Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Părinte într-o lume plină de provocări

Asociația Părinților Adoptivi Oradea

Părinte într-o lume plină de provocări

Asociația Părinților Adoptivi Oradea reprezentată prin doamna Marcela Sana (o asociație non-profit, a cărei misiune este să susțină valorile familiei, promovarea adopţiei și a unei vieţi mai bune pentru copiii defavorizaţi) în parteneriat cu Fundația Încrederea Oradea (un ONG ce luptă împotriva abuzului de alcool, consumului de tutun și alte droguri prin prevenție și intervenție), reprezentată prin domnul Radu Ioan și echipa de proiect antidrog ,,Împreună suntem mai puternici" a Liceului Teoretic ,,Onisifor Ghibu", reprezentată de doamna profesoară Jăhăleanu Violeta și doamna profesoară Dascălu Lenuța, au organizat în data de 29.10.2016 o activitate cu titlul ,,Părinte într-o lume plină de provocări".

Activitatea a avut ca scop prevenirea consumului de tutun, droguri și alcool în rândul adolescenţilor, prin dobândirea unor informaţii corecte despre tutun, droguri și alcool şi riscurile asociate consumului acestora; cunoaşterea modului în care curiozitatea şi presiunea grupului influenţează comportamentul de consum; identificarea unor strategii de a evita consumul de tutun, droguri și alcool; identificarea caracteristicilor unui stil de viaţă sănătos şi cunoaşterea beneficiilor adoptării acestui stil de viaţă.
La eveniment au fost prezenți aproximativ 60 de persoane, elevi de la Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu", părinți și copiii lor adoptivi sau aflați în plasament.
Prima parte evenimentului a fost alocată vizionării filmului ,,The Blind Side", iar a doua parte a fost dedicată discuțiilor libere cu copiii prezenți. Acestea au pornit de la o scenetă pregătită de elevii liceului: Denisa Marian, Coman Edmund, Balog Alexandru, Mut Dariana,  Patricia Moga, prin care ei au dorit să tragă un semnal de alarmă în ceea ce privește efectele nefaste pe care le poate avea consumul excesiv de țigări asupra sănătății corpului uman. Activitatea ulterioară a fost moderată de invitatul special din partea Fundației Încrederea. Discuțiile au fost interactive, copiii au fost angrenați în tema propusă prin diverse jocuri de rol, care i-au conștientizat că există presiuni din partea grupului de prieteni, că consumul excesiv de țigări poate declanșa foarte multe boli, că acest consum de țigări poate deveni o poartă deschisă pentru consumul de etnobotanice sau chiar de droguri, că deținerea, transportul, comercializarea și consumul de droguri, constituie infracțiune și se pedepsesc cu închisoarea.
Prin implicarea în activităţi care să valorifice nevoia de comunicare, de relaţionare, de autocunoaştere, de manifestare artistică, adolescentul de azi poate deveni adultul lipsit de inhibiţii, capabil să comunice asertiv, care are încredere în sine şi poate lua deciziile potrivite de unul singur.
Părinții, la rândul lor, au fost și ei angrenați în discuții pornite de la principalele probleme cu care se întâlnesc în viața lor de familie, în relația părinte-copil, și au dezbătut diverse moduri prin care pot face față cu eficiență problemelor întâlnite de copiii lor în anturajele din care fac parte.
Cu această ocazie s-a realizat și o expoziție tematică cu lucrări realizate de elevi, prin care ei au avut posibilitatea de a-și exprima liber gândurile în ceea ce privește consumul de tutun, droguri și alcool.
Deschiderea copiilor și a părinților față de subiectul de discuție propus și etalarea problemelor cotidiene pe care le întâlnesc aceștia în ceea ce privește influența anturajului și exemplele negative, subliniază nevoia de continuitate și dezvoltare a acestor proiecte. Considerăm că aducerea la lumină a problemelor considerate de cele mai multe ori ,,subiecte tabu", are un impact semnificativ și pozitiv în corectarea, modificarea și prevenirea comportamentelor negative, asigurând o dezvoltare propice și armonioasă a copilului pe termen lung.
Prof. Jăhăleanu Violeta
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Părinte într-o lume plină de provocări.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:03:27 Ora standard a Europei de Est