Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În loc de cele 10 porunci, cele 15 obiective ale studenților pentru un sistem de învățământ superior performant și de calitate

Viitorul Implică Studenții

În loc de cele 10 porunci, cele 15 obiective ale studenților pentru un sistem de învățământ superior performant și de calitate

La Forumul Organizațiilor Studențești din România (FOSR), desfășurat în perioada 8-16 august 2016 la Galați, peste 330 de lideri ai studenților din întreaga țară au participat la o serie de dezbateri în cadrul mai multor ateliere de lucru, analizând diferite aspecte privind sistemul de învățământ superior românesc, situațiile întâlnite în universitățile din țară și răspunsurile studenților la chestionarele aplicate public de ANOSR, discuțiile concluzionându-se în 15 obiective ale studenților pentru dezvoltarea sistemului educațional universitar din România.

Toți candidații la alegerile parlamentare din această toamnă și toate partidele politice din România sunt invitate să își asume cele 15 priorități ale studenților și să le includă în programele lor politice cu care vor candida, iar apoi, dacă vor fi aleși, sunt invitați să le pună în practică din Parlamentul României și/sau din Guvernul României, după caz, începând chiar cu Legea bugetului de stat pentru anul 2017.
Reprezentanții studenților consideră că, în această toamnă, clasa politică trebuie să dea dovadă de maturitate și să acționeze ca atare atunci când afirmă că educația reprezintă o prioritate națională, asumându-și următoarele priorități în programele lor politice și finanțând corespunzător învățământul.
Investiția în educație este o investiție în viitorul României!
1. Finanțare corespunzătoare a educației, peste media statelor membre ale Uniunii Europene, bazată pe performanță, prin alocarea anuală a minimum 6% din Produsul Intern Brut pentru acest sector.
  • Creșterea finanțării de bază în anul 2017 la suma de cel puțin 6522,06 lei/student echivalent.
  • Creșterea fondului pentru burse studențești pentru anul 2017 până la o valoare de cel puțin 201,6 de lei/lună/student bugetat.
  • Creșterea subvenției pentru cămine și cantine aferentă anului 2017 până la suma de cel puțin 6204,33 lei pentru fiecare student cazat, indiferent de forma de studii (cu sau fără taxă), alocarea bugetară totală urmând să fie de cel puțin 624.423.551,4 lei.
  • Creșterea fondului pentru transportul studenților în anul 2017 cu 18.039.830,29 lei, până la suma de cel puțin 44.650.744,29 lei.
  • Creșterea fondurilor anuale alocate pentru cercetare până la cel puțin 1% din Produsul Intern Brut.
  • Alocarea finanțării universităților de stat din România în funcție de criterii și indicatori de calitate și performanță, construiți în consultare directă cu reprezentanții studenților.
2.Un cadru legislativ stabil și predictibil în ceea ce privește sistemul național de învățământ, realizat în urma unei consultări autentice cu toți actorii din sistemul de educație.
  • O lege a educației clară, coerentă, care să constituie baza unei dezvoltări strategice multi-anuale a sistemului de învățământ superior românesc.
  • Legislație conexă actualizată, clară și coerentă, astfel încât să nu mai existe acte normative fără norme de aplicare sau cu prevederi contrare legislației principale în vigoare.
3.Un fond pentru burse suficient de mare, care să permită universităților să acorde astfel de forme de sprijin tuturor studenților care au nevoie, într-un cuantum care să acopere cheltuielile lunare de cazare, masă, încălțăminte, îmbrăcăminte și materiale pentru studiu, precum și alte mecanisme care să transforme sistemul educațional românesc într-unul echitabil, în așa fel încât abandonul universitar cauzat de lipsa resurselor financiare să fie eradicat.
  • Creșterea fondului pentru burse studențești până la o valoare de cel puțin 100 de lei/lună/student bugetat.
  • Burse sociale cumulabile cu celelalte tipuri de burse și care să acopere în mod real cheltuielile lunare de cazare, masă, îmbrăcăminte, încălțăminte și materiale de studiu ale studenților.
  • Locuri de cazare în căminele studențești și mese zilnice la cantinele universitare acordate în regim gratuit pentru studenții proveniți din categorii defavorizate.
  • Locuri finanțate de la bugetul de stat pentru ciclurile de licență și master acordate în funcție de criterii sociale.
