Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ultimele clase cu profil pedagogic și de seminar teologic ortodox

La Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș” din Beiuș

Ultimele clase cu profil pedagogic și de seminar teologic ortodox

Liceele pedagogice sunt în lichidare, o măsură pe cât de tristă, pe atât de nepotrivită și neinspirată, lipsită de temei, doar de dragul reformei și alinierii la cerințele și standardele U.E., chiar dacă se face un mare deserviciu învățământului românesc.

Prin urmare, de la anu’... sau după noi... „potopul!”
Există și la Beiuș un asemenea liceu – Liceul Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, unde aveam să poposim chiar ieri (marți, 14 octombrie2008) pentru o scurtă vreme, în cadrul unui periplu în municipiul Beiuș (și în împrejurimi).
Și directorul liceului, prof. Ionel Eugen Dringo, regretă faptul că anul acesta vor absolvi ultimele două clase, câte una cu profil pedagogic (cu dublă specializare, educatoare-învățători) și una de seminar teologic ortodox.
În discuția pe care am avut-o cu noul manager al unității de învățământ, am dorit să aflăm noutățile în materie de dotări și proiecte.
„Cu ajutorul comitetului de părinți și al primăriei, au fost modernizate sălile de clasă (geamuri termopan și podele laminate), mobilier nou, adecvat, în laboratorul de fizică-chimie, dar și aparatură nouă, cărți noi la biblioteca școlii (e vorba de cea de-a doua tranșă). De doi ani, avem cabinet de psihopedagogie, dotat corespunzător, dar doresc să subliniez faptul că psihopedagogul Nicoleta Stoița este fostă elevă a școlii. Catedra de educație fizică și sport (șef de catedră, prof. Livia Iagăr) are în dotare aparatură medicală nouă și de forță, dar și de gimnastică. S-a renovat sala de mese și s-a zugrăvit sala de sport.
La capitolul proiecte, nu am dori să spunem, deocamdată, prea multe (păstrând secretul unora), doar realizarea unui cabinet fonic și amenajarea unui teren de sport, cu ajutorul primăriei.”
Vizitând școala, am trecut și pe la cabinetul de informatică, unde i-am cunoscut pe cei din a XII-a C, de la profilul mate-info, la o oră de informatică, alături de profesorul de info și dirigintele lor, Mircea Rotar. Printre merituoșii clasei a XII-a C(dar și ai școlii), la loc de frunte se situează Teodora Leucuța și Andra Dumea, premiante I de când au pășit pe poarta școlii (din clasa a V-a), dar și olimpice, Teodora, la mate și română, iar Andra, la mate, română, dar și la fizică, obținând mențiuni în mai mulți ani la etapa județeană, precum și premii și mențiuni la concursul de matematică „Ștefan Musta”. Andra face parte și din elita școlii (premianții cu 10 la nivel de școală). Printre vedetele clasei se numără și doi fotbaliști de talie, Adrian Popa (zis și „Luna”) și Florin Stretea („Recidivistul”).
Vedete ... și vedete
 La ora vizitei noastre (la ora 13.00), cei din a XII-a A (singura și ultima clasă cu profil pedagogic din liceu) învățau formele de relief din Europa (alături de prof. Monica Matica). Și aici am cunoscut vedete și vedete (în sensul bun al cuvântului): Cristina Goilean, olimpică națională, cu mențiune pe țară la psihologie și premiantă pe clasă, Oana Driha, premiantă (cu 10) pe școală, dar premiantă an de an, de la grădiniță (Oana este dintre cei care au pășit pragul acestei școli chiar de la vârsta preșcolară), Ramona Bodea și Adina Creț s-au remarcat încă de pe când erau „boboace” (în clasa a IX-a), cu prilejul concursului de frumusețe „Miss boboc” (unde au ocupat locul III, respectiv V), iar mulți dintre elevii clasei sunt membri ai ansamblului coral al școlii (intitulat „Speranța”, dirijat de prof. Remus Lazea).
Tot la capitolul vedete, dl director avea să o nominalizeze pe Roxana Gudiu (din a XI-a B), „premiantă, dar și o interpretă de frunte a folclorului bihorean, care, zilele acestea, a obținut o mențiune la Festivalul internațional de folclor de la Suceava, după cum am aflat de la directoarea Casei de Cultură din Beiuș, prof. Anca Banda”.
Noi aveam să facem cunoștință cu Roxana în vară, la Apateu (Ungaria), la un program cultural organizat de Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria, unde a cântat alături de profesorul ei, Florin Mariș Hinsu, și de alți interpreți îndrăgiți ai folclorului bihorean, printre care și Anca-Silvia Banda, directorul Casei de Cultură „Ioan Ciordaș” din Beiuș. De fapt, Roxana este o interpretă titrată, care nu mai știe exact câte premii județene, interjudețene și naționale deține în frumosul său palmares. Înainte de a obține mențiunea de la Suceava, Roxana a impresionat din nou pe scena importantului concurs județean „Tinere talente”, clasându-se pe prima treaptă a podiumului de premiere. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ultimele clase cu profil pedagogic și de seminar teologic ortodox.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 10:33:56 Ora standard a Europei de Est