Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Al IX-lea Congres al Societății Naționale de Neurologie și Psihiatrie

În 10-14 septembrie, la Hotel „Internațional” din Băile Felix

Al IX-lea Congres al Societății Naționale de Neurologie și Psihiatrie

Societatea Națională de Neurologie și Psihiatrie a Copilului și Adolescentului din România organizează la Hotel "Internațional" din Băile Felix al IX-lea Congres, în perioada 10 - 14 septembrie 2008.

Dezbateri despre tratamentul în ADHD
*ADHD afecteaza 3-7% din copiii de vârstă școlară, zi de zi, 24h/24
*Lipsa diagnosticului și tratamentului precoce în cazul ADHD poate duce la consecințe mult mai grave la maturitate
Temele principale ale Congresului
*Manifestari neurologice în bolile psihice
*Manifestari psihice în bolile neurologice
*Tulburări depresive în copilărie și adolescență
*Patologia neurologică a copilăriei mici
Pe 11 septembrie, a avut loc o dezbatere care a actualizat  informațiile cu privire la tratamentul în ADHD (domeniul psihiatriei pediatrice), din diverse perspective: eficiența psihoterapiei vs. medicației non-stimulante, intervenția terapeutică, principii de terapie cognitiv comportamentală.
Congresul din 2008 aduce împreună specialiști din psihiatrie și neurologie pediatrică. Ei vor aborda teme de graniță ale celor două specialități.
„ADHD a devenit în urma campaniei SNPCAR, sprijinită de Eli Lilly, un sindrom recunoscut de publicul larg, ceea ce permite specialiștilor să poată lua măsuri de prevenție în sănătatea mentală a copilului și adolescentului. Trebuie avut în vedere că ADHD poate sta la baza unor deviații comportamentale ulterioare (delincvență, agresivitate, dependență de substanțe, abandon școlar), iar în unele cazuri mai grave se instituie tratamente medicamentoase”, afirma prof. dr. Mircea Tiberiu, președintele Societății Naționale de Neurologie și Psihiatrie a Copilului și Adolescentului din România.
Prelegerile sunt susținute atât de către specialiști în psihiatria pediatrică, cât și de invitați străini, cercetători ai centrului pentru epilepsie din Kehl-Kork (Germania) care colaborează constant cu echipele din România.
Tratamentul ADHD implică evaluări și măsuri terapeutice specifice inițiate de medicul specialist în psihiatria și neurologia copilului și adolescentului. Succesul terapeutic implică o muncă în echipă prin colaborarea dintre părinte, copil, cadru didactic și echipa de specialiști alcătuită din: medic specialist în psihiatria și neurologia copilului și adolescentului, psiholog, medic de medicină școlară, medic pediatru.
 “Observ cu încredere că medicii specialiști acordă o importanță din ce în ce mai mare acestei tulburări și modalităților de tratament existente. De asemenea, mă bucur că și publicul larg acceptă și constientizează existența ADHD și aceasta datorită prevalenței din ce în ce mai mari”, declara doctorul Daniel Popescu, director Relații publice pentru Eli Lilly România.
Diagnosticarea trebuie pusă de medici specialiști, precum și psihologi clinici. Există soluții eficiente pentru tratarea timp de 24 de ore și, cu înțelegerea deplină a acestei afecțiuni, copilul poate fi ajutat pentru a-și atinge întregul potențial.
Practicile terapeutice curente în ADHD sunt orientate asupra managementului simptomelor, combinând mai multe metode de tratament: *terapie comportamentală (incluzând antrenament și terapie) *medicația *terapia combinată (medicație și terapie comportamentală)
Tratamentul trebuie individualizat pentru fiecare pacient.
Despre ADHD
Sindromul hiperkinetic cu deficit de atenție (ADHD) este o tulburare de comportament a copilului care se manifestă prin deficit de atenție și dificultăți în desfășurarea unei sarcini. Simptomele de bază ale ADHD sunt următoarele: neatenție, impulsivitate, hiperactivitate, agitație, comportament inadecvat. În perioada dinainte de școală, cele trei simptome caracteristice (neatenția, hiperactivitatea și impulsivitatea) fac parte din comporatamentul normal al copilului. De aceea este greu de diferențiat ADHD de comportamentul normal specific vârstei. Simptomele devin evidente o dată cu începerea școlii. ADHD poate fi sugerat de: note și scoruri mici la testele de aptitudini, slabe abilități de organizare și planificare a actului de învățare, probleme de socializare, imagine negativă de sine și impresia că este respins de colegi. Copiii cu ADHD netratați pot deveni adulți cu probleme de adaptare socială (dificultăți în păstrarea locului de muncă) sau tulburări afective (depresie). Rata divorțurilor, a tabagismului, alcoolismului sau a abuzului de droguri este mai mare la persoanele cu ADHD, comparativ cu cele care nu suferă de această tulburare.
Despre SNPCAR
Societatea de Neurologie și Psihiatrie a Copilulului și Adolescentului din România a luat ființă în 30.01.1990, cu scopul de a organiza activitățile profesionale și științifice ale medicilor specialiști, rezidenți, ale specialiștilor din profesiunile asociate: psihologi, defectologi, sociologi, pedagogi, recuperatori, psihoterapeuți și kinetoterapeuți etc, care sunt încadrați în activitățile de profilaxie, asistență, învățământ și recuperare a copiilor suferinzi neuro-psihic din țară.
SNPCAR este o asociație profesional-științifică, apolitică, având scop nepatrimonial, și obiective: realizarea, apărarea și promovarea activităților legate de asistența, cercetarea și învățământul de profil în domeniul neurologiei și psihiatriei copilului și adolescentului.
(Delia DUMITRESCU)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Al IX-lea Congres al Societății Naționale de Neurologie și Psihiatrie.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 07:04:31 Ora standard a Europei de Est