Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Noaptea Cercetătorilor, ediţia a IV-a

Vineri, la Sala Polivalentă a U.O.

Noaptea Cercetătorilor, ediţia a IV-a

Evenimentul intitulat ,,Noaptea Cercetătorilor" s-a bucurat vineri, 30 septembrie 2016, de un interes crescut din partea copiilor, din nou, pe departe cei mai numeroși și mai curioși din sutele de vizitatori care au trecut pragul Sălii Polivalente a Universității din Oradea.

Iar cele două serii de Visiting Tour (de la orele 18.00 și 19.00) i-au scos pe mulți din sală spre a le prezenta trei dintre cele mai moderne infrastructuri de cercetare din cadrul Universității orădene: 1.Infrastructura de cercetare pentru materiale avansate - SMARTMAT: Laborator dotat cu un microscop cu forță atomică, precum şi un Nanoindenter; 2.Infrastructura de cercetare interdisciplinară în mecatronică și clădiri inteligente - INTELBUILD, cuprinzând: standuri de sisteme hidraulice și pneumatice, sistem KNX pentru clădiri inteligente, roboți mobili și sistem de achiziție pentru senzori pe fibră optică; Laboratorul din corpul T, sala 211; 3. Capacitatea de cercetare - dezvoltare a laboratoarelor interdisciplinare pentru tehnologii în inginerie electrică - CCDELITE: Laborator Cercetare Supraconductori și Sisteme Supraconductoare; Laborator Cercetare Tehnologii cu Microunde și Procese Inovative; Laborator Cercetare Aparatură Electrică, Sisteme de Ventilație și Tehnica Frigului; Laborator Cercetare Softuri Specifice Aplicațiilor Inginerești.
Aparat de tratament cu vibrații mecanice
Ca și la ediția de anul trecut, foarte mulți copii și-au dorit să ,,testeze" aparatul de tratament cu vibrații mecanice, brevetat în 2015, după cum aveam să aflăm de la dl prof. univ. dr. Vasile Marcu, coordonatorul științific al lucrării lectorului univ. dr. Vasile Pâncotan, brevet important pentru efectele vibrațiilor mecanice pe care le produce: relaxare musculară, scăderea presiunii pe discuri, o ușoară îndepărtare a vertebrelor și scăderea durerii. Alții au testat mașinile și roboții sau au participat la zeci de teste și experimente la standurile facultăților de științe (Socio-Umane, Chimie, Științe Economice...), de Psihologie, inclusiv la standurile unor firme și instituții (Plexus, Connectronics, Inspectoratul de Poliție Județean Bihor etc).
În lumea cercetării sociologice
O ,,armată" de lectori (Sorana Săveanu, Raluca Buhaș, Claudia Bacter), doctoranzi (Andrea Pop, Adela Lazăr, Cristina Mang, Mihok Tamas, Adrian Pop și studenți (Nagy Timea, Ioana Hexan, Georgeta Finna) din cadrul Departamentului de Sociologie și Asistență Socială, i-a introdus pe vizitatori în lumea cercetării sociologice, sub formă de joc printr-un test de măsurare a imaginației sociologice sau prin măsurarea audiențelor TV, iar la secțiunea distracție au administrat un set de ghicitori din domeniile sociologie, asistență socială și resurse umane, după cum ne-a precizat lector Sorana Săveanu.
Rechinul, negocierile și bănuții de ciocolată
La standul alăturat, studenți voluntari  economiști (Denisa, Miruna, Daiana, Anca, Paula, Gavril) și cadre didactice de la Științe Economice (în frunte cu doamna decan Alina Bădulescu) testau atitudinea în situații de conflict, clasând subiecții în cinci profiluri, având la îndemână, pentru comparații sugestive, cinci  exemple (modele): broasca țestoasă, rechinul, ursulețul, vulpea și bufnița; alții erau interesați de negocieri sau de tipurile de consumatori (potrivit imaginilor prezentate); standul era ,,curtat" și de cei mai mici vizitatori, atrași de  bănuții de ciocolată, după cum ne-a explicat Roxana Hatos.
Vocea tinerilor
Membrii Departamentului de Psihologie al Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane au prezentat vizitatorilor proiectul Europa 2038 - Vocea tinerilor, despre care ne-a vorbit lector univ. dr. Carmen Hortensia Bora.
