Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Þara va rămâne prima și ultima noastră iubire

Jurnal de excursie

Þara va rămâne prima și ultima noastră iubire

Întreaga lume a fost făcută de Dumnezeu pentru a ne lăsa pe noi, oamenii, să ne bucurăm de toată splendoarea ei. Le-a făcut pe toate ca să ne încânte, să ne facă sufletul să salte de bucurie, să ne învețe să iubim orice ne înconjoară…
A făcut totul atât de minunat și a semănat în fiecare o taină, ceva deosebit, un secret care să ne ajute, o rază de speranță care să ne mângâie…

Cunoscând din ce în ce mai bine lumea, realizăm că multe din principiile ei se oglindesc în noi, la urma urmei - avem același Creator. Trebuie să cunoaștem întreaga realitate din jur pentru a descoperi mai bine universul din interiorul nostru. După cum este și normal, mai întâi începem prin a cunoaște ceea ce ne este mai drag și mai apropiat - patria.
Plecând de la acest principiu, doamnele noastre profesoare Mariana Codău și  Lucia Babău, de la Școala cu clasele I- VIII „Oltea Doamna” din Oradea au organizat o excursie deosebită în care am vizitat o mare parte a țării. Excursia a fost organizată cu ajutorul agenției de turism „Campus Travel”.
În această excursie, am învățat să ne iubim mai tare patria, să admirăm și să respectăm trecutul glorios al românilor. Pe lângă aceste lucruri, am legat mai multe prietenii cu colegi din alte clase ale școlii și le-am întărit pe cele deja existente. Excursia a fost atât un prilej de a învăța, de a cunoaște mai bine țara, dar și de a ne distra.
Întreaga călătorie a durat cinci zile.
În prima zi am vizitat Timișoara - un oraș deosebit. Acolo am văzut Piața Victoriei, Parcul Rozelor și Catedrala. Parcul Rozelor este un loc minunat, în care gingășia și armonia domnesc pretutindeni. Miresme de trandafiri pluteau prin văzduh, iar culorile pale ale florilor ne încântau sufletul.  În interiorul catedralei am avut posibilitatea să fim cuprinși de o liniște profundă, gândurile noastre îndreptându-se spre cer.
Mai apoi, am făcut un popas la Armeniș, unde am vizitat Mănăstirea „Piatra Scrisă”, mănăstire care se remarcă prin faptul că are o ilustrație a Sfintei Treimi care nu a fost făcută de mâna omenească. Această mănăstire este situată într-un loc feeric, la baza unui munte semeț.
Tot în acea zi am fost la Băile Herculane, unde ne-am bucurat de o frumoasă plimbare prin stațiune.
A doua zi am pornit spre Orșova, unde am vizitat Mănăstirea  „Sfânta Ana”. Această mănăstire a fost ridicată de jurnalistul Pamfil Șeicaru, ca simbol al recunoștinței. În acel loc, el ar fi putut să moară în urma unei explozii. Mai apoi am făcut o croazieră pe Dunăre, reușind să admirăm din plin natura. Malurile fluviului sunt superbe, fiind încărcate cu munți semeți ce par să vegheze bunul curs al apei. Am văzut portretul lui Decebal sculptat în munte și „Tabula Traiana”.
După acestea, ne-am îndreptat spre Drobeta Turnu Severin și am vizitat Muzeul hidrocentralei „Porțile de Fier”. Construcția ne-a impresionat foarte tare, dar ne-am întristat știind că Insula „Ada - Kaleh” s-a scufundat datorită înălțării acesteia.
Am mai vizitat Mănăstirea „Tismana”, una dintre cele mai vechi așezăminte monahale din România și Hobița, unde se găsește Casa memorială „Constantin Brâncuși”.
A treia zi, la Târgu-Jiu, am vizitat Complexul Sculptural „Brâncuși” (Poarta sărutului, Masa tăcerii și Coloana infinitului). Aceste monumente ne-au impresionat atât prin masivitatea lor, cât și prin grija cu care au fost lucrate. Apoi, am vizitat „Peștera Muierilor”, o peșteră cu niște broderii de calcar deosebite, unde se ascundeau femeile și copiii în timpul războaielor. Tot în această zi am văzut: Mănăstirea Polovragi, un atelier de ceramică de la Horezu, Biserica dintr-un lemn și orașul Râmnicul Vâlcea.
În acest oraș am vizitat Parcul „Zăvoi”, unde am fost profund impresionați văzând locul în care s-a intonat pentru prima oară imnul național. Un fior de dragoste de țară ne-a cuprins, iar din inimile noastre parcă se năștea o promisiune - aceea de a duce mai departe gloria strămoșilor noștri. De asemenea, aici am avut prilejul de a ne distra, făcând o plimbare cu hidrobicicletele. Nu departe de acest parc, se găsește Casa memorială „Anton Pann”, pe care am fost bucuroși să o vedem.
În a patra zi, am fost foarte impresionați de frumoasele mănăstiri „Cozia” și „Curtea de Argeș”.  Acolo sufletele noastre s-au pregătit pentru a privi o superbă capodoperă naturală - Barajul „Vidraru”, unde munții parcă se nasc din ape și vor să urce tot mai mult, dorind parcă să ne ia toate privirile și să le poarte până-n zare. Au și munții aceia tainele lor, pe care nu le vom putea descifra niciodată…
În ultima zi, am vizitat orașul Sibiu: centrul istoric și Muzeul „Bruckental”.
Muzeul „Astra” cu Dumbrava Sibiului ne-a impresionat în primul rând datorită marii sale întinderi, datorită pitorescului național care reușește foarte bine să surprindă spiritul românesc iubitor de lumină și pace.
După ce am vizitat toate aceste locuri deosebite, ne-am întors acasă, dar toate minunile ce le-am văzut vor rămâne oglindite pe „retina sufletului” nostru și ne vor încânta toată viața. Promitem să ne amintim mereu cu drag de această excursie și să fim mândri mereu că ne-am născut în România. Promitem că țara va rămâne prima și ultima noastră iubire. (Oana PELEA)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 15:55:27 Ora standard a Europei de Est