Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Distinsul academician Solomon Marcus a devenit, joi, Doctor Honoris Causa al Universităţii Agora

Al şaptelea titlu DHC

Distinsul academician Solomon Marcus a devenit, joi, Doctor Honoris Causa al Universităţii Agora

Doctor în matematică (în 1956), Doctor docent (1968), Profesor emerit al Universităţii din Bucureşti (1991), Membru corespondent al Academiei Române (1993), Membru titular al Academiei Române (2001), domnul academician Solomon Marcus a devenit joi, 14 mai 2015, Doctor Honoris Causa al Universităţii Agora din Oradea.

Înaltul titlu (D.H.C.) i-a mai fost conferit de şase ori: de Universitatea din Craiova (în 1999), Univ. „Vasile Alecsandri" din Bacău şi Universitatea din Petroşani (în 2003), Univ. „Ovidius" din Constanţa (2005), Univ. de Vest din Timişoara (2009) şi Univ. „Apollonia" din Iaşi (2013).
Solomon Marcus s-a născut în oraşul Bacău la 1 martie 1925. A absolvit studiile gimnaziale şi liceale la Bacău, clasându-se primul la examenul de bacalaureat (1944, Liceul Ferdinand I). A urmat cursurile Facultăţii de Matematică din cadrul Universităţii din Bucureşti (1945-1949). A absolvit facultatea cu diplomă de merit (1949). A urmat cariera didactică şi de cercetare ştiinţifică universitară la aceeaşi facultate, fiind, pe rând, asistent (1950), lector (1955), conferenţiar (1964), profesor (1966) şi profesor emerit (1991).
„Este Moisil al zilelor noastre". (Sergiu Rudeanu, matematician - discipol al lui Grigore C.Moisil ), „Un gigant al semioticii...". (Marcel Danesi, semiotician şi lingvist canadian); „Visez o lume în care poeţii să facă spre matematică tot atâţia paşi câţi a făcut Solomon Marcus spre poezie". (Ana Blandiana, poet şi prozator); „De o viaţă asta face: încearcă să creeze punţi într-o lume de insule". (Andrei Pleşu, filosof şi eseist).
Solomon Marcus se află mereu în linia întâi în bătălia pentru reforma şi sănătatea educaţiei. De curând a semnat prefaţa la volumul colectiv „România noului val", în care scrie: „Voi, tineri pe care decembrie 1989 v-a prins copii sau adolescenţi, voi, cei care v-aţi născut după 1989, sunteţi de două ori răsfăţaţi ai istoriei, pentru că sunteţi beneficiari ai unor achiziţii democratice şi de civilizaţie pe care nu le-au cunoscut nici părinţii, nici bunicii voştri. Aveţi posibilitatea de a depăşi prin efort personal vicisitudinile unui sistem educaţional bolnav şi, implicit, puteţi contribui la terapia care să permită instalarea unui alt sistem educaţional. Avem semne că destule minţi tinere se trezesc, iar cele care contribuie la cartea de faţă sunt dintre acestea.
Mai aflăm apoi, tot din Laudatio, că la începutul anului 2006, Solomon Marcus a avut deosebita generozitate de a publica un articol chiar în primul volum şi primul număr al revistei IJCCC (revista Universităţii Agora), dedicat centenarului Grigore C. Moisil.
Solomon Marcus are contribuţii ştiinţifice semnificative în nouă domenii: Matematică (analiză matematică, teoria măsurii, topologie generală); Informatică teoretică; Lingvistică; Poetică matematică şi teorie literară; Semiotică; Antropologie culturală; Istoria şi filozofia ştiinţei; Educaţie; Aplicaţii ale matematicii în ştiinţele naturale şi sociale.
Este recunoscut ca unul dintre iniţiatorii lingvisticii matematice şi poeticii matematice".
Iată câteva dintre motivele (cu greutate) care l-au determinat pe rectorul Universităţii Agora, domnul prof. univ. dr. Ioan Dziţac, să-l propună pe distinsul academician Solomon Marcus să devină joi, 14 mai 2015, Doctor Honoris Causa al Universităţii Agora, la aniversarea a 15 ani de la fondarea Agorei orădene.
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (83 de poze), accesaţi Galeria foto: Distinsul academician Solomon Marcus a devenit, joi, Doctor Honoris Causa al Universităţii Agora.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:21:38 Ora standard a Europei de Est