Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Frumusețe, har, talent și inteligență

Portretul unei dive de operă – Florina Hinsu-Mariș

Frumusețe, har, talent și inteligență

Sunt doar câteva dintre calitățile care o definesc pe soprana Florina Hinsu-Mariș - o divă (orădeană) de operă, pe care aveam să o descopăr, culmea, în Ungaria, la Apateu, la o manifestare culturală tradițională organizată de Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria pentru românii din Apateu.

Florina Hinsu Maris a absolvit Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa regretatului profesor doctor Alexandru Fărcaș, iar la scurt timp a devenit cadru universitar (ca și soțul său, baritonul Florin Mariș), la Facultatea de Muzică din Oradea. Din punct de vedere profesional, al carierei universitare, marea realizare a Florinei Hinsu-Mariș constă în faptul că a devenit cel mai tânăr doctor în muzică din România, doar la vârsta de 28 de ani, fiind declarată doctor în muzică în urma susținerii unei teze foarte interesante despre vocea falcon, doctorat pregătit și susținut la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, sub îndrumarea ilustrului profesor Tereny, personalitate muzicală de prin rang a țării. Marele mentor al Florinei rămâne însă cel care a descoperit-o, a format-o, i-a călăuzit primii ani de carieră, marea personalitate a operei clujene, maestrul Alexandru Fărcaș. Cu o inteligență practică deosebită, maestrul Fărcaș a intuit marile posibilități vocale ale Florinei, posibilități apte pentru marele repertoriu falcon. Þinând cont de cruditatea vârstei, la început, maestrul Fărcaș a determinat-o pe Florina să debuteze și să cânte roluri de mezzosoprană, în timp trecând spre un repertoriu apropiat de calibrul vocii sale și oferindu-i pe scena clujeană rolul Santuzzei, un rol firesc pentru o voce precum a Florinei. Interesant este că în opera “Cavalleria rusticana”, Florina a interpretat toate cele trei roluri feminine, rolul Lola constituind de fapt debutul artistei la Opera de Stat din Viena.
Parteneră pe scenă a lui Placido Domingo
În această instituție prestigioasă, Florina a interpretat până acum 15 roluri, sub baghete ilustre precum cea a lui Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Zubin Mehta etc, fiind partenera pe scenă a lui Placido Domingo, Leo Nucci, Carlo Alvarez, Agnese Baltza, Ștefania Bonfadelli, Edita Gruberova, Eliane Coelho…
Pe scena clujeană, alături de rolul Santuzzei, Florina a interpretat rolul reginei Clytemnestra, din opera "Iphigenie en Aulide" de Chr. W. Gluck, rol a cărui creatoare în România este, opera fiind dată în premieră absolută în România în regia lui Horia Ballint, apoi tot o creație de data aceasta mondială a fost rolul din opera "Jacques" a lui Bacalu, după piesa lui E. Ionesco - "Jacques sau supunerea", operă regizată de către Ina Hudea cu o garnitură de soliști tineri brianți de la ONRCN. Tânara interpretă s-a făcut remarcată în toate aceste apariții, prin vocea sa de o frumusețe timbrală rarisimă, cu un ambitus generos care este marcat în extreme de acute strălucitoare și de un registru grav tulburător, inteligență în redarea partiturilor și în jocul scenic, respect în încadrarea stilistică a diverșilor compozitori ale căror lucrări au fost abordate de către Florina Hinsu-Mariș.
Trecerea Florinei la repertoriul de sopran s-a făcut logic, treptat, pas cu pas, urmărindu-se perfecționarea fiecărui sunet. Un rol important în această trecere îl are în prezent ilustra soprană brasilo-italiană Patricia Morandini, maestrul actual de canto al Florinei, alături de care lucrează și studiază rolurile Tosca, Amelia din “Bal mascat”, Leonora din “Trubadurul” și alte asemenea roluri de prim calibru.
Să mai spunem că în prezent, Florina Hinsu-Mariș are în studiu rolul titular al operei “Sora Angelica”, operă în care are șanse să apară până la finele acestui an. (D. SABĂU)

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 00:22:11 Ora standard a Europei de Est