Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Universitatea trebuie să servească dezvoltarea societăţii”

O strategie corectă şi nobilă

„Universitatea trebuie să servească dezvoltarea societăţii”

Prima zi de şcoală, de grădiniţă sau de universitate sunt zile cu încărcătură emoţională puternică pentru cei în cauză, elevi, preşcolari ori studenţi, dar şi pentru cei dragi care îi însoţesc, la început de drum, la care se adaugă „divizia" de cadre didactice, cei care le vor călăuzi paşii.

Astfel ar trebui să privim şi să primim asemenea evenimente, cu totală dataşare de orice conotaţie politică sau umbre de răutate şi murdărie morală... la ceas de sărbătoare a sufletului.
Pentru că ce altceva a însemnat pentru cei 19.000 de studenţi ai Universităţii din Oradea (din care 3.306 „boboci") ziua de joi, 1 octombrie 2015, decât o zi de sărbătoare, în zi sfântă a Maicii Domnului!
Iar ziua şi evenimentul au fost cinstite de cei aflaţi în fruntea obştii şi în capul meselor, de oficialităţile locale şi judeţene şi de părintele episcop. Au onorat deschiderea festivă a noului an universitar: prefectul Claudiu Adrian Pop, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, dl profesor Cornel Popa şi primarul urbei noastre, dl ing. Ilie Bolojan, dar şi părintele episcop Sofronie Drincec. Domniile lor au fost invitaţi în prezidiu, alături de rectorul Constantin Bungău, preşedintele Senatului - dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, doamna prorector Simona Trip („îngerul păzitor" al studenţilor) şi reprezentanţii studenţilor, Romeo Filip şi Ottilia Pfeil.
„Ce ne propunem? Să facem performanţă!"
În cuvântul său, domnul rector a prezentat în cifre forţa instituţiei pe care o conduce: 19.000 de studenţi (din care 11.700 la licenţă, 2.700 la master şi 327 la doctorat), din care 3.306 „boboci" la licenţă şi 1.433 la master; 15 facultăţi, 96 de specializări de licenţă, 64 de programe de master şi 11 domenii de doctorat; 1.290 de posturi didactice, 939 de cadre didactice titulare... o mare echipă, de 1.453 de oameni (16 studenţi în medie la un cadru didactic titular), pe care domnia sa ne invită să o susţinem, ca fideli suporteri.
„Ce ne propunem? Să facem performanţă. Calitatea nu a fost niciodată un accident", a conchis dl rector Constantin Bungău.
„Valorificarea specializărilor de vârf în producţie şi cercetare"
Pentru dobândirea calificativului de „încredere ridicată" şi mai cu seamă pentru onorarea şi menţinerea acestui calificativ care face cinste Universităţii şi universitarilor orădeni, este nevoie de o strategie pe măsură, pusă în undă şi urmărită de Senatul universitar. Despre această strategie, despre viziune, despre planul educaţiei, despre calitate în procesul de învăţare... a vorbit preşedintele Senatului, concluzionând (aşa după cum am spus-o în titlul articolului) că „Universitatea trebuie să servească dezvoltarea societăţii..., iar viziunea acestor strategii presupune valorificarea specializărilor de vârf în producţie şi cercetare, a resurselor locale de calificare". Pe „boboci", preşedintele Sorin Curilă i-a asigurat că „Senatul va fi receptiv la iniţiativele, problemele şi aşteptările lor".
Universitatea - un partener de dialog
Şi miercuri (la Ramada) şi joi (în Sala Polivalentă), dl prefect a spus tare şi răspicat că este mândru că a absolvit Universitatea din Oradea, pe care o consideră o instituţie de seamă, „cea mai importantă din vestul României, întotdeauna, un partener de dialog", a subliniat dl prefect Claudiu Adrian Pop.
1 octombrie - „o sărbătoare a sufletului"
Ca şi cadru didactic, rămas în permanenţă racordat cu sufletul şcolii, învăţământului de toate gradele, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor a felicitat cadrele didactice şi studenţii pentru eforturile făcute pentru obţinerea înaltului calificativ, declarându-se susţinător, suporter al marii echipe îndrăgite, care este Universitatea din Oradea. Felicitările domniei sale s-au îndreptat apoi şi spre părinţi „pentru investiţia de încredere făcută", a precizat dl preşedinte Cornel Popa.
„Prezenţa mea aici este un semn de respect"
Prezentat de doamna prorector ca un model, un exemplu de mare curaj (demn de urmat), dl primar s-a arătat onorat de invitaţie, „iar prezenţa mea aici este un semn de respect pentru Universitatea noastră", subliniind un lucru de care este convins: „că dezvoltarea oraşului şi a Universităţii merg mână în mână"; la final, dl primar Ilie Bolojan şi-a cerut scuze pentru tot deranjul creat de şantierele din oraş.
Binecuvântare pentru o „activitate biruitoare"
După binecuvântarea dată studenţilor şi săvârşirea slujbei la sărbătoarea Acoperământul Maicii Domnului, părintele episcop Sofronie Drincec a înălţat o rugăciune de binecuvântare şi în prezidiu, prin cuvântul rostit în „templul învăţăturii şi culturii" ca lumina divină să se răspândească spre „a fi mai buni, să devenim mai înţelepţi şi mai echilibraţi".
În intervenţia sa, Romeo Filip, preşedintele studenţilor din Senatul universitar, adresându-se „bobocilor" i-a felicitat pentru alegerea făcută, îndemnându-i să privească cu optimism şi responsabilitate frumoasa viaţă de student şi i-a invitat să descopere „un centru universitar cu deschidere spre spaţiul european al învăţământului superior". Ottilia Pfeil, „boboaca" artistă care a intrat cu cea mai mare medie la Universitatea din Oradea, i-a „replicat" lui Romeo, bucurându-l: „Avem interese comune pentru ca Universitatea să prospere", a spus Ottilia.
Carnete onorifice pentru „boboci", diplome omagiale pentru pensionari
Cei 15 „boboci" (câte unul de la fiecare facultate), care au obţinut cea mai mare medie la admitere, au primit din partea decanului facultăţii câte un carnet onorific. Tot în acest cadru festiv, rectorul Constantin Bungău şi preşedintele Sorin Curilă au înmânat diplome omagiale celor 11 cadre universitare care s-au pensionat în această toamnă.
Finalul festivităţilor (ca şi începutul) a aparţinut artiştilor, membrii corului Facultăţii de Arte, care i-au avut în frunte pe Florina şi Florin Mariş Hinsu. Ei au prezentat un moment artistic emoţionant.
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesaţi Galeria foto: „Universitatea trebuie să servească dezvoltarea societăţii”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:15 Ora standard a Europei de Est