Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dramatizarea ca experiment și bucurie de exprimare, dublată de trăiri intense

Ieri, la Grădi 44, omagiu lui Ion Creangă

Dramatizarea ca experiment și bucurie de exprimare, dublată de trăiri intense

Un exemplu viu și o demonstrație de forță didactică creatoare aveam să vedem ieri: cum poți transforma o ,,banală" activitate metodică într-un spectacol de ținut minte!

Copiii-actori ai grupei mari B de la Grădiniţa Nr.44 „Rază de soare", înnobilați cu știință și voință, cu meșteșugul exprimării întru Ion Creangă de către prof. Dorina Copăcean și Cristina Popa, l-au omagiat, ieri (miercuri, 6 aprilie 2016), în fapt, pe genialul povestitor din Humulești, într-o activitate model a comisiei metodice, devenită spectacol de teatru și teatru de păpuși.
Descoperim cu bucurie, cu fiecare activitate la care luăm parte, că această grădiniță (Rază de soare), structură a Școlii Gimnaziale ,,Avram Iancu" din Oradea, dispune de resurse umane nebănuite: copii minunați și educatoare titrate, care puteau lesne obține, ieri, titlul de profesor emerit!
Sala toată a fost cuprinsă de mister, iar micii actori au fost vrăjiți, îmbrăcând hainele personajelor lui Creangă, spiritul lor, frumusețea și mărimea sufletească a lor, pozitive și negative, cu farmecul lor inegalabil. Lumea poveștilor și amintirilor a fost deschisă de genialul povestitor cu personajele din Capra cu trei iezi, continuată de Nică cel isteț, cu Amintirile sale din copilărie și Fata babei și fata moșneagului, o monografie a satului humuleștean, o operă de artă teatrală cu o lume colorată de caractere și situații fericite în care personajele își dau arama pe față și adevăratul examen. Geniali actori! Demni de marea scenă și micul ecran. Liniștea din grupul copiilor și din colectivul de evaluatori a fost primul semn al succesului. Toți erau numai ochi și urechi la actorii în exercițiu, iar aceștia excelau în trăiri și exprimări ca la carte. Nici nu am realizat cum s-au scurs cele vreo 50-60 sau chiar 90 de minute de spectacol. Cu siguranță, imaginile vă vor spune mult mai mult(e).
Din modesta ladă dobândită de Fata moșului pentru prestația, sufletul și calitățile sale, au avut parte de bucurii multe și dulci toți actorii, dar și ceilalți comeseni...
,,E greu să lucrezi cu copiii mici!"
Este concluzia la care a ajuns doamna director, prof. dr. Gheorghina Bîrlădeanu, după zeci de ani de muncă didactică și de asistență la activitățile celor mici. Impresionată de activitatea metodică de excepție vizionată, a ținut să felicite actorii și educatoarele, să le mulțumească pentru spectacol, exprimând în cuvinte alese și potrivite RESPECTUL și PREȚUIREA. ,,Am trăit o experiență plăcută, care m-a emoționat profund", iar copiilor le-a vorbit cât se poate de deschis și sincer: ,,Eu știu că actorii dobândesc meseria când au terminat o școală; voi sunteți actori până nici nu ați ajuns la școală. Bravo! Vă consider actori grozavi! Cei mai minunați actori! Vă lansez invitația să veniți la școală să prezentați elevilor frumosul vostru spectacol. Am trăit cu adevărat acest spectacol. Chiar dacă ne-am fi dus la Teatru, nu am fi fost atât de emoționați!"
Astăzi e ziua cea MARE!
În mărimea lor sufletească, cei mici intuiesc și apreciază dimensiunea trăirilor, pe care le pun pe tavă și pe masă cu sinceritate. Așa au apreciat ei: că astăzi (ieri - n.n.) e ziua cea mare; Mare va fi, cu siguranță, și atunci când vor prezenta spectacolul în fața elevilor școlii coordonatoare sau în fața colegilor mai mici din grădi și în fața părinților.
Poezie, rol, cântare, mișcare - la superlativ
În luările de cuvânt, aprecierile unanime au fost la superlativ, că au venit din partea directorului adjunct al Școlii, dl prof. Cosmin Velimirovici, din partea celuilalt director adjunct (conducătorul Grădiniței Nr. 44), doamna prof. Floare Bodea, din partea prof. metodist Ana Mărcuț - responsabilul Comisiei metodice ori din partea învățătorilor profesori (Elena Bejușca - cls. a IV-a A, Claudia Bei - a IV-a D și Ramona Anghel - a IV-a C), prezenți la activitate; ne-au surprins până și aprecierile administratorului (patrimoniu), ec. Florentina Lia Piț, care privește și iubește copiii ca o educatoare; domnia sa a predat ani buni (11 ani) la catedră, ca suplinitor. ,,Copiii sunt viața mea! Felicit copiii și colegele pentru această activitate impresionantă. Vă iubesc!"
Să mai spunem că în partea a doua a activității metodice, am asistat la prezentarea în PowerPoint a unor considerații metodice (idei teoretice și extrase din practica didactică, exemple de bune practici) exprimate în scris, pe ecran de doamna profesor Floare Bodea - dir. adjunct, Ana Mărcuț - resp. Comisiei metodice și prof. Janina Sabău, pe tema ,,Dramatizarea oferă copilului mic posibilitatea de a experimenta de timpuriu".
Din parte-ne: nota maximă, cu felicitări, tuturor actorilor, mari și mici, ai întâmplării de miercuri de la Grădinița ,,Rază de soare".
Ovidiu Dan
P.S. Pentru mai multe poze (87 de poze), accesați Galeria foto: Dramatizarea ca experiment și bucurie de exprimare, dublată de trăiri intense. 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:24:48 Ora standard a Europei de Est