Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Un nou bilanț rodnic

La Grupul Școlar Industrial din Șuncuiuș

Un nou bilanț rodnic

An de an, în cursul verii, în cadrul unei retrospective, ne aplecăm asupra rezultatelor de peste an obținute de elevii și dascălii Grupului Școlar Industrial din Șuncuiuș, rezultate care nu sunt consemnate în cataloage, dar care sunt la fel de importante, edificându-ne în legătură cu potențialul și activitățile școlare și extrașcolare ale acestora.

 Numele directoarei Ileana Bodea, și al altor profesori, precum: Virgil Matei, Ionel Ardeleanu, Teodor Ianc, Elena Gălășel, Dănuț Gabor, Marius Danciu, Sever Lazău (director adjunct) și Livia Straton (consilier cu munca educativă) le întâlnim mereu, rezultatele foarte bune obținute de elevii pe care îi îndrumă nefiind deloc întâmplătoare și singulare.
Șapte premii la olimpiadele școlare, și concursuri interjudețene
Trebuie să recunoaștem că se cunosc puține nume de elevi din mediul rural care reușesc să obțină premii la olimpiadele școlare, concursurile și întrecerile sportive interjudețene, și nu pentru că nu ar exista, ci datorită unei slabe mediatizări. Cei din Șuncuiuș reușesc să iasă în față și să fie cunoscuți, an de an, prin strădania și consecvența dlui profesor Virgil Matei, care contabilizează toate rezultatele, deținând astfel o întreagă istorie și galerie...
Să-i cunoaștem pe olimpicii și performerii anului școlar 2007-2008. Vlad Coroiu, elevul dlui profesor Teodor Ianc, s-a clasat pe locul al III-lea la olimpiada de limba și literatura română, la etapa județeană. Tot pe locul al III-lea pe județ s-a situat și Mirela Miere, la olimpiada de limba franceză (îndrumată de profesoara Elena Gălășel).
Elevul Gheorghe Liță a reușit o performanță și mai și. Ocupând prima poziție la județ la limba romani, s-a calificat pentru etapa națională, unde a obținut premiul al treilea. Patricia Bold și Răzvan Grecu au adus două premii II de la concursul interjudețean  „Prietenii limbii franceze”. Același Vlad Coroiu s-a remarcat și la etapa județeană a concursului de referate și comunicări științifice, unde s-a clasat pe locul al III-lea, la istorie (îndrumat fiind de prof. Marius Danciu).
Tot șapte premii și la concursurile echipajelor
De ani buni, echipajul de circulație rutieră din Șuncuiuș a monopolizat locul I pe județ la concursul național „Educația rutieră - educație pentru viață”. Și în anul școlar încheiat, echipajul îndrumat de prof. Sever Lazău s-a calificat pentru etapa națională (de la Huși). Până la finală, câștigătorii etapei județene (Andreea Cătană, Patricia Bodea, Manuela Meșter, Sergiu Brândaș, Jean Doboș și Iuliana Roșian) au mai obținut trei premii, câte un premiu II și III la concursurile interjudețene de educație rutieră „Floare de lotus”, desfășurate la Băile Felix, în octombrie 2007 și în mai 2008, și un premiu II, la Cupa 14 mai, de la Satu Mare.
„Sanitarii pricepuți” (Estera Groza, Roxana Petruș, Anda Doboș, Roxana Faur și Andrei Criste, pregătiți de prof. Dănuț Gabor și conduși de prof. George Manci) au ocupat locul al doilea la etapa județeană, la ciclul liceal. Tot la etapa județeană, „Prietenii pompierilor” (pregătiți de prof. Ionel Ardeleanu) au ieșit pe locul III. Tot pe locul III au încheiat confruntarea județeană și membrii echipajului de protecție civilă „Cu viața mea apăr viața” (Bianca Teușdea, Roxana Rus, Dana Gheiți și Ana Bica, instruite de prof. Virgil Matei).
Handbalistele din Șuncuiuș -  vicecampioane naționale
La Șuncuiuș, doi profesori de sport (Ionel Ardeleanu și Virgil Matei) fac minuni la handbal și la fotbal, atât la ciclul primar, cât și la cel gimnazial și liceal.
Liceencele Bianca Ungur, Sanda Bulzan, Adriana Toderaș, Florina Popovici, Raluca Honiș, Kocsis Anamaria, Cseri Anca, Semida Gaje, Raluca Ianc, Roxana Petruș, Daniela Ianc și Bogdana Marc, handbalistele de aur ale județului (antrenate de prof. Ionel Ardeleanu), au devenit vicecampioane naționale. Băieții au încheiat competiția județeană pe locul III.
