Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Meridianul 0 la echinocțiul de toamnă

Sâmbătă, 23 septembrie 2006, în Cetatea Oradea

Meridianul 0 la echinocțiul de toamnă

Mircea Bradu și Primăria Oradea îmbrățișează inițiativa unor profesori și elevi de înființare a unui club astronomic în Oradea. Mergând chiar mai departe în valorificarea moștenirii culturale, președintele Fundației monumentelor istorice din Bihor propune ridicarea în Cetatea Oradea a unui monument pentru marcarea meridianului O.

Puțini elevi și tineri din Oradea cunosc faptul că timp de aproximativ  200 de ani (1464-1667) meridianul 0, meridianul de referință pentru realizarea hărților de navigație, a fost în Cetatea Oradea, lângă Clădirea Palatului Episcopal de atunci. „Vina” pentru o asemenea performanță (mondială) o poartă nimeni altul decât Iancu de Hunedoara.
 Redescoperirea și valorificarea moștenirii culturale
 Din 2003, Paszmany Nicoleta și Marin Bica, profesori inimoși, devotați științei și profesiei, inoculează elevilor microbul științei și al (re)descoperirilor moștenirii culturale valoroase pe care o are Oradea în domeniul astronomiei. Așa s-a ajuns ca în ultimii doi ani, elevi orădeni de la Școala cu clasele I-VIII „Dacia” și Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” să culeagă cele dintâi roade prin participare la etapa națională a olimpiadei de astronomie, tonul fiind dat de succesul național repurtat în 2003 de Adrian Vas și Szilagy Valentin ( elevii profesoarei Paszmany), la concursul național de la Călărași.
Tot în 2003, profesorul de fizică Marin Bica înființează la Școala „Dacia” primul cerc de astronomie din Oradea, unde, vorba dnei profesoare, „profesorul Bica face un altfel de școală pe bază de experimente simple”, iar din aproape în aproape, elevii ajung să (re)descopere că meridianul 0 „trece” prin Cetatea Oradea, că municipiul de pe Crișul Repede a deținut primul observator astronomic din Europa...și alte cele.
Mircea Bradu, om de cultură, consilier local și președinte al Fundației monumentelor istorice din Bihor, ia cunoștință din presă (din „Informația de Vest”) despre isprăvile, succesele și inițiativele elevilor celor doi profesori orădeni, și le sare în ajutor. Astfel s-a ajuns ca la început de an școlar (2006-2007), dl Mircea Bradu să le propună profesorilor coordonatori de proiect, și profesorilor de desen demararea unui concurs de desene pentru „Meridianul 0”(în vederea ridicării unui monument al meridianului 0 în Cetatea Oradea), asigurându-i și de înființarea unui club de astronomie, tot în cetate.
Sâmbătă, a fost stabilită poziția meridianului 0
 Sâmbătă, inițiatorii și organizatorii ineditului proiect s-au întâlnit cu reprezentanții presei în sala multifuncțională din Cetatea Oradea, pentru mediatizarea strategiei de lucru, dar și pentru primul  pas în materializarea inițiativelor. La eveniment, au participat directori de școli (prof. Florian Hava, directorul Școlii „Dacia”, prof. Mircea Mitran, directorul Școlii „Oltea Doamna”), profesori de desen din municipiul Oradea (în frunte cu prof. Dorina Sandru, șeful comisiei metodice a profesorilor de desen din Oradea), dl Dumitru Noane, „căpitanul” cetății, precum și elevii ( Sebeștean Zsolt, Ioana Lascu și Dan Cernea, din clasa a X-a G, Dan Olah, din XII G, Adrian Vas, student la Inginerie Tehnologică și Managerială; Denis Derecichei, clasa a VI-a A,  Marius Deaconu, clasa a VII-a E și Adrian-Octavian Dan, clasa a IX-a B)  care urmau să facă măsurătorile la ora echinocțiului de toamnă pentru stabilirea poziției meridianului 0.
Lecția de istorie (și astronomie)
În timpul efectuării măsurătorilor, profesorul Marin Bica a făcut trimiteri la istoricul evenimentului. Astfel aflăm că „stabilirea poziției meridianului 0 se datorează episcopului Ioan Vitez, profesorul copiilor lui Iancu de Hunedoara, care l-a adus în Oradea. Ioan Vitez și-a făcut studiile în Italia și a intrat în mișcarea renascentistă, fiind pasionat în special de astronomie. Episcopul fiind un pionier al înlăturării superstițiilor din rândul maselor a dorit să realizeze un tabel de predicție al eclipselor. În acest sens a scris fizicianului vienez Georg Peuerbach să-l ajute. Peuerbach a întocmit tabelele pentru eclipsele de Soare și de Lună și i-a trimis episcopului câteva instrumente astronomice ale vremii: astrolab, cadran solar… împreună cu indicații de folosire. Mai târziu l-a trimis pe cel mai bun student al său, Johannes Muller zis Regiomontanus.
