Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Metode moderne utilizate în eficientizarea actului educațional

Vineri, s-au desfășurat cercurile pedagogice ale dascălilor

Metode moderne utilizate în eficientizarea actului educațional

Cercurile pedagogice sunt întâlniri ale cadrelor didactice cu scopul de a face schimb de idei și de experiență didactică în vederea perfecționării, prin lărgirea orizontului de cunoaștere, de îmbogățire cu cunoștințe și experiențe noi, de împărtășire a unor exemple de bune practici în vederea eficientizării actului educațional.

Tocmai un astfel de demers educațional s-a urmărit și vineri, 25 noiembrie 2016, în cadrul cercurilor pedagogice.
În raidul nostru, am reușit să ajungem la trei școli orădene: la Liceul (particular) ,,Don Orione", la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" și la Colegiul Economic ,,Partenie Cosma".
La ora vizitei noastre la Liceul ,,Don Orione", dl director Alexandru Stoica le vorbea colegilor învățători din școlile arondate centrului (cercului) despre activitățile extracurriculare desfășurate de cadrele didactice de la instituția pe care o conduce; despre activitățile duminicale desfășurate în sala de sport, între orele 15.00 și 18.00; despre acțiunile educative și caritabile (masa caldă și ajutoarele oferite copiilor și familiilor nevoiașe), cu ieșiri inclusiv la groapa de gunoi a orașului...
Programul (special) Prezi și lecțiile filmate la ,,Nicolae Bălcescu"
În ton cu tema cercurilor și cu vremurile, am constatat că ,,banala" prezentare în PowerPoint a fost înlocuită cu un program special Prezi, cică mai interesant, mai eficient și mai ușor de descifrat...
,,În acțiunea noastră de pregătire, am pornit de la un gând (ne-a spus doamna profesor Simona Bunta): ,,Dacă îmi spui, o să uit, dacă îmi arăți, o să țin minte, dar dacă mă implici o să înțeleg". Cu alte cuvinte, zicem noi, se ține cont de gândirea copilului mic care este preponderent intuitiv concretă; iar ca să vorbești cu mine (și să ne înțelegem), definește-ți termenii...
Lucrând în echipă, așa după cum aveam să aflăm de la doamna profesor Simona Vancea (responsabil din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, în calitate de metodist, dar și responsabil de cerc pedagogic pe municipiu la clasele a III-a), doamnele prof. Raț Andaluza, Istvanovicz Carla și Bunta Simona (în colaborare cu Vancea Simona, Tăut Stela și Bughiu Maria) au realizat suportul teoretic pe care l-au prezentat (în Prezi) colegilor prezenți la cerc, despre metodele moderne (cubul, bulgărele de zăpadă, ciorchinele, frisco, metoda R.A.I., brainstormingul, tehnica lotus, pălăriile gânditoare, explozia stelară, turul galeriei, copacul cu idei, mozaicul, învățarea cu ajutorul calculatorului...), obiectivele cercului, inovație, exemple de bune practici în utilizarea metodelor moderne, avantajele metodelor, dar și punctele slabe (dezavantajele), concluziile și bibliografia; alte colege (Ioana Borza, la clasa pregătitoare; Monica Igna - la clasa I; Ioana Căbău - la clasa a II-a; Mariana Tiriteu - la clasa a III-a; Anamaria Pereș - la clasa a IV-a) au prezentat secvențe de lecții filmate; a urmat diseminarea temei pe nivel de clase printr-un ciorchine în care cei prezenți au avut de completat 12 metode moderne, prezentate și văzute prin turul galeriei (tot o metodă modernă), după cum ne-a precizat doamna profesor Simona Vancea, coordonatorul pe școală, la nivelul ciclului primar.
La Economic, afacerea, blogul și magazinul online
În cabinetul de informatică al Colegiului Economic ,,Partenie Cosma", domnișoara profesor Diana Silaghi și elevii clasei a XI-a C (profil economic) le-au prezentat profesorilor de info din municipiu afacerea lor, blogul afacerii și magazinul online pe care l-au deschis în cadrul afacerii, totul pe Internet, totul pe calculator. Pe monitoare, am văzut prăjituri de prăjituri pe care economiștii le-au pregătit acasă, în familie, ecologice, fără E-uri, pe care apoi le vând colegilor în școală. Aceasta este afacerea lor, după cum am înțeles de la domnișoara profesor Diana Silaghi.
