Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Sărbătoarea alternativei Freinet în Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea

În 15 octombrie este comemorat inițiatorul alternativei

Sărbătoarea alternativei Freinet în Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea

Este prilej de sărbătoare pentru colectivul Școlii Gimnaziale Nr. 11 Oradea, deoarece în 15 octombrie este comemorat inițiatorul alternativei în care funcționează o mare parte dintre elevii noștri: Celestine Freinet.

Suntem mândri să marcăm acest moment alături de numeroase școli din Franța și de alte peste  40 de țări din lume, care funcționează sub egida acestei alternative generoase. Moment de bucurie, dar și de analiză a rezultatelor Proiectului pedagogia Freinet - elemente de identitate în organizația școlară, coordonat de doamna profesor doctor Adelina Iacob (fost director al instituției, în prezent inspector I.S.J. Bihor) și desfășurat sub mottoul „Invățăm să trăim frumos". Proiectul a urmărit să creeze contexte educaționale menite să faciliteze atât întărirea coeziunii membrilor familiei Freinet din școala noastră, cât și  colaborarea între alternativ și tradițional, să răspundă  astfel nevoii elevilor de a se exprima, de a deveni cât mai creativi. Întregul demers a avut drept scop contracararea modelelor negative  prezente în societate și, din păcate,  promovate adesea de media. Produsele activităților desfășurate sub emblema proiectului sau doar imagini care îi surprind pe elevi în cadrul aplicării unor tehnici Freinet, au putut fi admirate în cadrul expoziției deschise în holul școlii.
Un alt punct important prin care este marcată această zi, îl reprezintă masa rotundă, la care au luat parte invitați de seamă precum: profesor doctor Adelina Iacob, inspector școlar pentru management instituțional și profesor Raluca Șereș, inspector școlar pentru învățământ particular și alternative educaționale. După un scurt program artistic susținut de elevii școlii noastre îndrumați de doamnele prof. Maria Kor și Daniela Copil a urmat cuvântul de bun venit al doamnelor directoare: Nicoleta Negrean și Ramona Lucaciu care au urat succes în derularea acestui proiect. Doamna inspector Adelina Iacob, cea care a implementat această alternativă în școala noastră, le-a urat celor prezenți să aibă cât mai multe activități care să crească renumele școlii noastre în comunitatea locală. De asemenea i-a îndemnat să îşi asculte sufletul, deoarece aceasta înseamnă să fii dascăl adevărat. Domnişoara inspector Raluca Şereş a felicitat colectivul şcolii subliniind că este singura şcoală  din România care implementează şi la nivel gimnazial această alternativă, adăugând că avem susţinerea deplină a Inspectoratului Şcolar Judeţean.
Au prezentat apoi exemple de bune practici, cadre didactice care lucrează în această alternativă: Șaitoș Alina, Galutz Carmen, Copil Daniela Tehnici Freinet exprimarea dramatică, exprimarea plastică, textul liber,  Mama e în tot și în toate, Mai e Caragiale actual? Pop Daniela - Fișele autocorective; Markovits Margareta - Jurnal Freinet; Osvald Gabriela, Nica Carmen - Jurnalul activităților extracurriculare; Checicheși Sanda - Tatonarea experimentală; Perecz-Simo Annamaria, Vass Annamaria - Prezentare jurnal, Ziua Freinet; Marc Cornelia - Ieșirea școlară; Păcurariu Delia - Ancheta documentară - finalizare;      Păcurariu Delia, Ancheta documentară - finalizare; Ciogu Zoia - Școala altfel în alternativa Freinet și, fiindcă a fost sufletul acestui proiect, a realizat în final bilanțul Proiectului Freinet al școlii.
Lucrările prezentate, precum şi luările de cuvânt reflectă doar o mică parte din bogata activitate a echipei Freinet a şcolii.
Prof. Șaitoș Alina-Loredana
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Sărbătoarea alternativei Freinet în Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea.  

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:02 Ora standard a Europei de Est