a căutat niciodată poziţii râvnite, comode sau siguranţe confortabile ci, acolo unde a fost trimis dintru început, la Ghiorac, a lucrat necontenit pentru a face binele, cel mai mare bine pe care l-a putut face acolo, prin educarea minţilor şi hrănirea sufletelor copiilor şi mergând neîncetat în căutarea adevărului şi a frumuseţii umane. Cu toate că avea capacităţi extraordinare, Domnul Hodiş a fost un dascăl smerit, care privea de jos copiii cu care lucra şi niciodată nu îi privea de sus. Îi privea şi îi însoţea mereu de alături, cu blândeţe şi bunăvoinţă, oferindu-le încredere în ei înşişi şi motivaţie pentru studiu, dar şi conştiinţa lucrului bine făcut, asumat până la capăt. Mai mult decât atât, Domnul Profesor avea o umilinţă surprinzătoare pentru lumea în care trăim, căci dumnealui mereu recunoştea ceea ce era cu adevărat, chiar prin limitele şi defectele proprii. Ne-a învăţat, prin aceasta, să ne privim în adevăr, cu calităţi şi defecte, cu capacităţi intelectuale şi cu limite. Ne-a învăţat să observăm toate acestea şi să le acceptăm, aşa cum şi dumnealui şi le accepta. Acesta este unul dintre cele mai mari daruri pe care omul şi profesorul Alexandru Hodiş le-a trasmis: faptul de a fi noi înşine, în adevăr şi smerenie, de a ne recunoaşte aşa cum suntem şi de a construi pe ceea ce suntem, fără a ne amăgi sau consuma cu iluzia de a fi altceva decât suntem.
Aceasta nu înseamnă slăbiciune, ci este adevărată înţelepciune, este înţelepciunea slujirii pe care Domnul Profesor a înţeles-o şi a trăit-o. Dumnealui purta în sine iubirea şi adevărul, de aceea nu avea nevoie să folosească privirea de sus, răceala erudită sau mândria. Dimpotrivă, vorbea şi acţiona mereu cu puterea frumuseţii sufleteşti, a bunăvoinţei, a adevărului şi a iubirii.
Să reînnoim astăzi mulţumirea pentru darul vieţii Domnului Profesor Alexandru Hodiş şi pentru marele dar pe care l-am primit prin prezenţa Dumnealui în viaţa noastră. Şi pentru că suntem încă în perioada Sfintelor Paşti, sărbătoare care a adus noutatea radicală pentru orice fiinţă umană şi pentru istorie, aceea a triumfului Vieţii prin cruce şi prin moarte, să-l însoţim pe Profesorul nostru drag în drumul său ceresc, spunând cu speranţă şi încredere ,,Cristos a înviat!"
Gabriela Leorina Fechete,
elevă a Domnului Profesor Alexandru Hodiş  între anii 2001-2005,
în prezent, asistent de cercetare la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 04:40:58 Ora standard a Europei de Est