Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dorim o casă de cultură a studenților și condiții mai bune în cămine

Doleanțele studenților orădeni, înaintate Consiliului local

Dorim o casă de cultură a studenților și condiții mai bune în cămine

Astăzi, 7 august 2008, am depus la Consiliul local al municipiului Oradea o cerere prin care solicităm realizarea unei case de cultură a studenților în Oradea.
În document se menționează că realizarea acestui proiect implică din partea Consiliul local doar identificarea și alocarea unui spațiu, cheltuielile pentru amenajare putând fi obținute de la Autoritatea Națională pentru Tineret (A.N.T.).

 Considerăm îndreptățit ca un centru universitar important cum este Oradea să aibă o casă de cultură a studenților unde aceștia să poată să desfășoare activități cultural-artistice, educative, de informare, precum și diverse servicii oferite tinerilor; fără a lua în considere faptul că ar fi o mândrie pentru Oradea să aibă o casă de cultură a studenților pe măsura municipiului.
Cererea mai face referire și la o altă problemă a studenților - îmbunătățirea condițiilor în căminele studențești aflate în proprietatea sa.
Pe lângă lipsa acută de locuri de cazare în cămine (în prezent, sunt aproximativ 1.800 de locuri de cazare, la un număr de circa 27. 700 de studenți, cele mai multe locuri fiind alocate în complexul de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul”, într-o clădire aflată în proprietatea Consiliului local), condițiile de cazare nu sunt dintre cele mai fericite; drept pentru care am solicitat Consiliului local găsirea unor soluții pentru îmbunătățirea condițiilor în căminele aflate în proprietatea sa, fiind singura instituție care poate investi bani în acel spațiu. Am menționat că la discutarea acestor probleme am dori să fie invitați și reprezentanții studenților.
Considerăm că rezolvarea acestor probleme ar trebui să reprezinte o prioritate pentru orașul nostru, costurile susținerii acestor proiecte nefiind mari și nici imposibil de finanțat. Dorim ca aceste proiecte să fie rezolvate în cel mai scurt timp.
De asemenea, cerem sprijinul tuturor reprezentanților mass-media în susținerea demersurilor noastre.
Adrian Dumitru DUME,
 președintele studenților din senatul Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:01 Ora standard a Europei de Est