Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Solicităm decontarea integrală a navetei elevilor

Elevii, tinerii, cadrele didactice și părinții - front comun pentru scăderea abandonului școlar

Solicităm decontarea integrală a navetei elevilor

Consiliul Național al Elevilor, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Bacău, Consiliul Tineretului din România, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret", Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar solicită Guvernului României să adopte, în cel mai scurt timp, o Ordonanță de urgență, prin care să revină la decontarea integrală a navetei elevilor, care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu.

În august 2013, Guvernul României a adoptat Ordonanța Guvernlui nr. 29/2013, prin care a plafonat naveta elevilor la 26 lei/3 km + 2 lei/km. În urma acestei decizii iresponsabile, peste 35.000 de elevi din România au abandonat școala, din lipsa banilor pentru a face naveta între localitatea de domiciliu și școală. Înainte de momentul în care decontarea navetei a fost plafonată, în țara noastră exista un număr de 198.941 de elevi navetiști, într-un singur an numărul acestora scăzând la 163.872[1], cauza vizibilă fiind lipsa banilor pentru asigurarea costurilor de transport.
Prin Strategia Europa 2020, România și-a asumat că va reduce abandonul școlar la 11,3%, până în anul 2020. În prezent, situația este paradoxală, măsurile luate de statul român fiind de natură să crească părăsirea timpurie a școlii, în niciun caz să o reducă. Înaintea plafonării navetei, rata abandonului școlar era de 17,4%, până în anul 2016 aceasta crescând cu aproximativ 2%, în prezent fiind de 19,1%[2], a treia cea mai mare valoare din Uniunea Europeană.
 În momentul de față elevilor le este decontat aproximativ 20-25% din costul abonamentului. Măsura decontării parțiale a navetei este neconstituțională raportat la art. 32, alin. (4) din Constituția României, care consacră gratuitatea învățământului de stat.
Este regretabil că, în anul 2016, într-o țară membră a Uniunii Europene, există elevi care nu pot finaliza învățământul obligatoriu, întrucât Guvernul României a decis să pună în sarcina elevului și părinților peste 75% din costurile necesare pentru a ajunge din localitatea de domiciliu la școală.
În concluzie, reprezetanții elevilor, tinerilor, cadrelor didactice și părinților din România solicită prim-ministrului României, domnul Dacian Cioloș, și Guvernului României să trateze cu prioritate și diligență maximă problema elevilor care nu sunt integrați în sistemul de învățământ, din cauza lipsei banilor pentru a ajunge la școală. De aceea, considerăm că se impune adoptarea în regim de urgență, până la începerea anului școlar 2016-2017, a unei Ordonanțe prin care să fie abrogat art. 15 din OG nr. 29/2013, astfel încât elevilor din România, care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu, să le fie decontate în integralitate costurile aferente navetei.
Semnatari:
Consiliul Național al Elevilor - Vlad ȘTEFAN, președinte
Asociația Elevilor din Constanța - Constantin-Alexandru MANDA, președinte
Asociația Elevilor din Bacău - Gabriel-Dragoș CAZAN, președinte
Consiliul Tineretului din România - Mihai DRAGOȘ, președinte
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret" -Marius-Ovidiu NISTOR, președinte
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ - Simion HANCESCU, președinte
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar- Iulian CRISTACHE, președinte
[1] Conform analizei Ministerului Educației, iunie 2016 - http://beta.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/studii%20si%20analize/2016/Analiza%20naveta%20elevi%20-%20noiembrie%202015.pdf
[2] conform Eurostat

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:15:54 Ora standard a Europei de Est