  • Reducere de 50% pentru transportul feroviar, pentru toate tipurile de trenuri și toate categoriile de locuri, indiferent de distanțele călătoriilor, pentru toți studenții (de la toate cele trei cicluri: licență, masterat, doctorat) înmatriculați la instituții de învățământ de stat sau particulare acreditate, indiferent de forma de învățământ pe care o urmează, de vârsta pe care o au și de naționalitatea acestora, pentru un număr nelimitat de călătorii într-un an calendaristic. De asemenea, de această reducere ar trebui să beneficieze și studenții care urmează o formă de învățământ superior în altă țară decât România, indiferent de naționalitatea lor, precum și elevii de la școlile postliceale.
  • Eliminarea tuturor taxelor nejustificate percepute de universități: de înscriere, de înmatriculare/confirmare, de bibliotecă etc.
  • Tabere studențești acordate atât iarna, cât și vara, într-un număr corespunzător, care să satisfacă cererile și nevoile studenților.
  • Asistență medicală gratuită pentru studenți, în fiecare centru universitar, în policlinici studențești dotate corespunzător.
 4.Fonduri de investiții care să permită renovarea căminelor studențești pentru a le aduce la standarde europene, precum și construcția de noi cămine studențești acolo unde există deficit de locuri de cazare, în comparație cu cererea.
  • Construirea/amenajarea a cel puțin 20 000 de noi locuri de cazare pentru studenți la nivel național, distribuite optim în urma unei analize a nevoilor fiecărui centru universitar.
  • Creșterea subvenției pentru cămine și cantine aferentă anului 2017 până la suma de cel puțin 5999,4 lei pentru fiecare student cazat, indiferent de forma de studii (cu sau fără taxă), alocarea bugetară totală urmând să fie de cel puțin 624.423.551,4 lei.
  • Acordarea de locuri gratuite în căminele studențești pentru studenții proveniți din categorii defavorizate.
5.Sistem de consiliere și orientare în carieră finanțat corespunzător, funcțional, cu resurse umane suficiente și bine pregătite, atât în învățământul preuniversitar, cât și în cel universitar, astfel încât toți elevii și studenții să acceseze astfel de servicii gratuit pe parcursul studiilor, pentru a le facilita alegerea unor trasee educaționale corespunzătoare și o inserție pe piața muncii cât mai facilă, precum și pentru a combate abandonul studiilor universitare.
  • Asigurarea unei finanțări care să permită angajarea cel puțin a unei resurse umane specializate (consilier în carieră, sociolog, psiholog) pentru fiecare 500 de elevi/studenți.
  • Programe de consiliere și orientare în carieră de calitate obligatorii pentru fiecare elev/student.
6.O legislație corespunzătoare pentru stagii de practică și internshipuri, care să confere drepturi celor ce parcurg astfel de stagii, precum și o pondere mult mai mare a practicii în studiile universitare, cu sprijin direct oferit studenților de universități prin garantarea de locuri de practică de calitate în toate domeniile.
  • O lege a stagiilor de practică care să reglementeze drepturile și obligațiile angajatorilor și ale stagiarilor, pornind de la modele de bună practică la nivel național și internațional.
  • Planurile de învățământ ale programelor de studii să cuprindă un procent semnificativ mai mare de activități cu un caracter aplicabil și practic, în conformitate cu necesitățile existente în piața muncii, atât la nivel local, cât și la nivel regional, național sau internațional.
  • Stagii de practică de calitate pentru studenți, oferite prin parteneriate între universități și angajatori.
7.Fonduri suficiente și legislație corespunzătoare, care să permită dezvoltarea unui sistem de învățământ cu adevărat centrat pe studenți, flexibil, cu mijloace și metode de predare adaptate nevoilor acestora, bazate pe o infrastructură academică modernă, resurse de învățare de actualitate și cadre didactice bine pregătite și cu abilități pedagogice bine dezvoltate, conferite de un sistem de formare performant.
  • Reformarea sistemului de formare inițială a cadrelor didactice.
  • Cadru legislativ care să permită trasee educaționale cât mai flexibile.
  • Fonduri pentru investiții în materiale didactice și infrastructură academică.
 8.Sistem de asigurare și evaluare a calității în învățământul superior corelat cu directivele europene în domeniu, obiectiv, echidistant și performant, care să nu permită ca vreun derapaj să rămână nesancționat în sistem, care să încurajeze universitățile să crească calitatea programelor de studii oferite, pentru toate ciclurile de studiu, și care să implice studenții în toate procesele sale.
  • O metodologie de evaluare externă a calității corelată cu standardele europene în domeniu (ESG 2015).
  • O agenție de asigurare externă a calității în învățământul superior transparentă și performantă.
