Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„O şcoală pentru elevi”

Deviza inspectorului şcolar general, prof. Alin Novac-Iuhas, este

„O şcoală pentru elevi”

Deviza inspectorului şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, prof. Alin Novac-Iuhas, este „O şcoală pentru elevi".

De aceea nu poate fi mulţumit că în judeţul Bihor mai sunt destule lucruri stringente de înfăptuit în unităţile de învăţământ pentru ca toate să pornească la drum autorizate.
Din cele 915 corpuri de clădire, doar 643 au obţinut autorizaţia sanitară de funcţionare, 113 sunt în curs de autorizare, iar 159 nu au reuşit să o obţină din cel puţin patru motive: grupuri sanitare necorespunzătoare, lipsă sursă de apă curentă, lipsă apă potabilă, spaţiu destinat programului lapte-corn necorespunzător, conform normelor sanitare în vigoare, starea clădirilor este necorespunzătoare.
Din totalul clădirilor, 286 sunt în mediul urban, iar 629 în mediul rural; în mediul urban doar 14 nu au obţinut autorizaţia sanitară de funcţionare, grosul fiind în mediul rural: 145.
Luni, 14 septembrie 2015, cu sau fără autorizaţia sanitară, unităţile de învăţământ şi-au deschis porţile pentru un nou an şcolar, dar cum pot dormi liniştiţi acei primari în care şcolile din comună nu deţin autorizaţie? Când vom putea depăşi vederea îngustă că administrăm o comună în numele unui partid? Cetăţenii aşteaptă să faci ceva pentru ei, pentru copiii şi nepoţii lor. Ferice de comunele în care învăţământul şi sănătatea sunt priorităţile primarilor!
Grădiniţa Nr. 37 funcţionează „acasă" şi în acest an şcolar
Aflând de la reprezentanţii Primărie Oradea şi ai A.I.O. că Grădiniţa Nr. 37 va fi „mazilită" şi împrăştiată, trei grupe la stânga şi una la dreapta, ne-am adresat generalului Inspectoratului Şcolar, care, nu ne-a confirmat acel adevăr crud. „Nu. Nu se mută nimeni nicăieri. Toate grupele rămân pe loc în localul respectiv, cel puţin pentru acest an şcolar. Am cerut păsuire ca să nu producem degringoladă, tensiuni şi nervi la început de nou an şcolar. Noi suntem aici să asigurăm funcţionarea în bune condiţii a sistemului. Problemele trebuie rezolvate cu mult calm, răbdare şi înţelegere".
„Şaguna" şi „Traian Vuia" nu fuzionează
S-a vehiculat în presă în primăvară-vară că cele două colegii tehnice, „Traian Vuia" şi „Andrei Şaguna", vor fuziona. „Bomba" fiind lansată, au venit reacţiile, s-au pus în mişcare zeci şi sute de resorturi după care apele s-au liniştit. Dacă Primăria şi AIO laudă dotarea de excepţie de la „Şaguna" şi investeşte sute de milioane în faţada de la „Traian Vuia", înseamnă că lucrurile sunt clare, deocamdată, aşa după cum ne-a asigurat şi dl inspector şcolar general Alin Novac-Iuhas. „Nu comasăm nimic, nici în Oradea, nici în judeţ".
Şi să mai ştiţi, domnilor directori, că noul inspector şcolar general nu şi-a propus să schimbe directorii, pe criterii politice. Nu schimbă pe nimeni de dragul schimbării. Dar îi vrea pe toţi muncitori, serioşi şi competenţi, să facă tot ce pot ca lucrurile să meargă bine. Nu tolerează dezordinea, indisciplina, lenea şi prostia! Cine nu se simte bine în scaun, iar pălăria i se pare nepotrivită, să plece, să demisioneze.
Directori şi directori adjuncţi noi
Dacă avem şi directori noi, nu e vina domnului inspector şcolar general. La C.N. „E. „Gojdu" s-a schimbat întreaga „gardă" şi „garnitură": Liana Papagiannis - director, Anca Mile - director adjunct; la „C.N. „Iosif Vulcan": Mihaela Miron-Avram, director, Szecsaski Eniko - director adjunct; la Lic. T. „A. Lazăr": Gheorghe Tirla - director; la Lic. T. „Ady Endre":  Vad Marta - director; la C.T. „Transilvania": Alina Berenjuc - director adjunct. Doamna director a rămas pe poziţii, chiar dacă în presă, unii au schimbat-o fără să întrebe conducerea ISJ; la Lic. de Arte: Racz Eliza - director adjunct; la C.Ş.E.I. Nr. 1: Carmen Ilisie - director, Elena Erdeli - director adjunct; la Şcoala Gimnazială „Lucreţia Suciu": Ramona Olariu - director; la C.T. „Ioan Ciordaş" Beiuş: Claudia Cighir - director adjunct; la Şcoala Gimnazială „Nicolae Popoviciu" Beiuş: Papp Erika - director adjunct; la Lic. T. Petofi Sandor" Săcueni: Szabo Csilla; la Liceul Tehnologic Nr.  1 din Popeşti: Marius Imuzan - director, Bogdan Ianku - director adjunct, iar la Suplacu de Barcău: Petrică Pavel Ionuţ - director;   directori noi şi la şcolile gimnaziale din Roşiori: Monica Tiponuţ; la Curăţele: Cornelia Simai; la Budureasa: Daniela Goia; la Vârciorog: Nicolae Şaitoş, iar la Bunteşti: Simona Muţiu -  director adjunct.
Tuturor cadrelor didactice, mult succes în noul an şcolar!
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 09:06:02 Ora standard a Europei de Est