Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Meridianul 0 la echinocțiul de toamnă

Sâmbătă, 23 septembrie 2006, în Cetatea Oradea

Meridianul 0 la echinocțiul de toamnă

Mircea Bradu și Primăria Oradea îmbrățișează inițiativa unor profesori și elevi de înființare a unui club astronomic în Oradea. Mergând chiar mai departe în valorificarea moștenirii culturale, președintele Fundației monumentelor istorice din Bihor propune ridicarea în Cetatea Oradea a unui monument pentru marcarea meridianului O.

Puțini elevi și tineri din Oradea cunosc faptul că timp de aproximativ  200 de ani (1464-1667) meridianul 0, meridianul de referință pentru realizarea hărților de navigație, a fost în Cetatea Oradea, lângă Clădirea Palatului Episcopal de atunci. „Vina” pentru o asemenea performanță (mondială) o poartă nimeni altul decât Iancu de Hunedoara.
 Redescoperirea și valorificarea moștenirii culturale
 Din 2003, Paszmany Nicoleta și Marin Bica, profesori inimoși, devotați științei și profesiei, inoculează elevilor microbul științei și al (re)descoperirilor moștenirii culturale valoroase pe care o are Oradea în domeniul astronomiei. Așa s-a ajuns ca în ultimii doi ani, elevi orădeni de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” și Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” să culeagă cele dintâi roade prin participare la etapa națională a olimpiadei de astronomie, tonul fiind dat de succesul național repurtat în 2003 de Adrian Vas și Szilagy Valentin ( elevii profesoarei Paszmany), la concursul național de la Călărași.
Tot în 2003, profesorul de fizică Marin Bica înființează la Școala „Dacia” primul cerc de astronomie din Oradea, unde, vorba dnei profesoare, „profesorul Bica face un altfel de școală pe bază de experimente simple”, iar din aproape în aproape, elevii ajung să (re)descopere că meridianul 0 „trece” prin Cetatea Oradea, că municipiul de pe Crișul Repede a deținut primul observator astronomic din Europa...și alte cele.
Mircea Bradu, om de cultură, consilier local și președinte al Fundației monumentelor istorice din Bihor, ia cunoștință din presă (din „Informația de Vest”) despre isprăvile, succesele și inițiativele elevilor celor doi profesori orădeni, și le sare în ajutor. Astfel s-a ajuns ca la început de an școlar (2006-2007), dl Mircea Bradu să le propună profesorilor coordonatori de proiect, și profesorilor de desen demararea unui concurs de desene pentru „Meridianul 0”(în vederea ridicării unui monument al meridianului 0 în Cetatea Oradea), asigurându-i și de înființarea unui club de astronomie, tot în cetate.
Sâmbătă, a fost stabilită poziția meridianului 0
 Sâmbătă, inițiatorii și organizatorii ineditului proiect s-au întâlnit cu reprezentanții presei în sala multifuncțională din Cetatea Oradea, pentru mediatizarea strategiei de lucru, dar și pentru primul  pas în materializarea inițiativelor. La eveniment, au participat directori de școli (prof. Florian Hava, directorul Școlii „Dacia”, prof. Mircea Mitran, directorul Școlii „Oltea Doamna”), profesori de desen din municipiul Oradea (în frunte cu prof. Dorina Sandru, șeful comisiei metodice a profesorilor de desen din Oradea), dl Dumitru Noane, „căpitanul” cetății, precum și elevii ( Sebeștean Zsolt, Ioana Lascu și Dan Cernea, din clasa a X-a G, Dan Olah, din XII G, Adrian Vas, student la Inginerie Tehnologică și Managerială; Denis Derecichei, clasa a VI-a A,  Marius Deaconu, clasa a VII-a E și Adrian-Octavian Dan, clasa a IX-a B)  care urmau să facă măsurătorile la ora echinocțiului de toamnă pentru stabilirea poziției meridianului 0.
Lecția de istorie (și astronomie)
În timpul efectuării măsurătorilor, profesorul Marin Bica a făcut trimiteri la istoricul evenimentului. Astfel aflăm că „stabilirea poziției meridianului 0 se datorează episcopului Ioan Vitez, profesorul copiilor lui Iancu de Hunedoara, care l-a adus în Oradea. Ioan Vitez și-a făcut studiile în Italia și a intrat în mișcarea renascentistă, fiind pasionat în special de astronomie. Episcopul fiind un pionier al înlăturării superstițiilor din rândul maselor a dorit să realizeze un tabel de predicție al eclipselor. În acest sens a scris fizicianului vienez Georg Peuerbach să-l ajute. Peuerbach a întocmit tabelele pentru eclipsele de Soare și de Lună și i-a trimis episcopului câteva instrumente astronomice ale vremii: astrolab, cadran solar… împreună cu indicații de folosire. Mai târziu l-a trimis pe cel mai bun student al său, Johannes Muller zis Regiomontanus.
