Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferința finală a proiectului Dezvoltarea abilităților de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile

Vineri, la Liceului Teologic Penticostal Betel

Conferința finală a proiectului Dezvoltarea abilităților de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor (beneficiar), Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile și Asociația REPER21 (parteneri) organizează, vineri, 27 noiembrie 2015, între orele 10.00 și 14.30, la sala festivă a Liceului Teologic Penticostal Betel (Str. General Nicolae Șova, Nr. 6), conferința finală a proiectului ,,Dezvoltarea abilităților de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile".

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013, Axa prioritară 1 „Educația şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere", Domeniul major de intervenţie: 1.3 „Dezvoltarea resurselor umane din educaţie şi formare profesională", Contract nr. POSDRU/157/1.3/S/141511.
Proiectul s-a derulat în perioada mai 2014 - noiembrie 2015. Valoarea totală a proiectului se ridică la 6.675.950 de lei, finanţarea nerambursabilă din partea FSE fiind de 6.542.431 lei.
Grupul țintă al proiectului a fost format din 1.062 de cadre didactice din învățământul preuniversitar din întreaga țară dintre care, 1.056 au absolvit cu succes cursul de formare acreditat.
Proiectul a contribuit la îmbunătățirea competențelor profesionale ale cadrelor didactice prin: 1) un curs de formare, acreditat, cu durata de 10 zile în care au învățat să dezvolte abilitățile de viață ale elevilor pe baza unei abordări complexe, transdisciplinare, care îmbină metodele inovatoare ale educației nonformale cu educația pentru dezvoltarea durabilă; 2) ,,curriculumul la decizia școlii" (CDȘ) pentru două discipline opționale: ,,Dezvoltarea abilităților de viață" (gimnaziu) și ,,Competențe pentru dezvoltarea durabilă" (liceu), testate la clasă și însoțite de instrumentarul pedagogic necesar utilizării lor efective de către profesori; 3) comunitatea de practică între profesorii implicați în proiect și reprezentanții ONG-urilor din țară, active în domeniul educației. Comunitatea dispune acum de o platformă online, www.Prof21.ro, pentru o utilizare avansată a mijloacelor TIC în scopul planificării de proiecte educaționale prin parteneriatul școală - ONG, dar și de un spațiu fizic la sediul CJRAE BH, dotat cu peste 700 de cărți, publicații și diverse materiale didactice în domeniul formării abiilităților de viață și al  educației pentru dezvoltarea durabilă
Agenda conferinței
9.00-9.30:Conferință de presă
10.00-10.30:Înregistrarea participanților
10.30-11.30:Deschiderea conferinței și povestea proiectului
Cornel Popa, președintele Consiliului Județean Bihor
Alin-Florin Iuhas-Novac, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor
Simina-Maria Hinț, director C.J.R.A.E. Bihor, manager de proiect
11.30-12.00:Pauză de cafea
12.00-13.00:Din culisele proiectului:
Programul de formare  în domeniul abilităților de viață, Viorelia Avram, manager de proiecte FDSC, coordonator activități FDSC în proiect; Comunitatea Prof21 și rolul său în educația pentru dezvoltarea durabilă, Ana-Maria Pălăduș, vicepreședinte REPER21, expert dezvoltare durabilă; Aplicăm ceea ce spunem  sau cum dezvoltăm la clasă abilități de viață și competențe pentru dezvoltare durabilă, Mihaela Mincic, profesor consilier școlar, Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu" Oradea; Bianca Mada, profesor consilier și Delia Iova, director Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga" Oradea
13.00 - 13.30: Încheierea conferinței.
Simina-Maria Hinț,
manager de proiect

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:08:37 Ora standard a Europei de Est