Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Suntem vizibili internaţional şi am pus România pe hartă”

Conferinţa de presă susţinută de ministrul Educaţiei, domnul Adrian Curaj, marţi, 1 martie

,,Suntem vizibili internaţional şi am pus România pe hartă”

Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, domnul Adrian Curaj, a susţinut marţi, 1 martie 2016, o conferinţă de presă pe tema lansării în consultare publică a instrumentelor de finanţare din cadrul Planului Naţional de Cercetare Dezvoltare 2015-2020 (PN III).

Adrian Curaj: Bună ziua, vă mulţumesc mult că aţi răspuns invitaţiei noastre. (...) Implementarea Planului Naţional III înseamnă un efort al ANCSI şi al acestor agenţii în care am foarte mare încredere. Vreau să nu uitaţi că, în toţi aceşti ani, chiar dacă nu am avut resurse, chiar dacă a fost mai puţină predictibilitate, evaluarea proiectelor de cercetare s-a făcut cu participare internaţională, uneori cu 80% cercetători străini, minimul a fost cu 50% cercetători străini. De ce? Nu pentru că nu putem face noi evaluarea, ci pentru că în România este o comunitate limitată, oamenii se cunosc şi de foarte multe ori emoţiile depăşesc evidenţele, astfel încât împreună cu colegii noştri, participând în echipe în care sunt şi cercetători din străinătate, reuşim cu toţii să facem o selecţie deosebită a acestor proiecte. Să nu uităm că la un moment dat am avut rată de succes şi de 10 %, deci un proiect din 10 finanţate şi oamenii au avut încredere că această evaluare se face bine.
(...)
Sunt câteva axe pe care vreau să-mi construiesc prezentarea în continuare. Unul dintre punctele-cheie este acela că noi vrem să obţinem masă critică şi să avem performanţă. Dacă ne uităm la ultimul raport al Comisiei Europene, săptămâna trecută a fost publicată o evaluare de semestru european, o să vedeţi foarte bine că se spune din nou că cercetarea este fragmentată, nu există masă critică... Noi facem acest lucru şi în instrumentele pe care le promovăm ne gândim foarte clar la masa critică şi performanţă. Şi mai ales un lucru foarte clar: vrem rapid să recunoaştem performanţa internaţională a cercetătorilor noştri. Vom premia mai bine articolele publicate în reviste de impact ridicat, vom premia deosebit de bine articole publicate în reviste esenţiale de genul Nature şi Science şi îi vom premia pe cei care reuşesc să câştige proiecte reprezentative în cadru internaţional şi aici o să fac o referire foarte clară la proiectele de tip ERC - European Research Council. România, până anul trecut nu a avut nici un astfel de proiect. Toate celelalte ţări aveau. Sunt proiectele la cel mai înalt nivel. Anul acesta avem şi am decis împreună ca, printr-un alt tip de proiect, să le oferim un bonus instituţional de 25% din valoarea grantului pe care l-au câştigat la nivel european. Este un mesaj puternic: evaluarea a fost făcută în cel mai înalt for al oamenilor de ştiinţă din Europa. Noi nu am folosit resurse pentru evaluare, suntem vizibili internaţional şi am pus România pe hartă. Merită să fim clari, direcţi, simpli şi să spunem: vă recunoaştem performanţa şi vă recunoaştem nu doar cu diplome, ci şi cu resurse financiare, pentru că voi veniţi din instituţii care au dovedit că au masă critică, instituţii care sunt capabile să atragă şi să reţină cercetători deosebiţi. E un mesaj pentru toată cercetarea românească.
NOTĂ: Transcrierea integrală, realizată de Biroul de Comunicare al Ministerului Educaţiei, este disponibilă în documentul ataşat (format pdf).
credit foto: Agerpres
Documente atasate:
Download file: transcriere conferinta presa 1.03.2016.pdftranscriere conferinta presa 1.03.2016.pdf

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 17:00:52 Ora standard a Europei de Est