Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
18 ianuarie 2023

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se deființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.
„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege al învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.
În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Citiți în continuare ...Stirea din 13 ianuarie!!!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 ianuarie 2023
Să te crucești!!!

Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege al învățământului preuniversitar – surse

Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar obținut pe surse de Edupedu.ro. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător.
Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
La articolul 52, alin. (2) stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.
La alin. 3 de la articolul de mai sus apare că „prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator”.
De menționat este că, potrivit proiectului de lege Deca, elevii care la data adoptării proiectului de lege erau înscriși în licee pedagogice și aveau specializarea de învățători vor putea fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.
Art. 244 alin. (25) din proiectul Deca: „Elevii care la data adoptării prezentei legi erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar”.
La capitolul formarea inițială a personalului didactic de predare apare că în liceele pedagogice pot fi formați atât educatori-puericultori pentru creșe, cât și educatori pentru grădinițe. Tot aici este menționat învățământul primar pentru educator/educatoare, dar probabil este o greșeală.
„Prin excepţie de la prevederile alin. (6), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I”, conform art. 165. alin. (10).
Condițiile de ocupare pentru funcțiile didactice
Absolvenții liceului pedagogic, cu specializarea învățător, vor putea fi angajați în școli. Pentru funcțiile de educator-puericultor, educator/educatoare și învățător/învățătoare trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții, potrivit art. 171 alin. (1) din proiectul de lege consultat de EduPedu.ro:
„a) pentru ocuparea funcţiilor didactice de educator-puericultor, educator/educatoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea corespunzătoare fiecărei funcţii didactice;” – vezi mai jos, în articol, ce excepții au fost introduse până în 2025;
„d) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ preşcolar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „educatoare” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
„e) pentru ocuparea funcţiei de profesor pentru învăţământ primar – absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” sau absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic cu specializările „învăţător” şi „educatoare/învăţător” ori a colegiului universitar de institutori sau a altor şcoli echivalente şi absolvirea unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă;”
j) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare, absolvirea cu diplomă a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, cu specializarea învăţător sau învăţătoare.”
La creșă vor putea fi angajați pe funcția de educator-puericultor și absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum și absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, având aceeași condiție.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, învățătorii puteau fi formați în liceele pedagogice, conform art. 130 alin. (4): „Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator şi învăţătoare/învăţător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiştrilorinstructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar.”...

„Școala din Apateu nu a arătat niciodată ca în prezent”

În comuna Nojorid funcționează două școli cu personalitate juridică, la Nojorid și Leș

„Școala din Apateu nu a arătat niciodată ca în prezent”

„Am schimbat tot mobilierul vechi din sălile de clasă. Toate sunt paluxate. Sălile de la școala și grădinița din Apateu au fost zugrăvite, după ce, în primăvară, au fost montate geamuri și uși termopan”, ne declară directorul Școlii din Nojorid, prof. Mihai Pop

 Noul director nu dorește să se împăneze cu realizările altora, le recunoaște și le apreciază, iar noi le-am consemnat anterior, dar nici dumnealui nu e nou în școala pe care o „păstorește”, unde lucrează din 1980, ca profesor de istorie.
În cadrul școlii cu personalitate juridică din Nojorid funcționează cele trei școli și grădinițe, din Livada, Apateu și Nojorid, cu 250 de elevi și circa 100 de preșcolari.
În Apateul Nojoridului nu am fost niciodată, în Apateul din Ungaria am ajuns la finele anului școlar trecut. Prin urmare, am insistat să vizităm școala și grădinița din Apateu, care funcționează în același local, situat vizavi de biserică.
Încă de la poartă am fost luați în primire de femeia de serviciu (Domnica Sas) și o vecină de școală, Floare Lup, ambele vorbărețe și bucuroase de oaspeți.
„Numai ce ați ajuns și la noi, în „orașul fără gânduri, uitat de lume”, cum îi spun consătenii noștri, satului Apateu, pe unde nu calcă multă lume și unde nu se întâmplă nimic”. Cu aceste vorbe de duh suntem întâmpinați de femeia de serviciu, iar vecina ne avertizează: „Școala din Apateu nu a arătat niciodată ca în prezent, așa aranjată și zugrăvită, cu termopane ca la oraș. Și eu am învățat în această școală, în anii ’60. Eram deja în clasa a IV-a. Celelalte clase le-am prins în localul căminului cultural, ajuns amu ca vai de el!”
Aveam să aflăm apoi de la domnul director că din această toamnă, la școala cu patru clase simultane și grădinița cu o singură grupă din Apateu au fost repartizate două surioare, Delia și Nicoleta Pop, pe care s-a întâmplat să le cunoaștem la întoarcere la școala de la centru.
Proiecte, la început de drum
„Noi suntem de loc din Păgaia, dar vrem să lucrăm în comuna Nojorid. Chiar am fost la domnul primar și i-am spus că mă mut aici dacă-mi dă loc de casă, așa cum face primarul din Sântandrei, care dă  teren în suprafață de 500 de metri pătrați tinerilor care se căsătoresc. Mi-a promis că o să ridice problema în consiliul local”, ne-a spus Delia, o tânără isteață, cu minte ageră, un spirit practic, întreprinzător. Ea a lucrat la Școala din Tilecuș, iar Nicoleta, la Grădinița din Boianu Mare. Până se vor stabili în comună, vor face naveta cu Dacia personală (condusă de Delia).
Și la școală, Delia visează să înfăptuiască multe. Rămâne să vedem cât o va ține elanul.
Apropo de proiecte, domnul director, Mihai Pop, și-a propus betonarea și asfaltarea curților de la școlile din Nojorid și Livada, și grădiniță cu program prelungit, în ideea că va reuși să construiască încă două săli și o bucătărie, pe lângă localul existent sau, într-o altă variantă, un local nou pentru grădiniță, actuala clădire devenind CDI (centru de documentare și informare).
Ov. Dan
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Școala din Apateu nu a arătat niciodată ca în prezent”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

joi, 2 februarie 2023

Poza zilei

Giulia, La mulți ani!

Sărbătoritul zilei de astăzi, 1 februarie 2023, este Kralik Giulia Ștefania.
Giulia-Ștefania împlinește, astăzi, 11 ani, iar colegii ei de clasă (din clasa a IV-a C, de la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan") și domnul învățător, prof. Lazăr Cătălin, îi urează un sincer La mulți ani!
La mulți-mulți ani, Giulia, și din partea noastră!