Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

O.P.C.-ul împarte surprize în unitățile de învățământ din Oradea

Panică în grădinițe și școli!

O.P.C.-ul împarte surprize în unitățile de învățământ din Oradea

Încă din prima zi de școală (15 septembrie 2008), inspectorii Oficiului pentru Protecția Consumatorilor au ieșit puternic la atac în unități de învățământ din municipiul Oradea, împărțind surprize-surprize, de milioane, directorilor, cu ocazia deschiderii cursurilor.

Păzea, vine O.P.C. –ul!
Vorba zboară, și, din aproape în aproape, numai ce se iscă furtună și se creează panică.
Am trăit și noi o asemenea experiență cu ani în urmă pe când ne aflam în ștrandul din Băile 1 Mai. La un moment dat, în rândul chioșcarilor se zvonise că a ieșit garda financiară la pescuit. Stupoare! Ziua în amiaza mare, unu câte unu, comercianții închideau prăvăliile, trăgeau obloanele și o luau la fugă precum potârnichile, să nu dea ochi cu garda! Dar, surpriză! La revenire, aveau să se trezească la ușă cu un „bătrânel”, complet inofensiv, care împărțea procese-verbale gata fabricate, pe numele firmei și cu suma ticluită... Nu-mi venea să cred că se întâmplă și asemenea minuni! Iertare, fraților, dar asemenea practici nu sunt de scuzat, ci de condamnat! Culmea a fost să constat că după ce am relatat în presă incidentul de la Băile 1 Mai, nimeni nu s-a autosesizat, nimeni nu a sărit în aer să vină cu replică și să ne demonstreze contrariul, semn că și printre cei ce controlează mai sunt uscături și „teroriști” pe care nu-i interesează mijloacele, bani să iasă!
Și se mai spune că garda financiară, O.P.C. - ul sau Sanepidul nu ies pe teren pe degeaba, ca să se afle în treabă. Dacă te-au călcat, ești bun de plată, musai (vorba bihoreanului) să se lase cu amendă. Oare? De ce? „Păi știți, pe-aici nu am trecut de vreo cinci sau zece ani”... și se presupune că în atâția ani „omul muncii” (adică directorul unității), aflat la al doilea sau al treilea mandat, a avut timp să se pună la punct). Complet greșit! Dacă vrea să-ți găsească ceva, îți găsește, dată fiind multitudinea aspectelor pe care le urmărește fiecare inspector în parte.
Clauze abuzive!
Pentru a afla ce și cum se procedează în cazul O.P.C. – ului, numai ce ne-am înființat la sediul Oficiului pentru Protecția Consumatorilor, să ne documentăm. Dar, pe moment, am dat-o în bară. Doamna Cristina Bigan, directorul instituției, era în concediu de odihnă, iar cel care îi ținea locul, dl ing. Traian Bejan (consilier superior), se afla pe teren, tocmai la Marghita. Așa se face că a trebuit să așteptăm până ieri (vineri, 19 septembrie 2008).
Ei bine, dl inginer ne-a primit și ne-a privit cu alți ochi decât dacă ne aflam sau ne număram printre „victimele” controlului din 15-19 septembrie, făcut în grădinițe din Oradea și județ.
De ce tocmai în 15 septembrie, într-o zi „nepotrivită”, dată fiind conotația zilei în mediul învățământului, cotată ca zi festivă, de bucurie?
Pentru că așa au sunat directivele de la București, ca în perioada 15-19 septembrie, să se verifice grădinițele, pe o tematică anume, prestabilită: clauzele abuzive... (potrivit Legii nr. 363, din 2007, privind practici incorecte, înșelătoare și abuzive din contractele încheiate între comerciant și consumator).
Cu alte cuvinte, pe inspectori i-au interesat: calitatea serviciilor și produselor, contractul încheiat între părți (respectiv grădiniță și părinți), meniul și gramajul (avizate de personalul sanitar din unitate și aprobate de conducătorul unității, dar și afișate, la vedere, pentru ca părintele să afle ce mănâncă și ce bea copilul său în ziua respectivă), autorizația sanitară de funcționare, avizul P.S.I., orarul de funcționare (care trebuie afișat și respectat), existența și respectarea regulamentului de ordine interioară (cuprinzând sarcinile de serviciu pe care le are fiecare angajat), existența contractului de prestări servicii încheiat între grădiniță și profesorii care susțin opționalele (inclusiv chitanțele în baza cărora au fost plătiți), modalități de stabilire a taxelor pe care le plătesc părinții (inclusiv chitanțele), produsele și etichetarea lor, chiar și în cazul murăturilor proprii pe care le pun bucătăresele (eticheta trebuie să informeze: data, caracteristicile produsului, ingrediente...), buletin de analiză (făcut la Sanepid, cu probe), blocul alimentar și salonul de servicii, servirea mesei, dotarea spațiilor, ustensile, depozitarea și calitatea alimentelor...
Așadar, o sumedenie de lucruri...
Consiliere gratuită!
Practic, e imposibil ca inspectorul să găsescă totul în bună regulă, iar cei care aplică legea, se știe, nu închid ochii, și de aceea se lasă cu milioane, pentru că amenzile sunt de la 30 la 300 de milioane (vorbind în „bani vechi”), iar la prima strigare, și la achitarea ei de urgență, se lasă cu cinci milioane, așa un ... „mazilic”, un ban de buzunar, cum ar spune comercianții.
Dar, să se știe, vorba domnului inginer Traian Bejan, cei interesați să cunoască legea și bunul mers al lucrurilor se pot interesa, pot afla toate aceste lucruri chiar de la O.P.C., care consiliează gratuit conducătorii de unități.
„Chiar și atunci când controlăm, consiliem, nu trecem direct la amendă, pentru că există grade, etape de parcurs: întâi este constatarea, apoi avertismentul (în cazuri minore), iar în cazul deficiențelor grave, se ajunge la amendă”.
Iată, deci, că am aflat și un lucru nou: consilierea, aviz celor aflați de puțin timp la conducerea unităților!
Domnul inginer Traian Bejan și colegii vă așteaptă oricând la consiliere, să vă informați, pentru a nu ajunge în fața faptului împlinit, de a plăti pentru necunoașterea și nerespectarea legii!
Ovidiu DAN

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 04:12:05 Ora standard a Europei de Est