Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul judeţean de limba engleză „Let’s Growl”, ediţia a III-a

Miercuri, la Grădiniţele „Trei Ursuleţi”

Concursul judeţean de limba engleză „Let’s Growl”, ediţia a III-a

Grădiniţele „Trei Ursuleţi" au organizat Concursul judeţean de limba engleză „Let's Growl", ediţia a III-a, miercuri, 11 mai 2016. Concursul s-a desfășurat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor, Casa Corpului Didactic Bihor, Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai" şi Şcoala Gimnazială „Dacia".

Proiectul concurs judeţean în limba engleză „Let's Growl", ediţia a III-a, se derulează în perioada octombrie 2015 - iunie 2016, sub îndrumarea doamnei preşedinte Nistreanu Laura Delia (preşedintele Fundaţiei „Trei Ursuleți"), fiind coordonat și organizat doamna profesor de limba engleză Curta Timea Ildiko; echipa de proiect cuprinde directorii Grădiniţelor „Trei Ursuleţi", prof. Iluţa Mihaela Ioana şi Bistran Mihaela, precum şi profesorii de limba engleză şi limba germană: David Diana şi Pavel Lavinia.
La cea de-a treia ediție, copiii au avut de parcurs patru probe: o probă teoretică - Show me/Quiz/ Mix and match, prin tragere la sorți, la care participă tot echipajul, proba de colorat care este individuală, proba artistică ce implică tot echipajul, iar proba ,,dialog" implică doi copii, aleşi în prealabil şi pregătiți de către profesorul coordonator.
Concursul s-a finalizat cu o Gală de premiere, desfășurată la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai", unde s-au prezentat momente artistice alese în prealabil, constând în: scenete, recitări de poezii, cântece și jocuri de rol. Doamnele directori (prof. Bistran Mihaela şi prof. Iluţa Mihaela Ioana) au felicitat echipajele şi profesorii coordonatori şi au mulţumit părinţilor pentru prezenţă, iar coordonatorul competiției, doamna prof. Curta Timea Ildiko, a apreciat buna pregătire a echipajelor.
La actuala ediţie s-au înscris 14 unități școlare, șapte grădinițe și șapte școli: echipajul Şcolii Gimnaziale „Dacia" a fost format din elevii: Erdei Diana, Andre Stephanie, Vereș Ariana, Popa Giulia și Maziliu Ciprian, îndrumați de prof. Popoviciu Antonia și Sarca Crișan Raluca; echipajul Școlii Gimnaziale „Oltea Doamna" (coordonat de prof. Guler Camelia) nu s-a prezentat, din motive obiective; echipajul Școlii Gimnaziale „Octavian Goga": Adatsy Alexia, Băruța Miruna, Ciuciu Oana, Dat Matei, Rubint Patrick, coordonați de prof. Dorina Pop; echipajul Colegiului Național ,,Iosif Vulcan": Dobai Teodora, Vesa Maria, Sandru Giulia, Cuciula Miruna, Farcaș Maria, îndrumați de prof. Popa Teodora; echipajul Liceului Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu": Cristea Irina, Gal Diana, Radu Maria, Simon Oliver, Tifor Maia, îndrumați de Radu Adina; echipajul Şcolii Gimnaziale Nr. 16: Băican Izabella, Sara Alessia, Faur Alexandru Nicolae, Morariu Alexandru, Suciu Tudor Bogdan, Szabo Karla, îndrumați de Petruț Amalia Maria; echipajul Şcolii Gimnaziale Nr. 11: Filimon Jonathan, Fechete Paul, Miko Maya Jasmine, Haita Alin Florin, Popoviciu Mara Rebeca, coordonați de prof. Oniţa Claudia Daniela; echipajul Grădiniței Nr. 47: Victor Nicula, Victor Călinescu, Iannis Costea, Tudor Popa, Patrick Iancu, îndrumați de prof. Oana Simuț; echipajul Grădiniței Nr. 20: Boca Teodora Sânziana, Cherman Darius Patrik, Anisia Net, Kovacs Istok David, Florescu Sofia, coordonați de prof. Cherman Simona Anda; echipajul Grădiniței Nr. 46: Maria Hanga, Andrei Berki, Mihai Petriș, Mihai Nica, Albert Bodea, îndrumați de prof.  Simuț Oana; echipajul Grădinițelor „Trei Ursuleți": Del Duca Antonella, Galeos Tudor, Șoproni Bogdan, Gordan Alexandru, Buciuman Felix, coordonați de prof. David Diana; echipajul Grădiniței Nr. 34: Micula Roxana, Gligor Iulia, Sabău Maria, Sârb Bianca, Alexandru Bogdan, coordonați de prof. Pop Teodora; echipajul Grădiniței Nr. 50 - structura Grădinița Nr. 55: Tăutu Dragoş, Rodina Cezar, Chirilă Dalia, Demeter Anna, Andruţa Diana, îndrumați de prof. Ghiuro Natalia; echipajul Grădiniței Nr. 45: Nicorici Carina, Trip Benea Cristiana, Petruț Andrei, Hera Luca, Urs Ema, coordonați de prof. Cocioban Diana.
Toți copiii participanți, 70 la număr, au obținut premii, reușind punctaje extrem de bune prin muncă asiduă, alături de colegi și de cadrele coordonatoare.
Concurenții au fost răsplătiţi cu diplome și premii, iar profesorii, cu diplome şi adeverinţe de participare la concurs, în calitate de profesori coordonatori. Premiul a constat într-un puzzle educativ, personalizat, și un îndrumător metodic cu lecții în limba engleză, al cărui autor este coordonatorul concursului judeţean de limba engleză „Let's Growl", d-na prof. Curta Timea Ildiko.
Îndrumătorul (cu ISBN) cuprinde un număr de 12 lecții care familiarizează copiii cu o mulțime de elemente necesare pentru achiziționarea primelor noțiuni într-o limbă străină (limba engleză). Pe parcursul fiecărei lecții, copiii vor întâlni cel puțin un cântec sau o poezie, o fișă de lucru, dar și imagini care însoțesc de fiecare dată vocabularul țintă, dându-le astfel satisfacția să aplice în practică ceea ce au acumulat pe parcurs.
„Bear-care English everywhere" se dorește a fi o carte de limba engleză preferată de copii, lecțiile expuse, precum și cântecele și poeziile formează un tot unitar, în care copiii participă activ la însușirea noțiunilor de bază, iar forma de prezentare este una atractivă pentru a le stârni curiozitatea și interesul", ne-a declarat autoarea volumului, doamna prof. Curta Timea Ildiko.
Mihaela Iluța
Pentru mai multe poze (70 de poze), accesați Galeria foto: Concursul judeţean de limba engleză „Let’s Growl”, ediţia a III-a.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:28:23 Ora standard a Europei de Est