Proiectul este finanţat prin programul Europa pentru cetăţeni 2014-2020; Măsura2: Implicare democratică şi participare civică; Acţiunea 2.3: Proiecte pentru societatea civilă; apel 2015; decizia: No2015 - 0946 / 001 - 001. În cadrul acestui proiect, şapte universităţi europene vor investiga viziunile tinerilor cu privire la viitorul Europei. Coordonatorul proiectului este Universitatea de Ştiinţe Aplicate Upper Austria din Linz, Austria. Pe lângă Universitatea din Oradea, mai sunt cinci universităţi europene, membre ale proiectului: Universitatea din Tirana, Albania; Universitatea Surrey, Marea Britanie; Universitatea Catolică a Inimii Sacre, Italia; Universitatea Passau, Germania; Universitatea Cordoba, Spania. Echipa Universităţii din Oradea este formată din lector univ. dr. Carmen Hortensia Bora, prof. univ. dr. Simona Trip şi lector univ. dr. Gabriel Roşeanu.
În vederea îndeplinirii obiectivelor proiectului, vor fi desfăşurate trei tipuri de activităţi. Prima  activitate este Chestionarul Pan-European, care va fi administrat unui număr de minimum 250 de tineri cu vârsta cuprinsă între 16-26 de ani. Chestionarul urmăreşte investigarea priorităţilor personale cu privire la viitor, cele referitoare la viitorul Europei, îngrijorările, identitatea europeană, atitudinile, valorile şi comportamentele civice ale tinerilor. Acesta este disponibil on-line pe pagina proiectului www.europe2038.eu, pagina dedicată României http://www.europe2038.eu/ro/proiect/. După analizarea datelor colectate, rezultatele vor fi diseminate persoanelor care lucrează cu tineri din această categorie de vârstă: cadre didactice, educatori, psihologi, asistenţi sociali etc. Diseminarea se va realiza în cadrul evenimentului dedicat multiplicatorilor, cel de-al doilea tip de activitate din proiect. Proiectul va avea ca obiectiv final Declaraţia Europa 2038, care va fi prezentată în Parlamentul European. Această Declaraţie va conţine o sinteză a viziunilor tinerilor din cele şapte ţări europene şi va avea ca scop transmiterea către conducătorii europeni a nevoilor şi dorinţelor tinerilor, aceştia fiind viitorul Europei.
În luna noiembrie a acestui an, Universitatea din Oradea va organiza evenimentul pentru multiplicatori la care vor fi invitați profesionişti care lucrează cu tineri din categoria de vârstă 16-26 ani.
Elevii din Tinca au testat mașinile și roboții
Printre vizitatorii de vineri seara, s-a numărat și un grup de 23 de elevi din clasele a VI-a A, a VII-a A, a VII-a C, a VIII-a A, a VIII-a C, a IX-a A de la Liceul Teoretic ,,Nicolae Jiga" din Tinca.
,,Este primul eveniment de acest fel la care participă, de aceea sunt foarte încântați. Noaptea Cercetătorilor Europeni este un eveniment de anvergură organizat la nivel naţional în mai multe oraşe din România pe data de 30.09.2016 - se înscrie în seria evenimentelor Marie Curie și își propune să arate publicului larg ce înseamnă să fii cercetător și cât de interesantă poate fi munca de cercetare. Elevii noștri s-au bucurat foarte mult de activitățile desfășurate în zona SciFUN, unde au testat mașinile și roboții Facultății de Inginerie Managerială și Economică, și-au testat talentele artistice, au făcut teste de personalitate, au participat la experimentele pregătite de doamnele profesor din cadrul Facultății de Chimie. Au participat și la un Visiting Tour al Campusului Universitar, iar la plecare au reușit să observe cu ajutorul telescopului astronomic, planeta Saturn", ne-a spus doamna profesor Anamaria Ivancea; grupul elevilor din Tinca a fost însoțit și de profesorii Ioana Cociș și Szabo Attila.
Cărți, migdale și concursuri...
Câte nu am mai avea să vă spunem despre oferta bogată de carte (și migdale) a Facultății de Protecția Mediului, despre noutăților din domeniul istoriei pe care ni le-a prezentat dl prof. univ. dr. Antonio Faur, despre Cercetașii României și despre prietenii copiilor - polițiștii, prezenți cu o tolbă de concursuri: „Mesajul meu preventiv", „Prevenirea la cutie", „Atelierul de proiecte", „Ghiceşte indicatorul de circulaţie" - concurs cu premii pe linie de educaţie rutieră sau concursul „Siguranţa pe Internet", dar și ,,Roata norocului"...
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (126 de poze), accesați Galeria foto: Noaptea Cercetătorilor, ediţia a IV-a.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:30 Ora standard a Europei de Est