Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cea de-a V-a ediţie a Conferinţei Naţionale a Psihologilor Şcolari

Vineri și sâmbătă, la Oradea

Cea de-a V-a ediţie a Conferinţei Naţionale a Psihologilor Şcolari

În miez de frumoasă toamnă orădeană, în zilele de 30 şi 31 octombrie 2015, a avut loc la Universitatea din Oradea, în Biblioteca Universităţii, Conferinţa Naţională a Psihologilor Şcolari, ediţia a V-a.

Spre deosebire de celelalte ediţii (2007, 2009, 2011, 2013), în acest an în organizarea evenimentului au fost implicate şi alte structuri/instituţii: Departamentul de Psihologie, Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, Centrul de cercetare în Psihologie Aplicată, Casa Corpului Didactic, C.J.R.A.E. Bihor şi Asociaţia C.E.S. Participanţii în număr de peste 200 s-au bucurat de intervenţiile, în plenul conferinţei a unor reputaţi specialişti din domeniul psihologiei: prof. univ. dr. Adrian Opre, Universitatea „Babeş Bolyai" Cluj-Napoca; prof. univ. dr. Alin Sava, Universitatea de Vest din Timişoara; conf. univ. dr. Anca Dobrean, Universitatea „Babeş Bolyai" Cluj-Napoca; lect. univ. dr. Elena Anghel Stănilă, Universitatea „Titu Maiorescu" Bucureşti şi lect. univ. dr. Ioana Panc, Universitatea „Titu Maiorescu" Bucureşti.
În deschiderea conferinţei a luat cuvântul prof. univ. dr. Elena Bonchiş, preşedinte al A.N.P.S. şi iniţiatoarea înfiinţării acestei asociaţii în anul 2006. Cuvinte de bun venit şi urări de succes au fost adresate de: prof. drd. Carmen Bodiu, directoarea C.C.D. Bihor; psiholog Simina Hinţ, directoarea C.J.R.A.E. Bihor; psiholog Teodor Pugna, preşedinte al Filialei Bihor a Colegiului Psihologilor din România; conf. univ. dr. Marius Drugaş, director al Departamentului de Psihologie, conf. univ. dr. Karla  Peter, director al Departamentului de Ştiinţe ale Educaţiei şi psiholog Teodora Pantazzi, preşedinte al Asociaţiei C.E.S.
Un moment deosebit l-a constituit cuvântul prof. univ. dr. Sorin Curilă, preşedinte al Senatului Universităţii din Oradea, care participă pentru a cincea oară la întâlnirile psihologilor şcolari, apreciind calitatea conferinţei, oportunitatea schimbului de idei şi a experienţelor personale, precum şi împărtăşirea unor stări emoţionale deosebite. Îi mulţumim.
Începând din anul 2013, Asociaţia Naţională a Psihologilor Şcolari, acordă Diplome de Excelenţă şi placheta „Nosce Te Ipsum" unor personalităţi ale domeniului. Cu ocazia acestei ediţii au fost recompensate pentru contribuţiile aduse în dezvoltarea psihologiei educaţiei şi promovarea profesiei de psiholog şcolar următoarele cadre didactice: prof. univ. dr. Adrian Opre,  prof. univ. dr. Alin Sava,  conf. univ. dr. Anca Dobrean,  lect. univ. dr. Elena Anghel Stănilă.
Împlinirea a 10 ani de la înfiinţarea A.N.P.S şi a 20 de ani de la deschiderea, în cadrul Universităţii din Oradea a specializării Psihologie a constituit un bun prilej pentru organizatori de a înmâna doamnei profesor univ. dr. Elena Bonchiş Diploma de Excelenţă şi Placheta jubiliară.
Sesiunea în plen a constituit o ocazie, poate unică, pentru unii de a asculta intervenţiile unor personalităţi ale domeniului, care au prezentat noutăţi cum ar fi:
Construcţia eu-lui în adolescenţă, identitate şi repere morale (prof. univ. dr. Adrian Opre)
Cum să alegi un test psihologic, cum să-l utilizezi (prof. univ. dr. Alin Sava)
Impactul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor şi adolescenţilor (conf. univ. dr. Anca Dobrean)
Psihologia educaţiei şi valenţele ei în clinica de pediatrie (lect. univ. dr. Elena Anghel Stănilă)
Resurse umane pentru o viaţă mai bună ...(lect. univ. dr. Ioana Panc)
În după-amiaza zilei de 30 octombrie au avut loc prezentări de comunicări în patru secţiuni, moderate de profesionişti ai domeniului psihologie sau ştiinţe ale educaţiei. De remarcat este, pentru această ediţie, numărul mare de studenţi, care au dorit să împărtăşească din preocupările lor, din curiozităţile şi îndoielile lor.
Workshop-urile, în număr de 10 au adunat un număr impresionant de participanţi, relevând dorinţa acestora de a asimila nu numai cunoştinţe, dar şi abilităţi în anumite domenii aplicative ale psihologiei. Organizatorii şi propunătorii de ateliere au acoperit o gamă largă de teme de la: „cum să citeşti un desen" la „optimizarea personală a părinţilor în grupul experienţial", de la" evaluarea şi raportarea în cazul abuzului sexual al copilului" la „evaluare clinică şi intervenţie la copiii cu întârziere mintală", de la  ,,dezvoltarea abilităţilor de învăţare la elevii cu ADHD" la „manegementul contingenţelor la copii şi adolescenţi", de la „evaluare şi intervenţie educaţională individualizată a elevilor cu CES" la „abilităţi de viaţă în contextul dezvoltării durabile", de la ,,rolul terapiilor prin mediere artistică în dezvoltarea unei personalităţi complexe" la ,,dezvoltarea caracterului la copii şi adolescenţi utilizând tehnici de tip mindfulness".
Activităţile au continuat în ziua de 31 octombrie 2015 cuprinzând printre altele şi o masă rotundă iniţiată de C.C.D. Bihor având ca temă „Valenţe şi limite ale Fişei psiho-pedagogice". Participanţii în număr de peste 30 au apreciat calitatea discuţiilor, dar şi oportunitatea dezbaterii acestei teme.
Conferinţa s-a desfăşurat într-un cadru prietenos, stimulativ, deschizător de noi perspective.
Organizatorii, coordonaţi de prof, univ. dr. Elena Bonchiş şi conf. univ. dr. Marius Drugaş, au asigurat, nu numai o atmosferă prielnică schimbului de idei, dar şi infrastuctura  necesară desfăşurării unui asemenea eveniment.
Volumul de rezumate realizat cu acest prilej dispune de un ISSN, 2344-407X şi ISSN-L 2344-407X, parte din lucrările în extenso vor fi cuprinse într-un volum special, iar parte incluse în Romanian Journal of School Psychology, revistă indexată în CEEOL; Index Copernicus, EBSCO şi SCIPIO.
Mulţumim tuturor pentru prietenia manifestată, pentru implicare şi încredere. Dorim ca acest demers să fie continuat.
Daniela Roman & Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (60 de poze), accesați Galeria foto: Cea de-a V-a ediţie a Conferinţei Naţionale a Psihologilor Şcolari.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:28 Ora standard a Europei de Est