Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Copilului, sărbătorită la CSEI Nr. 1 Tileagd

Trei zile de sărbătoare

Ziua Copilului, sărbătorită la CSEI Nr. 1 Tileagd

În perioada 30 mai - 1 Iunie, adică pe parcursul a trei zile, la C.S.E.I. Nr. 1 Tileagd a fost sărbătorită Ziua Copilului.

La manifestări au fost prezenți pe lângă elevi, părinți, profesori și foști directori ai școlii, acum pensionari - Ioan Vulpe și Cornelia Tarcea, prof. pensionari - Floare Cocuța, Enyko Popa, Elena Tărău, o reprezentantă a Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea - prof. Anca Mateuț, persoane interesate și mass media.
Prima zi, 30 mai
În deschiderea evenimentului care a avut loc în sala festivă, directorul instituției, prof. Kelemen Iuliu, a rostit un cuvânt de bun venit; prof. Lucia Romanschi, director adjunct, emoționată, a prezentat oaspeții și a detaliat pașii pe care instituția i-a făcut de la înființarea în urmă cu 50 de ani și până astăzi.
Psihologul Alin Crețu a precizat: importanța învățământului special; dăruirea cu care profesorii școlii își fac datoria; privilegiul specialiștilor de a se perfecționa lucrând cu elevii speciali; modalitățile prin care profesioniștii învață unii de la alții; importanța păstrării bunelor relații la orice nivel (elevi - profesori, elevi - elevi elevi - părinți, profesori - profesori, profesori - părinți, conducere - elevi, conducere - profesori, conducere - părinți); realizările elevilor, care utilizând diverse tehnici, au obținut foarte multe locuri I; încrederea părinților în personalul didactic, de a-și da copiii la această școală; să nu uităm că aici se lucrează cu suflete și nu cu numere sau cantități, munca depusă fiind de cea mai înaltă calitate.  
Fondatorul, fostul director, prof. Ioan Vulpe, a propus păstrarea unui moment de reculegere, după care a descris greutățile pe care le-a întâmpinat când a pus bazele acestei instituții în anul 1965; d-na prof. Cornelia Tarcea, care i-a urmat în funcție a vorbit despre modul în care a dezvoltat și modernizat complexul școlar.
Nicu Răcuciu, reprezentantul mass media a spus: „Condus de directorul școlii  prof. Iuliu Kelemen, am vizitat întregul complex, săli de clasă, cabinete, laboratoare, dormitoare, sală de mese etc. și am rămas plăcut impresionat de ordinea și curățenia existentă, care nu poate fi realizată doar pentru un eveniment, aceasta fiind o permanență, și poate fi comparată cu alte școli, cu elevi normali. Expozițiile de desene, care împodobesc întreaga școală, reflectă preocuparea copiilor îndrumați de cadrele didactice, pentru exprimarea lor prin desen. Numeroase diplome și premii au fost câștigate la concursuri de desen și sport fiind expuse la loc de cinste".
La toate momentele artistice elevii au purtat costume create în școală prin forțe proprii.
 „Maestrul de ceremonii" a fost prof. psihopedagog Marinela Buzle, din al cărei discurs spicuiesc câteva cuvinte:
Onorați invitați, dragi directori,/Părinţi şi profesori,/Copii mai mici, copii mai mari,/Vă urăm Bine aţi venit!/La un spectacol inedit.
Azi e zi de sărbătoare, iar de Zilele copilăriei vă invit să sărbătorim copiii din noi, pentru că rămânem tineri atâta timp cât avem suflet de copil... Copilăria este un tărâm magic, nu știm când și unde începe și... când și unde se termină, ne trezim doar că nu mai suntem copii... Copilăria este singurul moment al vieții în care trăim totul la maximă intensitate, în care plângem și râdem în același timp, ne supărăm și iertăm după câteva momente, în care suntem singuri și totodată împreună cu toată lumea.
...vă invit să ne urmăriți
Pe noi, copiii cuminți.../Că ne-am pregătit,/La serbare v-am poftit,/ Să vedeți cum știm cânta,/Recita și-apoi dansa...
A urmat programul artistic special pregătit pentru acest eveniment. „De ziua ta, copile drag!" Elevii clasei pregătitoare având ca profesor învățător pe d-na Lucica Sârbu, au prezentat cântecul „Chipul cifrelor"; elevii claselor I -VIII, pregătiți de doamnele prof. învățător Eugenia Deac, prof. psihopedagog Claudia Marinela Buzle, prof. Silvia Petroi, Florentina Mal, au interpretat melodii, au dansat și au recitat poezii.
D-nul psiholog Alin Crețu, împreună cu reprezentanți ai claselor III - VIII, pentru a aduce zâmbetul pe buzele copiilor, au prezentat programul „Vara copilăriei", exprimată prin psihodramă. Și părinților li s-a oferit ocazia de a deveni actori, antrenați în spectacol, prin diferite jocuri psiho-pedagogice, fiind rugați să urce pe scenă. Au putut înțelege, tot prin intermediul psihodramei, cum este să fie în fața unui public atât de numeros, să se desfășoare, și să obțină aplauze. Copiii lor fac des față cu brio acestor sarcini, stăpânindu-și emoțiile și dând pe scenă tot ceea ce au mai bun.
Nuntașii cei vestiți, elevii claselor I-VIII, împreună cu soacra cea mare, interpretată de d-na prof. Otilia Urs și  soacra mică, interpretată de d-na prof. educator Laura Petruț, au prezentat momentul folcloric: „Nunta din Bihor!", tradițională în localitatea Tileagd. Elevii claselor a IV-a au prezentat un dans popular maghiar, acompaniați de elevul Muț Flavius la orgă, coordonați fiind de d-na Lorincz Matild.
Programul folcloric cu melodii populare culese din vatra satelor bihorene a fost susținut de „Grupul Poenarii", coordonat de d-na profesor Romina Nemeș Silaghi.
Prof. educator Lucia Rus, prof. Ioana Petrică, Florica Mihuț și Matild Lorincz au prezentat momentul artistic „Veselia florilor".
În a doua zi, 31 mai, elevii au fost angrenați în jocuri sportive, după care au participat la un grătar.
În a treia zi,1 Iunie, după ce s-au întrecut în concursuri creative, elevilor le-a fost prezentat un spectacol de către trupa Teatrului „Arcadia".
Buna dispoziție a fost, în toate cele trei zile, la ea acasă.
Psiholog Alin C.
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ziua Copilului, sărbătorită la CSEI Nr. 1 Tileagd.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:56 Ora standard a Europei de Est