Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul Child Life în Hospice

Program de suport psihosocial

Programul Child Life în Hospice

Fundaţia Hospice Emanuel a derulat şi în acest an un program de suport psihosocial pentru copii diagosticaţi cu boli grave şi pentru copii care au un frate sau un părinte grav bolnav.

Serviciile au fost finanţate printr-un grant acordat pentru a treia oară consecutiv de către Fundaţia pentru Comunitate şi Compania MOL România prin Programul MOL pentru Sănătatea Copiilor.
Programul Intervenţii Child Life în Hospice s-a desfăşurat în perioada 5 ianuarie - 28 august 2015, adresându-se pacienţilor pediatrici diagnosticaţi cu o boală limitantă de viaţă în stadiu avansat, fraţilor lor, cât şi copiilor pacienţilor oncologici adulţi, aflaţi în pragul pierderii lor sau imediat după deces. Un număr total de 41 de copii din Oradea şi localităţile limitrofe, asistaţi de Fundaţia Hospice Emanuel, au beneficiat de vizitele psihologului, ale asistentului social sau ale voluntarilor formaţi în intervenţii Child Life. Vizitele au fost realizate la Spitalul Municipal pe secţia de Onco-Hematologie Pediatrică sau la domiciliul pacienţilor şi familiilor lor, în cazul pacienţilor nedeplasabili sau atunci când copilul avea un frate sau părinte grav bolnav. 12 copii au participat la sesiunile bilunare ale clubului de artterapie pentru copii îndoliaţi.
Serviciile Child Life se referă la intervenţiile deliberate în scopul minimalizării distresului şi anxietăţii experimentate de copii în mediul spitalului şi al asigurării creşterii şi dezvoltării lor optime în perioada internării în spital şi după întoarcerea acasă. Serviciile se adresează şi familiilor pacienţilor, oferindu-le informare şi suport emoţional, pregătire pentru deces şi consiliere de doliu în situaţia în care boala nu mai poate fi controlată.
Metodele aplicate includ activităţi de joc normal şi stimulare în vederea dezvoltării, activităţi de orientare în mediu şi structurare a timpului, pregătire psihologică pentru proceduri medicale (pregătirea psihologică constă în prezentarea sistematică şi explicarea noilor elemente din mediu într-o manieră corespunzătoare vârstei şi nivelului de înţelegere al copilului), activităţi terapeutice prin joc, artă şi muzică, hortocultură, bibliotarepie, construire de moşteniri şi consiliere de doliu. Întru-un cadru securizant şi pe fondul unei relaţii terapeutice calde şi suportive, activităţile au ţintit reducerea problemelor emoţionale şi adaptarea funcţională la realitatea prezentă. Efectele scontate au inclus autoexprimarea temerilor şi preocupărilor legate de experienţa bolii; creşterea familiarizării cu echipamentul şi procedurile medicale, diminuând astfel anxietatea copiilor şi facilitând înţelegerea şi simţul controlului; învăţarea şi exersarea unor noi modalităţi de coping; adaptarea funcţională în urma pierderilor suferite, incluzând funcţionalităţi corporale, schimbări de viaţă, persoane dragi. Programul de intervenţie terapeutică a urmărit modificarea unor parametri incluzând reducerea anxietăţii şi a depresiei, creşterea sociabilităţii şi diminuarea retragerii, creşterea complianţei la tratament şi scăderea comportamentelor agresive. Rezultatele scontate sunt susţinute de analiza statistică realizată la finele proiectului.
Din declaraţiile orale privind impactul intervenţiilor Child Life amintim mărturia mamei lui F.A., o fetiţă de doi ani, diagnosticată cu leucemie acută limfoblastică: „Nu ştiu cine o aşteaptă mai mult. Eu sau fetiţa... Amândouă stăm la geamul spitalului să o vedem când coboară din tramvai. Activităţile pe care le face cu ea îi dau chef de viaţă şi în acelaşi timp o ajută să se dezvolte mintal". Mama lui G.A., o fetiţă de 9 ani al cărei tată a decedat în urmă cu cinci luni, povesteşte cum „copilul meu a început să aibă o mulţime de frici, nu mai dormea singură şi nu vrea să se mai dezlipească de mine. Acum vorbeşte deschis despre lucrurile pe care le-a învăţat de la tati, îmi spune că îi este dor de el, şi doarme singură şi cu becul stins.  O fetiţă de 10 ani, diagnosticată cu tumoare cerebrală o descrie pe specialista Child Life: „Nu există persoană mai distractivă decât ea... Ea ştie să mă facă să râd chiar dacă mă doare. Ea ştie să coase, să facă haine la păpuşi, să facă brăţări, să coloreze, să cânte, să îmi citească cele mai frumoase poveşti... Ea ştie tot ce trebuie pentru un copil!" Chiar şi asistentele de la spital constată cât de prietenoşi şi de cooperanţi devin copiii, cât de frumos sunt decorate saloanele cu planşele şi creaţiile lor şi cum un loc înfricoşător pentru copii a devenit plin de culoare şi de speranţă. 
Fundaţia Hospice Emanuel mulţumeşte Fundaţiei pentru Comunitate şi Companiei MOL România fără de care aceste servicii nu ar putea fi oferite la această scală şi intenţionează să continue să dezvolte proiecte în beneficiul copiilor care se confruntă cu boli ameninţătoare de viaţă. 
Daria Barna, psiholog Fundaţia Hospice Emanuel din Oradea

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:58:29 Ora standard a Europei de Est