Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul Erasmus KA 2 ,,Genius and Mission in Education”

Un nou parteneriat (internațional) la Grădinița Nr. 52 din Oradea

Proiectul Erasmus KA 2 ,,Genius and Mission in Education”

În perioada 2016-2018, Grădinița Nr. 52 din Oradea (director, profesor Maria Nan) va derula proiectul Erasmus KA 2 ,,Genius and Mission in Education", în parteneriat cu unități de învățământ din Italia, Spania, Letonia, Grecia și România; partenerul din România este Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" din Oradea.

Grădinița Nr. 52 a găzduit ieri (joi, 27 octombrie 2016), prima întâlnire de proiect, cu participarea tuturor partenerilor: I.C. Montemurro, Gravina in Puglia - Italia (coordonatorii de proiect), IES de Infiesto, Asturias - Spania, Marupes vidusskola, Marupes novads - Letonia, General Lyceum of Oreokastro, Thessaloniki - Grecia și Liceul Ortodox ,,Episcop Roman Ciorogariu" (reprezentat de directorul adjunct, dl prof. dr. Gheorghe Lazăr Erdei).
,,Proiectul promovează rolul educației nonformale în completarea curriculumului preșcolar, influența ei ca învățare plăcută și motivată în educarea și dezvoltarea personalității copiilor, realizând o punte între cunoștințele însușite și aplicarea lor în practică, înlocuind astfel stresul cu plăcerea de a cunoaște și de a te dezvolta, a spus doamna director Maria Nan.
Tipurile de educație nonformală desfășurate în grădinița noastră sunt activități extradidactice: cursuri opționale, ansambluri artistice și sportive, cursuri și activități extrașcolare, dintre care: proiecte ecologice și de formare civică, excursii, acțiuni social-culturale (desfășurate la muzeu, la teatru și la bibliotecă)".
Pentru realizarea scopului propus în promovarea educației nonformale, au fost fixate câteva obiective (europene), dintre care amintim: înțelegerea statutului de cetățean european prin respectarea diferențelor culturale și cunoașterea identității etnice naționale; o mai bună înțelegere a Europei de azi; promovarea inovației didactice în educația preșcolarului; crearea de oportunități pentru îmbunătățirea calității educației prin cooperare transnațională între instituții pentru formare profesională, realizare de material didactic și informație educațională; inițierea copiilor și a cadrelor didactice cu tehnici de lucru pe calculator; învățarea limbilor străine pentru a susține cu ușurință o conversație.
Partenerii de proiect au avut ocazia să participe ieri la activități variate, desfășurate la nivelul celor zece grupe de preșcolari. La grupa mijlocie B s-a derulat o scenetă de toamnă, cu personaje din lumea animalelor mici (greierele și furnica), a legumelor și fructelor autumnale, toate raportându-se la prințesa toamnei; la grupa mijlocie A,  lucrurile au mers și mai departe, așa încât s-a încins un adevărat carnaval al toamnei;  cei din grupa mijlocie C, în cadrul activității de arte, au imprimat felurite frunze de toamnă, culese, intuite și imortalizate cu ingeniozitate, în chip original, dând frâu liber imaginației;  la grupa mijlocie D, părinții și bunicii i-au condus în lumea meșteșugurilor, demonstrându-le câte lucruri de artizanat se pot face prin împletire din niște banale pănuși; cele trei grupe mici au fost antrenate și vrăjite în cadrul unui spectacol de teatru de păpuși de către membrii Companiei teatrale independente ,,Comoara cu povești", o activitate nonformală cu valențe instructiv-educative; grupele mari și-au propus să iasă din formatul obișnuit, abordând subiecte diferite, spre a le pune în valoare creativitatea și originalitatea, simțul practic și îndemânarea în activități gospodărești: din pere, boabe de struguri și scobitori au făcut arici; pe farfurioare din plastic și-au pregătit salată de fructe, iar pe altele au reprezentat drapelele țărilor partenere; grupa Ioanei a ieșit în curte, unde pe ateliere, au depănușat și au sfărâmat porumb, au tăiat legumele și fructele, au pus murături și compoturi, au cules boabele de struguri de pe ciorchini și le-au pus în presă ca să facă must. Pentru oaspeți, ca să le cadă bine mustul, au pregătit pâine de casă și zacuscă.
Activitățile au fost supervizate de doamna inspector școlar Lucia Caciora (inspector școlar de specialitate al Inspectoratului Școlar Județean Bihor) și de dna prof. Mariana Trofin (din partea Casei Corpului Didactic Bihor).
Citind și interpretând reacțiile partenerilor străini, exprimate involuntar prin atitudine, prin mimică și prin expresia feței, înclinăm să credem că întâlnirea de proiect de la Oradea a fost o reușită, sub toate aspectele.  
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (120 de poze), accesați Galeria foto: Proiectul Erasmus KA 2 ,,Genius and Mission in Education”.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:11:35 Ora standard a Europei de Est