Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii nu îşi doresc uniforme

CNE condamnă decizia luată în CISTS

Elevii nu îşi doresc uniforme

Consiliul Naţional al Elevilor, unica structură reprezentativă a elevilor la nivel naţional, condamnă decizia luată astăzi (joi, 4 iunie 2015) în cadrul Comisiei pentru Învăţământ, Ştiinţă, Tineret şi Sport din cadrul Camerei Deputaţilor cu privire la iniţiativa legislativă a creşterii siguranţei în şcoli.

Comisia a decis să modifice textul iniţiativei astfel încât uniforma şcolară să devină obligatorie pentru toţi elevii din România.
Cu toate că iniţial varianta adoptată de către Senat reprezenta o nouă lege a siguranţei în unităţile de învăţământ, Comisia din cadrul Camerei Deputaţilor amendează substanţial legea primită de la Senat şi ajunge să o transforme într-o lege ce modifică actuala lege a siguranţei în şcoli, nr. 35/2007 , fapt ce încalcă principiul bicameralismului, ajungându-se ca actuala iniţiativă să aibă ample diferenţe de literă şi spirit faţă de cea susţinută iniţial.
Mai  mult, iniţiativa legislativă nu stipulează sursa de finanţare pentru uniformele obligatorii, o cerinţă sine-qua-non pentru a putea adopta demersuri în acest sens.
Consiliul Elevilor se declară dezamăgit mai ales de dorinţa Comisiei de a restrânge anumite drepturi constituţionale, prin impunerea uniformelor obligatorii. Conform articolul 53 din Constituţie,  ,,exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav".
„Nu observ că s-ar impune vreunul dintre condiţiile prevăzute în Constituţie pentru a îngrădi dreptul la liberă exprimare a elevului în şcoală, cât şi dreptul de acces gratuit la educaţie. Având în vedere că legea are ca scop creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ, legătura dintre uniforme şi siguranţa în şcoli este minimă şi nu este atestată de niciun sondaj în acest sens. Nu consider opinată însuşi simpla prezenţă a uniformelor în cadrul acestei iniţiative, ca factor de sporire a siguranţei în şcoli", a declarat Horia Oniţa, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
Obligativitatea uniformelor încalcă, în acelaşi timp, Legea Educaţiei Naţionale, ce precizează că învăţământul de stat este gratuit, principiul de liber acces la educaţie, cât şi decizia CCR nr. 558/2008 conform căreia implementarea uniformelor se realizează la consensul comun al conducerii şcolii, a părinţilor şi elevilor.
Consiliul Elevilor consideră că implementarea uniformelor obligatorii nu poate decât să inhibe comportamentul copiilor şi caracterul lor în formare, să ofere loc posibilităţilor de corupţie, prin contracte abuzive şi sume exagerate pentru piesele de uniformă, şi să creeze şi mai multe discrepanţe între elevii diferitelor şcoli dintr-o localitate.
În cazul în care iniţiativa va fi adoptată de către plenul Camerei Deputaţilor, reprezentanţii elevilor îşi asumă folosirea pârghiilor legale, sesizarea Avocatului Poporului, solicitarea adresată Preşedintelui României de a trimite legea la reexaminare, sau solicitarea constatării excepţiei de neconstituţionalitate, pentru respectarea drepturilor elevului în integralitatea lor.
Eusebiu-Mihail TUDOROIU,
Secretariatul Departamentului de Educaţie şi Comunicare (Relaţii Externe)

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:09:42 Ora standard a Europei de Est