Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Bacalaureatul în derivă!

Ca la noi ... la nimeni!

Bacalaureatul în derivă!

Din dorința de schimbare, de dragul schimbării, se întâmplă și în învățământ destule lucruri ciudate, a se înțelege făcute fără cap, pesemne de nespecialiști, implantați politic în sistem, care nu au prea multe în comun cu învățământul.

O dovadă grăitoare în acest sens sunt și subiectele de la proba orală la limba și literatura română, care, potrivit specialiștilor, profesorilor de română, ar trebui să se cheme, în cel mai fericit caz, o probă de comunicare (între un emițător și un receptor), pentru că, din cele o sută de subiecte, doar vreo șapte, spus cu indulcență, pot fi încadrate în ceea ce se cheamă probă la limba și literatura română, celelalte 93 de subiecte fiind complet nevinovate și străine de literatura română.
*“S-a ajuns la o cădere în derizoriu a acestui examen, la care nu se verifică ce s-a predat.”
*“Asistăm la o uniformizare nedreaptă, în care toată lumea ia numai 10 (zece), și pe bună dreptatea, pentru că ștacheta e la genunchiul broaștei.”
*“Pentru a lua bacalaureatul anul acesta,  nu trebuia neapărat să fi parcurs materia. Un copil cu o dotare medie, orientat, din clasa a VIII-a, poate obține liniștit nota 8 (opt), cu asemenea subiecte, adesea penibile, cu sarcini de lucru parcă vădit tangențiale cu textul dat.”
*“Ce știu, ce au aflat absolvenții noștri despre comunism? Mai nimic! Dar li se cere să arate efectele comunismului asupra liceelor din acea vreme, să “traducă” înțelesul principiului “Nimic pentru tine, totul pentru toți!”
Notele maxime sunt … la ordinea zilei!
Am trecut și noi, ieri (marți, 24 iunie 2008), să luăm pulsul în două centre de examen, găzduite de două școli reprezentative ale județului Bihor, la Colegiul Național “Mihai Eminescu” și Colegiul Economic “Partenie Cosma” din municipiul Oradea.
La Centrul de evaluare nr. 283 - de la C.N. “Mihai Eminescu” -, am stat de vorbă cu conf. univ. dr. ing. Mircea Curilă, președintele comisiei. Din cei 357 de elevi înscriși, 356 sunt absolvenți din 2008 și doar unul din 2006, care va da examen doar la limba și literatura română – scris. Din total, 51 provin de la Liceul Teologic Penticostal “Betel”, restul, de la colegiul gazdă. Pentru examinarea candidaților la probele orale, au fost constituite trei subcomisii cu câte doi profesori fiecare. Luni, în prima zi, fiecare subcomisie a examinat circa 70-75 de candidați, între orele 8.00 și 20.00, cu o pauză de masă (între orele 13.00 și 14.00), ceilalți fiind programați pentru ziua de marți. Trecând prin câteva săli, însoțiți de domnul președinte, am constatat o atmosferă propice, mult optimism pe coridoare, și bucurie în rândul celor care au trecut hopul. În grupul celor de la “Betel”, Paula Lucaci și “Cornel” erau în al nouălea cer, după cele două note maxime!
Aruncând ochii pe rezultatele afișate, dintr-un număr de 133 de candidați, 76 obținuseră, ieri, nota maximă.
La ora 11.22, la Colegiul Național “Mihai Eminescu” s-a întrerupt curentul electric; fapt inexplicabil și fără precedent, într-o zi de examen, pe care gazdele nu și l-au putut justifica.
Economiștii și artiștii
La Centrul de examen nr. 286, organizat la Colegiul Economic “Partenie Cosma” sunt înscriși pe liste 373 de candidați (88 de la Liceul de Artă și 285 de la colegiul gazdă).
În prima zi de examen, din 195 de candidați, 95 au luat note de 10 (zece).
Așa după cum aveam să aflăm de la președintele comisiei, conf. univ. dr. Florian Bodog, la nivelul fiecăreia din cele patru subcomisii existau două seturi de subiecte, un set pentru absolvenții învățământului curs de zi din acest an, și un alt set pentru absolvenții învățământului cu frecvență redusă, seral, și rută progresivă.
Pe un culoar, aveam să o întâlnim pe Miss boboc Economic ’2005 – Bogdana Flore (din XII A), care își aștepta prietenul să iasă din examen. Ea a luat 10, ieri. I-a căzut subiectul numărul 65.
1. La primul punct, a vorbit despre perspectiva (obiectivă și subiectivă) a autorului textului (Paul Cernat).
2. Stilul textului (publicistic) și tipul (descriptiv și argumentativ)
3. De comentat despre efectul comunismului asupra liceelor din acea perioadă și de explicat înțelesul principiului “Nimic pentru tine, totul pentru toți!”
Bogdana ne-a detaliat puțin cele trei puncte ale subiectului tocmai pentru a ne arăta câtă substanță de literatură română a cuprins subiectul care i-a venit (ca o mănușă) și pe care l-a tratat de nota 10. (Ov. Dan)  
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Bacalaureatul în derivă!

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 23:37:35 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

„Crăciun cu Ramon”

Moș Crăciun există!
Pavel Bartoș revine pe marele ecran în rolul lui Ramon, într-o poveste de Crăciun plină de umor pentru întreaga familie.
Sărbătorile vin mai devreme anul acesta. Odată cu lansarea posterului oficial al filmului Crăciun cu Ramon, începe numărătoarea inversă până la cea mai așteptată premieră a iernii, un film cald, plin de culoare, umor, emoție și iubire care promite să readucă spiritul autentic al Crăciunului pe marele ecran. „Crăciun cu Ramon este acel film de Crăciun pe care l-ai așteptat de atâția ani.", spune Pavel Bartoș...