Observațiile astronomice efectuate de Regiomontanus la Oradea împreună cu un canonic al episcopului au fost adunate în “Tabula Varadiensis”, care prezintă pozițiile Lunii și ale planetelor. Pentru calculele de longitudine e nevoie de un  meridian de referință. De dragul episcopului care l-a adus la Oradea, Regiomontanus a stabilit meridianul 0 în Cetatea Oradea. Primul Observator Astronomic din Europa a fost construit la Oradea de episcopul Ioan Vitez cu ajutorul financiar al regelui Matei Corvin... Rezultatele observațiilor astronomice efectuate în cetatea orădeană au fost folosite de navigatorii din perioada marilor descoperiri geografice. Astfel, Cristofor Columb declară că a purtat peste Atlantic un exemplar din „Tabula Varadiensis” pentru a calcula longitudinea folosindu-se de poziția Lunii, iar Amerigo Vespucci amintește în memoriile sale cum a învățat să măsoare longitudinea din aceste tabele. După moartea episcopului Ioan Vitez, Regiomontanus pleacă la Budapesta pentru a fi astrologul oficial al curții lui Matei Corvin, iar în 1471 ajunge la Nurnberg unde ridică al doilea observator astronomic european și continuă înregistrarea observațiilor în tabele. Tabelele sale (din Oradea și Nurnberg) au ajuns la Tycho Brahe, iar Kepler le-a folosit pentru a descoperi legile mișcării planetelor. Apoi traduce Almagestul lui Ptolemeu (chiar dacă era adeptul teoriei heliocentrice cu un secol înainte de Copernic) în latină și pune bazele geometriei sferice.
Concluzionând, putem spune că orașul nostru deține un loc fruntaș (de pionierat) în dezvoltarea științifică, iar materializarea acestor inițiative este îndreptățită, dar și benefică”, spunea prof. Marin Bica.
Experimentul din cetate
 Măsurătorile s-au efectuat în curtea cetății, în două puncte de lucru, sub coordonarea directă a celor doi profesori coordonatori. Dar, măsurători s-au făcut și vineri, 22 septembrie (cu concursul elevilor Bogdan Platona, Alexandru Sârb și Radu Hava), ca o măsură de precauție, în eventualitatea în care sâmbătă, la ora echinocțiului, condițiile meteo ar fi fost nefavorabile (pur și simplu absența Soarelui de pe bolta senină a Oradiei).
Prin urmare, monumentul va fi ridicat în mijlocul cetății sau sub turnul cu ceas (sunt vizate astfel două locuri de amenajare, după cum se exprima dl Mircea Bradu). Respectivul monument va marca direcția meridianului origine din Evul Mediu.
Pentru a determina această direcție, s-a desfășurat un experiment de măsurare a înălțimii Soarelui deasupra orizontului în jurul orei 13:39, folosind metodele tradiționale din acea perioadă. Principiul experimentului este următorul (explicat pe înțelesul tuturor de prof. Marin Bica): „se așază un obiect vertical drept și subțire de lungime cunoscută și se măsoară umbra acestuia în diferite momente de timp, însemnând capătul ei. Când valoarea umbrei e minimă are loc trecerea Soarelui la meridianul locului, iar direcția umbrei ne indică direcția meridianului. Se notează ora și lungimea minimă a umbrei care-i corespunde. Din lungimea umbrei și înălțimea obiectului se determină înălțimea Soarelui deasupra orizontului. La echinocțiu, latitudinea locului este complementul înălțimii Soarelui deasupra orizontului, deoarece atunci declinația Soarelui este 0. Longitudinea locului se calculează din ora notată cunoscând corecția din ecuația timpului în acea zi (+7’32”) și longitudinea meridianului central al fusului orar (30E). Se va trasa direcția meridianului pentru a stabili poziția monumentului și așezând o busolă pe acea linie se poate determina corecția de busolă (din calcule ar trebui să fie 7-8 grade spre vest, în Oradea), deoarece busola arată polul sud magnetic (aflat în nordul Canadei) și nu polul nord geografic. Din rezultatele măsurătorilor am constatat că zidul de vest al cetății urmează direcția meridianului și am regăsit valoarea de 47 pentru latitudine, iar culminația superioară a fost la ora 13:39:20. pentru corecția de busolă s-a determinat azimutul la valoarea de 7,5 spre vest față de direcția meridianului”.
Concursul cu premii, expoziția de desene...
 Lucrările de desen cu tema „Meridianul 0” se vor preda, în 5 octombrie, profesoarei Dorina Sandru (de la Școala „Dacia”), urmând ca în 8 octombrie, ele să fie expuse în sala multifuncțională din cadrul cetății. Cele mai valoroase lucrări vor fi premiate (premiul I - două milioane de lei vechi; premiul II -1,5 milioane, premiul III –un milion, precum și trei mențiuni de câte 500.000 de lei fiecare).
La inaugurarea monumentului (meridianul 0) și a clubului de astronomie, se intenționează organizarea unui alt gen de expoziție,  cu lansări de carte și invitați de marcă, specialiști din cadrul Institutului Astronomic din București, precum și alte personalități (printre care prof. univ. dr. Mircea Rusu), ceea ce nu poate decât să ne bucure, și să așteptăm cu viu interes ziua inaugurărilor!
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Meridian 0, cu 36 de poze).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:46 Ora standard a Europei de Est