Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Câștigătorii concursului Tur virtual prin lumea basmelor europene

La Colegiul Naţional „Samuil Vulcan” Beiuş, au fost desemnaţi

Câștigătorii concursului Tur virtual prin lumea basmelor europene

Pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial, lumea poveştilor este aproape de sufletul lor.

Din păcate, trăind într-o lume în care tehnologia ne acaparează cu totul, uităm de literatura şi jocurile specifice vârstei. Am încercat o formulă care să îmbine tehnologia cu literatura, comunicarea cu jocul şi arta cu tehnica... şi se pare că a avut succes.
Având ca scop să dezvolte personalitatea copilului prin intermediul activităţilor interdisciplinare, călătoria virtuală în lumea basmelor europene a fost o încântare pentru participanţi. Pornind de la o pagină de facebook, Tur virtual prin lumea basmelor europene, proiectul judeţean cu acelaşi nume, desfăşurat la Colegiul Naţional „Samuil Vulcan" din ianuarie până în iunie, a parcurs pe rând diverse etape: Basmul european în desene şi machete, Basmul european vs basmul românesc, Carnavalul basmelor europene şi Lumea europeană a basmelor - concurs de proiecte finale.
Elevii din 12 şcoli au citit şi au recitit basme româneşti şi europene şi le-au împărtăşit celorlalţi prin intermediul desenelor clasice şi în Paint, a machetelor şi colajelor, a eseurilor şi povestirilor redactate frumos, s-au costumat şi chiar au pus în scenă basmele citite.
Cei de pe cea mai înaltă treaptă a podiumului sunt:
Secţiunea Produse finale - Premiul I - Albă ca zăpada - clasa a VII-a de la Şcoala Gimnazială Drăgăneşti, coordonator prof. Amalia Florea
Secţiunea Literatura şi TIC - Premiul I - Apetri Cristina, Liceul Tehnologic „Spiru Haret" Piatra Neamţ, coordonator prof. Ioana Ciurea
Secţiunea Prezentări - Premiul I - Anton Alex de la Şcoala Gimnazială Bunteşti (prof. Simona Muţiu), Luisa Yang de la Liceul Tehnologic „Spiru Haret" Piatra Neamţ
Secţiunea Desene în Paint - Premiul  I - Atudorei Olivia de la Colegiul Naţional „Samuil Vulcan" Beiuş
Secţiunea Desene - gimnaziu - Premiul I - Drăgan Ioana  de Colegiul Naţional „Samuil Vulcan" Beiuş
Secţiunea Desene - învăţământ preşcolar şi primar -  Vlad Bogdan Adrian, grupa mare -GPN nr.4 Rogoz (prof. Dorina Ştefea), Marge Irina de la Liceul Vocaţional Pedagogic „Nicolae Bolcaş" (prof. Anca Budo) şi Hora David de la Şcoala Gimnazială „Nicolae Popoviciu" Beiuş (prof. Corina Bodin)
Secţiunea Machete şi colaje - Premiul I - Popa Andrei de la Şcoala Gimnazială Sîmbăta, (coord. prof. Mirela Bulc).
Preşcolarii şi profesorii lor coordonatori (Grădiniţa „Floare de colţ", coordonator prof. Ana Florea şi Nicoleta Duma, Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 1, coord. prof. Oana Dărăban şi Loredana Stativă) ne-au încântat cu produsele lor finale, obţinând câte un binemeritat loc II, elevii de la Şcoala  Gimnazială Pietroasa şi Colegiul Naţional „Teodor Neş" din Salonta, impresionând juriul cu prezentările realizate.
Echipa de proiect formată din prof. Claudia Buran, Elena Ojică, Florentina Hora, Natalia Heredea, Cătălin Iagăr şi Dumitraş Mona îşi  propune pentru anul viitor continuarea activităţilor şi o mai bună promovare a proiectului, astfel încât să avem mai multe şcoli participante, crescând şi calitatea concursului.
A consemnat prof. Claudia Buran - responsabil de proiect
Foto: profesorii coordonatori ai activităţilor
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: Câștigătorii concursului Tur virtual prin lumea basmelor europene.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:15:55 Ora standard a Europei de Est