La gimnaziu, handbalistele domnului prof. Virgil Matei (Sonia Rusu, Ancuța și Florina Ianc, Flavia Honiș, Lavinia Popa, Ilinca Straton, Șover Edith, Iuliana Roșian, Manuela Meșter, Bianca Iancu, Patricia Bodea și Cosmina Petruș) s-au situat pe locul III pe județ, în timp ce
fotbaliștii gimnaziști (antrenați de prof. Virgil Matei) au încheiat confruntarea județeană pe primul loc, și pe locul IV, la etapa zonală de la Satu Mare. Din echipa de aur a județului au făcut parte: Laurențiu și Bogdan Brîndaș, Alin Novac, Călin Gheiți, Ionuț Cozma, Bogdan Rada, Robert Rusu, Paul Toderaș, Samuel Minea și Bogdan Ogbarschi.
Micii fotbaliști din ciclul primar (ai profesorului Ionel Ardeleanu) au câștigat etapa județeană, iar la zonală, la Satu Mare, au terminat pe locul IV.
Liceul din Șuncuiuș are și cu o atletă de mare perspectivă, Teodora Lascovici, care a câștigat etapa județeană la tetratlon, iar la etapa națională a ocupat locul VIII pe țară. La cros, aceeași Teodora Lascovici s-a clasat a III-a pe județ, iar Andreea Bot, pe locul VI.
Proiecte și parteneriate județene și naționale
Așadar, și la Șuncuiuș, în defileul Crișului Repede, sunt copii talentați, care, înnobilați cu știință, voință și dăruire de către dascăli de carieră, pot ajunge campioni.
Nu vom încheia retrospectiva noastră fără a consemna câte ceva și despre proiectele derulate și parteneriatele încheiate.
În retrospectiva anului școlar trecut, aminteam faptul că între 5 și 7 mai 2007, liceul din Șuncuiuș a fost gazda unui interesant schimb de experiență în cadrul "contractului de parteneriat școlar", prilej cu care circa șaizeci de cadre didactice din șase școli (Școala nr. 2 din Timișoara, Școala nr. 21 din Sibiu, Școala "George Coșbuc" din Sighet, județul Maramureș, Școala "Coresi" din Târgoviște, județul Dâmbovița, Liceul Teoretic "Mihail Veliciu" din  Chișineu-Cris, județul Arad, și liceul din Șuncuiuș) au avut un motiv de întâlnire profesională. S-a vizitat școala, în special cabinetele și laboratoarele recent modernizate (cele de limbi moderne, religie, chimie și fizică), fiind evidențiate și chiar studiate unele dintre materialele metodice expuse...
Respectivul parteneriat educațional s-a menținut și în anul școlar 2007-2008, iar întâlnirea a avut loc la Școala nr. 2 din Timișoara.
În cadrul unui parteneriat cu Universitatea Oradea, derulat prin Departamentul pentru pregătirea și perfecționarea personalului didactic (D.P.P.P.D.), a fost implementat proiectul „Programul Phare-2006” , iar printr-un parteneriat cu Școala cu clasele I-VIII „Ion Bogdan” din Oradea, s-a realizat proiectul educațioal „Învățăm să circulăm, viața să ne-o protejăm”, finalizat în noiembrie 2007 cu filmul „Jurnal pe patul de spital”, film care a ajuns să fie vizionat de elevi din foarte multe școli din județul Bihor, cu concursul Serviciului de circulație rutieră din cadrul Inspectoratului de Poliție al județului Bihor.
Elevi din clasele a V-a și a VI-a (îndrumați de prof. Nicolae Teușdea) au derulat proiectul local „Un mediu mai curat pentru sănătatea noastră”, prin care au participat la acțiuni de colectare selectivă a deșeurilor de pe teritoriul comunei, plantare de puieți, drumeție și de realizare a unor eseuri și desene tematice despre natură. La Școala de la Zece Hotare, inst. Dumitru Toderaș și prof. Anca Dumea au derulat un proiect local prin care au fost plantați 1.500 de puieți de brad și au fost ecologizate două hectare de pădure și pășune.
În cadrul proiectului educațional de educație sanitară „Să creștem sănătoși”, Grădinița din Șuncuiuș (educatoare, Eugenia Groza și Valentina Cuciula, împreună cu învățătoarea Monica Straton) au desfășurat activități comune în parteneriat cu Grădinița nr. 25 din Oradea (director, Mărioara Ile),  și Grădinița din Sânmartin (educatoare Aurelia Rogojan).
Și nu în ultimul rând, dorim să facem cunoscut proiectul de realizare a unui centru de documentare și informare, cu largul concurs al conducerii școlii (prof. Ileana Bodea – director, și Sever Lazău – director adjunct) și al altor profesori: Radu Straton, Emil Bodea și Călin Bodea, alături de contabilul Loredana Ungur.  (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Un nou bilanț rodnic.

Trimite email
joi, 28 martie 2024, 17:48:12 Ora standard a Europei de Est