Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Deocamdată, am ajuns şcolar!

Ce vreau să mă fac când voi fi mare?

Deocamdată, am ajuns şcolar!

Cine a dispus ca prichindeii din grupa pregătitoare, de la grădiniţă, să ajungă şcolari, în clasa pregătitoare, credem că nu a gândit îndeajuns, nu s-a consultat cu specialiştii în domeniu, ci doar a copiat vreun model european, dacă tot am ajuns (colonişti) europeni!

De când e în vigoare această modă şi lege sfidătoare (pe copiii respectivi i-a consultat cineva, în mod democratic, să afle dacă vor să părăsească grădiniţa, răpindu-li-se un an preţios din copilărie?), am stat de vorbă cu nenumăraţi învăţători (institutori sau profesori) care s-au confruntat cu fenomenul. Una se spune şi se scrie şi alta este realitatea în teren. Nici măcar unul nu apreciază mutarea ca fiind inspirată, deşteaptă, salvatoare sau cum doriţi să o consideraţi, ci forţată („necoaptă"), stresantă şi ineficientă, care îl aduce pe copil prea devreme în bancă (o bancă total neprietenoasă) pentru vârsta sa...
Zilele acestea (marţi, 6 octombrie 2015), am mai stat de vorbă cu o clasă de şcolari, aflaţi în pregătitoare, elevii doamnei profesor Aurelia Popovici, din E, Şcoala Gimnazială „Dacia". I-am provocat să gândească la viitorul lor de aur şi să ne spună ce vor să ajungă când vor fi destul de mari şi „bătrâni" ca să-şi ia soarta în propriile mâini...
Andreea Ioana B. se vede bucătar, Sofia C. - profesor de balet, Rareş Andrei C. - şofer de mocăniţă, Raul Adrian C.C. - şofer, Kariana Maria D.D. - profesor de balet, Alexandra Maria F. - doctoriţă, Nicolae Luca I. - masterchef, Darius M. - poliţist, Sebastian N. - doctor, Bianca N. - profesor de dans, David P. - pompier, Ismail David P. - şofer, Carmen Gabriela P. - dentistă, Eduard R. - pompier, Marius Şerban S. - pompier, Adrian Ionuţ Ş. - pescar, Luca Sz. - militar, Larisa T. - profesor, Darius Ţ. - căutător de oase de dinozaur, Valentina Maria U. - bucătăreasă, David Beniamin V. - director (de şcoală), Mircea Ionatan V. - şofer taximetrist, Ştefan Dominik W. - profesor de karate.
Constatăm că în puţine cazuri (să tot fie vreo două), intervievaţii au „copiat" răspunsul colegului precedent. Era prea greu, poate chiar imposibil, să ne fi motivat la această oră alegerea făcută. Ceea ce ne-a surprins, în mod plăcut, în 99 la sută din cazuri, este faptul că ei nu s-au mulţumit să ne răspundă scurt şi concis, ci au făcut-o în propoziţie (dezvoltată).
Ovidiu DAN

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:35:46 Ora standard a Europei de Est