Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mesajul ministrului Educaţiei cu ocazia deschiderii anului şcolar

Trăim toamnele şcolii

Mesajul ministrului Educaţiei cu ocazia deschiderii anului şcolar

„Toamna ne reuneşte în şi pentru şcoală, an de an, pe toţi - elevi, profesori, părinţi.

Trăim toamnele şcolii în mod diferit de-a lungul vieţii noastre dar, direct sau indirect, ne regăsim întotdeauna în emoţia începutului care încarcă de speranţă ziua de mijloc a lui septembrie.
Este o zi în care toţi ne simţim ai şcolii, în care ne gândim cu respect şi consideraţie la cei care au întemeiat cândva, cu două secole în urmă, o Preparandie a neamului românesc, dar şi la cei care slujesc cu devotament şcoala în fiecare zi. Se cuvine a încerca să ne raportăm într-o asemenea zi la principii şi valori, la învăţare, la cunoaştere şi la devenire, independent de toate convulsiile sociale care impietează cotidian asupra educaţiei. Măsura importanţei acestei zile poate fi dată numai de înţelegerea rolului cultural-istoric al şcolii în viaţa unei comunităţi, oricât de mare ar fi aceasta.
Spaţiu creator şi modelator de destine, şcoala românească s-a dovedit a fi şi locul din care au pornit către lume oameni ce au avut cuvânt de temei şi faptă de împlinire pentru România modernă, şi nu numai - academicieni, scriitori emblematici pentru literatura română, artişti şi oameni de cultură, profesori, cercetători, medici.
Educaţia nu reprezintă o sumă de acte, ci un proces coerent, cu legităţi proprii, dar puternic ancorat în realitate. Educaţia nu este şi nu trebuie să fie apanajul exclusiv al şcolii, după cum şcoala nu trebuie percepută ca o entitate suficientă sieşi, ci ca parte integrantă a societăţii, ca nucleu al devenirii unei comunităţi. Prezentul impune tot mai acut necesitatea construcţiei solide a unui sistem educaţional care să îi permită subiectului educaţiei, copilul, să îşi dezvolte abilităţi de viaţă şi să îşi consolideze competenţe fundamentale. Nu poţi să înveţi ceva pe cineva. Poţi doar să-l ajuţi să găsească răspunsul în el însuşi - spunea, în urmă cu secole, Galileo Galilei, anticipând contemporanul a învăţa să înveţi. Principiul de bază al educaţiei contemporane este acela al parteneriatului. Implicată activ în procesele evolutive ale societăţii cunoaşterii, şcoala este elementul de referinţă al relaţiei parteneriale de tip educaţional, rolul său fiind acela de a  forma şi de a consolida competenţe, nu de a oferi, ca odinioară, informaţie ştiinţifică.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sprijină şi susţine învăţământul de calitate în România, fie că este vorba despre sistemul public, fie că este vorba despre cel privat. Printre obiectivele Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice referitoare la organizarea şi desfăşurarea procesului instructiv-educativ în învăţământul preuniversitar se regăsesc asigurarea calităţii şi a egalităţii de şanse, implicit a unui curriculum elaborat în acord cu principiile didacticii moderne şi cu exigenţele societăţii contemporane, asigurarea condiţiilor obiective şi echitabile pentru organizarea şi desfăşurarea evaluării, în toate formele acesteia, şi reducerea absenteismului, considerat factor major de risc pentru abandonul şcolar.
Astăzi, rolul şcolii este unul complex, care urmăreşte să formeze tinerii pentru un mediu economic şi social supus unor transformări majore într-un ritm accelerat. Drept urmare, este nevoie de o abordare integrată a competenţelor cheie cu cele profesionale, necesare unei inserţii cu succes la un loc de muncă, dar şi cu dezvoltarea spiritului inovativ, antreprenorial, atât de necesar pentru dezvoltarea economică a ţării.
Dragi dascăli,
vă mulţumesc pentru că v-aţi asumat menirea nobilă de a îndruma spre devenire minţile şi sufletele copiilor şi tinerilor noştri. Adevăratele roade ale muncii voastre nu se văd la sfârşitul unei zile de muncă, nici la finalul unui an şcolar sau la absolvirea unei generaţii, ci devin vizibile peste zeci de ani. De aceea trebuie să fim recunoscători pentru răbdarea, înţelepciunea, perseverenţa şi generozitatea cu care dăruiţi elevilor cunoaştere şi inspiraţie. Dragi elevi, învăţaţi cum să deveniţi oameni! Puneţi sub semnul întrebării totul şi toate, faceţi greşeli, dar să nu renunţaţi niciodată să vă doriţi succesul. Nu puteţi culege roadele dacă nu semănaţi seminţele, deci fiţi deştepţi, creativi, chestionaţi-vă profesorii, schimbaţi tiparele pentru că puteţi face toate aceste lucruri. Vă urez dumneavoastră, profesorilor şi elevilor, un an şcolar cu multe, foarte multe momente de satisfacţie şi împlinire, cu puţine întrebări rămase fără răspuns, cu momente, petrecute în şcoală sau sub auspiciile şcolii, transformate în amintiri frumoase şi, de bună seamă, cu multe, foarte multe proiecte îndrăzneţe"!
Sorin Mihai Cîmpeanu,
ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 12:41:14 Ora standard a Europei de Est