Lecția de sport, jocurile dinamice, la clasa a IX-a B
Profesorii de sport din municipiu (care predau la ciclul liceal) au asistat la o lecție demonstrativă în noua și moderna sală de sport a Colegiului Economic ,,Partenie Cosma": ,,jocuri sportive dinamice în vederea pregătirii elevilor din clasa a IX-a B (profil turism) pentru jocul de baschet; jocuri sub formă de concurs; conducerea mingii, driblingul, oprirea într-un timp și în doi timpi, pasa de la nivelul pieptului, pasa de deasupra capului. Sunt copii care în gimnaziu nu au jucat baschet", a precizat dl profesor Ioan Moisi, cel care a ținut lecția demonstrativă în fața colegilor și a domnului inspector școlar Călin Huțupan.
,,Având în vedere tema cercului: Metode moderne de optimizare a actului educațional, noi am gândit că cele mai bune metode sunt jocurile sportive; în cadrul lor, copiii participă cu drag, se implică, sunt atenți. Lecția tocmai aceasta a dovedit; în cadrul unor jocuri diverse, dinamice, elevii din clasa a IX-a au participat activ, cu plăcere, iar colegii au apreciat acest lucru. A fost o temă bine gândită și care se mulează foarte bine pe specificul nostru", a completat dl profesor Teodor Jurcuț, responsabilul de cerc.
,,Toate cele cinci desene pot creiona un profil de personalitate"
Spune-mi ce desenezi ca să-ți spun cine ești. Cam așa ar putea să ne spună un psiholog.
Tot la ,,Partenie Cosma", dar în sala profesorală, l-am urmărit pe psihologul Radu Bonta, într-un număr de ,,magie" specifică psihologului profesor. Și-a pus colegii să deseneze un copac, apoi încă unul, pe verso, și încă trei desene libere, fiecare (,,Ce vă trece prin minte"), în total cinci desene. ,,Personalitatea dumneavoastră se proiectează în desen. Cine a desenat casă (o construcție), floare, soare, fluturi, apă?" Apoi le-a vorbit despre simbolistica desenului liber, domnia sa pregătind pentru cerc tema ,,Investigația psihologică folosind desenul liber". A îmbinat armonios prezentarea în PowerPoint cu întrebarea euristică, stabilind un dialog permanent, activând neuronii și cerând idei, păreri, opinii, chiar judecăți de valoare, Mirela dovedindu-se cel mai ,,provocator elev". Cu ce asociați de pildă casa? Dar dacă este însoțită de un gard? Floarea, apa, inima? Ce vă evocă ochiul? Le-a spus și o întâmplare picantă. Cum interpretați fluturele, desenat, covârșitor, de fete?
,,Am gândit o lucrare, un fel de cercetare empirică având ca temă investigația psihologică folosind desenul liber. După cum ați văzut, le-am cerut să facă cinci desene. Toate cele cinci desene pot creiona un profil de personalitate. Există teste ale copacului, teste ale omulețului, desenul familiei, dar nu există încă o cercetare privind desenul liber. Am observat o serie de simboluri în desenul liber: casă, apă, floare, inimă, fluture, peisaj, soare... E un domeniu fascinant pe care eu acum îl descopăr. De vreo cinci ani lucrez cu el. Ce înseamnă pentru liceeni casa? În general, simbolul casei este simbolul conștientului, al egoului, al eului psihologic; eu - poziționarea în casă. Fluturele, desenat în proporție covârșitoare de fete, este simbolul transformării (care inițial a fost o larvă, dar a devenit o insectă frumoasă). Așa cum o adolescentă care inițial era o fetiță nepreocupată de propria ei feminitate, a ajuns să se preocupe de felul cum arată, să gândească la relațiile sale cu cei din jur, mai cu seamă cu sexul opus", a conchis interlocutorul nostru, dl psiholog Radu Bonta.
Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (100 de poze), accesați Galeria foto: Metode moderne utilizate în eficientizarea actului educațional.

Trimite email
joi, 6 noiembrie 2025, 21:15:06 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...