Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

„O şcoală pentru elevi”

Deviza inspectorului şcolar general, prof. Alin Novac-Iuhas, este

„O şcoală pentru elevi”

Deviza inspectorului şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, prof. Alin Novac-Iuhas, este „O şcoală pentru elevi".

De aceea nu poate fi mulţumit că în judeţul Bihor mai sunt destule lucruri stringente de înfăptuit în unităţile de învăţământ pentru ca toate să pornească la drum autorizate.
Din cele 915 corpuri de clădire, doar 643 au obţinut autorizaţia sanitară de funcţionare, 113 sunt în curs de autorizare, iar 159 nu au reuşit să o obţină din cel puţin patru motive: grupuri sanitare necorespunzătoare, lipsă sursă de apă curentă, lipsă apă potabilă, spaţiu destinat programului lapte-corn necorespunzător, conform normelor sanitare în vigoare, starea clădirilor este necorespunzătoare.
Din totalul clădirilor, 286 sunt în mediul urban, iar 629 în mediul rural; în mediul urban doar 14 nu au obţinut autorizaţia sanitară de funcţionare, grosul fiind în mediul rural: 145.
Luni, 14 septembrie 2015, cu sau fără autorizaţia sanitară, unităţile de învăţământ şi-au deschis porţile pentru un nou an şcolar, dar cum pot dormi liniştiţi acei primari în care şcolile din comună nu deţin autorizaţie? Când vom putea depăşi vederea îngustă că administrăm o comună în numele unui partid? Cetăţenii aşteaptă să faci ceva pentru ei, pentru copiii şi nepoţii lor. Ferice de comunele în care învăţământul şi sănătatea sunt priorităţile primarilor!
Grădiniţa Nr. 37 funcţionează „acasă" şi în acest an şcolar
Aflând de la reprezentanţii Primărie Oradea şi ai A.I.O. că Grădiniţa Nr. 37 va fi „mazilită" şi împrăştiată, trei grupe la stânga şi una la dreapta, ne-am adresat generalului Inspectoratului Şcolar, care, nu ne-a confirmat acel adevăr crud. „Nu. Nu se mută nimeni nicăieri. Toate grupele rămân pe loc în localul respectiv, cel puţin pentru acest an şcolar. Am cerut păsuire ca să nu producem degringoladă, tensiuni şi nervi la început de nou an şcolar. Noi suntem aici să asigurăm funcţionarea în bune condiţii a sistemului. Problemele trebuie rezolvate cu mult calm, răbdare şi înţelegere".
„Şaguna" şi „Traian Vuia" nu fuzionează
S-a vehiculat în presă în primăvară-vară că cele două colegii tehnice, „Traian Vuia" şi „Andrei Şaguna", vor fuziona. „Bomba" fiind lansată, au venit reacţiile, s-au pus în mişcare zeci şi sute de resorturi după care apele s-au liniştit. Dacă Primăria şi AIO laudă dotarea de excepţie de la „Şaguna" şi investeşte sute de milioane în faţada de la „Traian Vuia", înseamnă că lucrurile sunt clare, deocamdată, aşa după cum ne-a asigurat şi dl inspector şcolar general Alin Novac-Iuhas. „Nu comasăm nimic, nici în Oradea, nici în judeţ".
Şi să mai ştiţi, domnilor directori, că noul inspector şcolar general nu şi-a propus să schimbe directorii, pe criterii politice. Nu schimbă pe nimeni de dragul schimbării. Dar îi vrea pe toţi muncitori, serioşi şi competenţi, să facă tot ce pot ca lucrurile să meargă bine. Nu tolerează dezordinea, indisciplina, lenea şi prostia! Cine nu se simte bine în scaun, iar pălăria i se pare nepotrivită, să plece, să demisioneze.
Directori şi directori adjuncţi noi
Dacă avem şi directori noi, nu e vina domnului inspector şcolar general. La C.N. „E. „Gojdu" s-a schimbat întreaga „gardă" şi „garnitură": Liana Papagiannis - director, Anca Mile - director adjunct; la „C.N. „Iosif Vulcan": Mihaela Miron-Avram, director, Szecsaski Eniko - director adjunct; la Lic. T. „A. Lazăr": Gheorghe Tirla - director; la Lic. T. „Ady Endre":  Vad Marta - director; la C.T. „Transilvania": Alina Berenjuc - director adjunct. Doamna director a rămas pe poziţii, chiar dacă în presă, unii au schimbat-o fără să întrebe conducerea ISJ; la Lic. de Arte: Racz Eliza - director adjunct; la C.Ş.E.I. Nr. 1: Carmen Ilisie - director, Elena Erdeli - director adjunct; la Şcoala Gimnazială „Lucreţia Suciu": Ramona Olariu - director; la C.T. „Ioan Ciordaş" Beiuş: Claudia Cighir - director adjunct; la Şcoala Gimnazială „Nicolae Popoviciu" Beiuş: Papp Erika - director adjunct; la Lic. T. Petofi Sandor" Săcueni: Szabo Csilla; la Liceul Tehnologic Nr.  1 din Popeşti: Marius Imuzan - director, Bogdan Ianku - director adjunct, iar la Suplacu de Barcău: Petrică Pavel Ionuţ - director;   directori noi şi la şcolile gimnaziale din Roşiori: Monica Tiponuţ; la Curăţele: Cornelia Simai; la Budureasa: Daniela Goia; la Vârciorog: Nicolae Şaitoş, iar la Bunteşti: Simona Muţiu -  director adjunct.
Tuturor cadrelor didactice, mult succes în noul an şcolar!
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 17:33:06 Ora de vară a Europei de Est