  • Implicarea studenților în toate procesele de evaluare și asigurare a calității (evaluări instituționale, evaluări de programe de studii, comisii interne de evaluare și asigurare a calității etc.).
9.Etica, integritatea și buna guvernanță - principalele valori pe care se bazează sistemul educațional românesc, garantate de o legislație solidă în domeniu, care să nu permită niciun fel de abatere care să rămână nesancționată, și care să fie inoculate elevilor și studenților încă din primii ani de studiu prin mijloace specifice de educare.
  • Introducerea unui curs de etică, integritate și scriere academică drept disciplină obligatorie în semestrul I al primului an de studiu, pentru toate programele de studii, ale tuturor facultăților universităților din România.
  • Operaționalizarea unei platforme online, accesibilă tuturor, care să indexeze toate lucrările de licență, master și doctorat realizate în universitățile acreditate din sistemul de învățământ superior românesc.
  • Sistem de sancțiuni clar și ușor de aplicat în situațiile în care se constantă încălcări ale normelor de etică și integritate academică.
10.Sistem de învățământ competitiv și atractiv la nivel internațional, prin investiții substanțiale ale statului în programe de cercetare, dezvoltare și inovare și prin însănătoșirea imaginii publice a acestuia, eliminând corupția și impostura de orice tip.
  • Creșterea fondurilor anuale alocate pentru cercetare până la cel puțin 1% din Produsul Intern Brut.
  • Implicarea studenților de la ciclurile de licență și master în echipe și proiecte de cercetare.
  • Adoptarea unei strategii de internaționalizare a învățământului superior din România și sprijinirea financiară a universităților performante pentru a se promova la nivel internațional și pentru a urca în topurile internaționale.
11.Programe naționale corespunzătoare care să sprijine universitățile să își adapteze infrastructura și resursele academice pentru nevoile studenților cu dizabilități.
  • Fonduri speciale pentru a sprijini universitățile să își adapteze atât spațiile de studiu, cazare și servire a mesei, cât și a materialelor didactice pentru nevoile acestor persoane.
  • Dezvoltarea de servicii distincte, cu personal specializat pentru sprijinul persoanelor cu dizabilități în fiecare universitate.
12.Consolidarea statutului studenților drept parteneri egali, cu drepturi depline, în sistemul de învățământ superior, inclusiv prin asigurarea dreptului acestora de a participa în procesele de alegere pentru funcțiile de conducere din universități într-o proporție de cel puțin 25% din totalul electoratului.
  • În plus, includerea studenților inclusiv în componența Consiliilor departamentelor, într-o proporție de minimum 25% din totalul membrilor.
13.Dezvoltarea programului național de tabere studențești prin creșterea numărului de beneficiari și prin valorificarea centrelor de agrement și de tineret aflate în administrare publică.
  • Creșterea numărului de locuri de tabără.
  • Creșterea duratei unui sejur de tabără la 7 zile.
  • Reintroducerea taberelor studențești de iarnă.
  • Renovarea centrelor de agrement din subordinea MTS/DJST pentru a oferi condiții corespunzătoare, care să le permită introducerea în circuitul taberelor studențești.
14.Promovarea principiilor transparenței, competenței și meritocrației în toate structurile sistemului de învățământ superior și eliminarea oricăror ingerințe politice.
  • Introducerea incompatibilității între funcțiile de conducere din instituțiile de învățământ superior (rector, prorector, decan, prodecan, director de departament, director general administrativ, director CSUD, director școală doctorală) și funcțiile de deputat, senator sau o funcție de conducere într-un partid politic.
15.Misiunea caselor de cultură ale studenților trebuie regândită și reformată fundamental, astfel încât acestea să redevină puncte de sprijin pentru studenți, în strâns parteneriat cu universitățile.
  • Trecerea caselor de cultură ale studenților în subordinea MENCȘ/universităților.
  • Implicarea reprezentaților studenților în administrarea caselor de cultură ale studenților.
 Campania „Viitorul Implică Studenții (V.I.S.)" reprezintă un demers al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) prin care ne dorim responsabilizarea atitudinii clasei politice din România față de educație, precum și mobilizarea studenților din România pentru a se implica activ din punct de vedere civic.
Universitatea Agora susține demersurile ANOSR!
Rectorul Universității Agora,
prof. univ. dr. Ioan Dzițac

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:19:56 Ora standard a Europei de Est