Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Crișana tineret - 1

Istoria rubricii și paginii

Crișana tineret - 1

Pornesc astăzi (sâmbătă, 26 iulie 2008), motoarele în redescoperirea a ceea ce a fost și a însemnat, vreme de mai bine de 10 ani, rubrica, și mai apoi pagina Crișana tineret (20 ianuarie 1994- martie 2004), o inițiativă de-a mea care a prins contur în paginile ziarului la care lucram – ziarul CRIȘANA.

Nașterea rubricii o plănuisem pentru data de 15 ianuarie (1994), în și de ziua Luceafărului, dar nu s-a vrut, redactorul-șef, Petru Șandor, dorea să am pregătite mai multe numere, să fie sigur că am „marfă” suficientă, și că putem ieși, zilnic, cu rubrica, așa după cum i-am promis.
Prin urmare, a trebuit să-mi adun „marfă” pentru câteva zile, iar pe 20 ianuarie 1994, apărea prima rubrică Crișana tineret (în nr. 1060, anul VI, joi-20 ianuarie 1994), în pagina a II-a.
Plănuisem să coordonez o rubrică scrisă de tineri pentru tineri, o premieră în ziaristica românească, tinerii având astfel, zilnic, o rubrică numai a lor, scrisă de ei pentru ei, nu de ziariști, cum se practica prin ziare (cam săptămânal).
Cuprins:
În loc de motto:
Cuvânt înainte, către cititori
Cei ce sunt tineri sau cei ce se simt (și vor să rămână) tineri să citească rubrica de față, ceilalți... numai dacă aveți timp, răbdare și plăcere!
De-ale lui Bulă
-Spune, Bulă, lecția despre aparatul respirator!
-Cel mai important organ al aparatului respirator este nasul care îndeplinește următoarele funcțiuni: servește pentru miros și respirație în general, iar în particular, uneori, se vâră unde nu-i fierbe oala, alteori stă în vânt și în cele mai multe cazuri se ia la purtare... (Tr. Gardus)
Tinerilor „obosiți” din tramvaie
Dacă ei pe bancă stau,/ Să-nțeleagă tot poporul:/ Se-odihnesc pentru că au/ De parcurs tot viitorul! (G. Vătavu)
Topul liceenilor
1. THAT – BABE
2. MR. RIG – WILD WORLD
3. GUNS’N ROSES – AIN’T  IT FUN
4. HADDAWAY – J MISS YOU
5. CAPELLA – 2 GOT TO LET THE MUSIC.
Topul zilei a fost alcătuit de Larisa Fofiu și Ramona Coste, clasa a X-a, Liceul „Emanuil Gojdu” Oradea.
Concursul 5x5/ nr.1
1.În ce localitate din vestul țării se află una din cele mai mari cetăți patrulatere de pământ din România și Europa centrală?
2.Când și de către cine au fost descoperite cele două elemente, radiul și poloniul?
3.Cine a fost Pavel Chinezu?
4.Ce se ascunde sub numele de „Castrum Temesiensis”?
5.Cei trei mușchetari au fost până la urmă patru (prin contribuția lui Andre Dumas-tatăl). Cum se numeau?
Directe și indirecte
Sunt unii care, dacă nu mușcă, turbează.
Nu tot ce e întipărit în minte e bun de tipar.
Mă vinde și zice că mă pune în valoare.
Grivei e loial: mușcă, dar în prealabil mârâie.
I s-a spus să bea cu măsură, dar nu i s-a spus în ce măsură. (A. Pârvulescu)
„Perle” ... școlare
*Cei doi se întâlnesc sub salcâmul din strofa întâi.
*Ancorați odată harta aia!
*O porți de dragul Cocii-Cola? (Mioara Pituț)
Rubrică coordonată de Ovidiu DAN (telefon 11-36-06)  
V-am redat, așadar, conținutul primului număr al rubricii Crișana tineret.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:15:35 Ora standard a Europei de Est