Observațiile astronomice efectuate de Regiomontanus la Oradea împreună cu un canonic al episcopului au fost adunate în “Tabula Varadiensis”, care prezintă pozițiile Lunii și ale planetelor. Pentru calculele de longitudine e nevoie de un  meridian de referință. De dragul episcopului care l-a adus la Oradea, Regiomontanus a stabilit meridianul 0 în Cetatea Oradea. Primul Observator Astronomic din Europa a fost construit la Oradea de episcopul Ioan Vitez cu ajutorul financiar al regelui Matei Corvin... Rezultatele observațiilor astronomice efectuate în cetatea orădeană au fost folosite de navigatorii din perioada marilor descoperiri geografice. Astfel, Cristofor Columb declară că a purtat peste Atlantic un exemplar din „Tabula Varadiensis” pentru a calcula longitudinea folosindu-se de poziția Lunii, iar Amerigo Vespucci amintește în memoriile sale cum a învățat să măsoare longitudinea din aceste tabele. După moartea episcopului Ioan Vitez, Regiomontanus pleacă la Budapesta pentru a fi astrologul oficial al curții lui Matei Corvin, iar în 1471 ajunge la Nurnberg unde ridică al doilea observator astronomic european și continuă înregistrarea observațiilor în tabele. Tabelele sale (din Oradea și Nurnberg) au ajuns la Tycho Brahe, iar Kepler le-a folosit pentru a descoperi legile mișcării planetelor. Apoi traduce Almagestul lui Ptolemeu (chiar dacă era adeptul teoriei heliocentrice cu un secol înainte de Copernic) în latină și pune bazele geometriei sferice.
Concluzionând, putem spune că orașul nostru deține un loc fruntaș (de pionierat) în dezvoltarea științifică, iar materializarea acestor inițiative este îndreptățită, dar și benefică”, spunea prof. Marin Bica.
Experimentul din cetate
 Măsurătorile s-au efectuat în curtea cetății, în două puncte de lucru, sub coordonarea directă a celor doi profesori coordonatori. Dar, măsurători s-au făcut și vineri, 22 septembrie (cu concursul elevilor Bogdan Platona, Alexandru Sârb și Radu Hava), ca o măsură de precauție, în eventualitatea în care sâmbătă, la ora echinocțiului, condițiile meteo ar fi fost nefavorabile (pur și simplu absența Soarelui de pe bolta senină a Oradiei).
Prin urmare, monumentul va fi ridicat în mijlocul cetății sau sub turnul cu ceas (sunt vizate astfel două locuri de amenajare, după cum se exprima dl Mircea Bradu). Respectivul monument va marca direcția meridianului origine din Evul Mediu.
Pentru a determina această direcție, s-a desfășurat un experiment de măsurare a înălțimii Soarelui deasupra orizontului în jurul orei 13:39, folosind metodele tradiționale din acea perioadă. Principiul experimentului este următorul (explicat pe înțelesul tuturor de prof. Marin Bica): „se așază un obiect vertical drept și subțire de lungime cunoscută și se măsoară umbra acestuia în diferite momente de timp, însemnând capătul ei. Când valoarea umbrei e minimă are loc trecerea Soarelui la meridianul locului, iar direcția umbrei ne indică direcția meridianului. Se notează ora și lungimea minimă a umbrei care-i corespunde. Din lungimea umbrei și înălțimea obiectului se determină înălțimea Soarelui deasupra orizontului. La echinocțiu, latitudinea locului este complementul înălțimii Soarelui deasupra orizontului, deoarece atunci declinația Soarelui este 0. Longitudinea locului se calculează din ora notată cunoscând corecția din ecuația timpului în acea zi (+7’32”) și longitudinea meridianului central al fusului orar (30E). Se va trasa direcția meridianului pentru a stabili poziția monumentului și așezând o busolă pe acea linie se poate determina corecția de busolă (din calcule ar trebui să fie 7-8 grade spre vest, în Oradea), deoarece busola arată polul sud magnetic (aflat în nordul Canadei) și nu polul nord geografic. Din rezultatele măsurătorilor am constatat că zidul de vest al cetății urmează direcția meridianului și am regăsit valoarea de 47 pentru latitudine, iar culminația superioară a fost la ora 13:39:20. pentru corecția de busolă s-a determinat azimutul la valoarea de 7,5 spre vest față de direcția meridianului”.
Concursul cu premii, expoziția de desene...
 Lucrările de desen cu tema „Meridianul 0” se vor preda, în 5 octombrie, profesoarei Dorina Sandru (de la Școala „Dacia”), urmând ca în 8 octombrie, ele să fie expuse în sala multifuncțională din cadrul cetății. Cele mai valoroase lucrări vor fi premiate (premiul I - două milioane de lei vechi; premiul II -1,5 milioane, premiul III –un milion, precum și trei mențiuni de câte 500.000 de lei fiecare).
La inaugurarea monumentului (meridianul 0) și a clubului de astronomie, se intenționează organizarea unui alt gen de expoziție,  cu lansări de carte și invitați de marcă, specialiști din cadrul Institutului Astronomic din București, precum și alte personalități (printre care prof. univ. dr. Mircea Rusu), ceea ce nu poate decât să ne bucure, și să așteptăm cu viu interes ziua inaugurărilor!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Meridian 0, cu 36 de poze).

Trimite email
miercuri, 17 aprilie 2024, 01:36:34 Ora de vară a Europei de Est