Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

Miercuri, au venit în vizită germanii din Oldenburg

Grădinița nr. 43 din Oradea e tare în proiecte

Miercuri, au venit în vizită germanii din Oldenburg

Am mai scris, și repet faptul că dascălii și copiii sunt cei care promovează imaginea reală a României în lume, prin proiectele școlare de parteneriat pe care le derulează, dintre care multe sunt internaționale. Un asemenea proiect internațional se derulează și la Grădinița nr. 43 din Oradea (încă din anul 2005), intitulat “Grădinița în Europa”.

 Partenerii lor de proiect sunt dintr-o grădiniță catolică din orașul Oldenburg (Germania). Delegația care a sosit ieri în vizită la Oradea a fost reprezentată de dna Sabinne Gnepp, însoțită de președintele și vicepreședintele fundației ”Speranța” (dl Wolgang Janssen și dna Irene Janssen).
“Sunt pentru a patra oară în vizită la grădinița noastră, din 2005, de când se derulează proiectul nostru internațional cu această grădiniță catolică din Oldenburg (Germania), a ținut să precizeze directoarea grădiniței, inst. Rodica Ciocan.
Noi nu am reușit să ajungem la ei, doar lucrările copiilor noștri. Și acum le-am înmânat câteva lucrări reprezentative, aparținând copiilor din toate grupele grădiniței. În alte dăți le-am trimis mărțișoare confecționate de copiii noștri. Ei nu obișnuiesc să confecționeze așa ceva. De Crăciun, copiii noștri au primit cadouri (mănuși, jucării, căciulițe). Noi le-am confecționat felicitări speciale. În cadrul acestui schimb de lucrări, lucrarea unei fetițe din Germania (Dora) a fost premiată cu un premiu special, în cadrul concursului de desene “Pământul - comoara noastră”, organizat de Grădinița nr. 30 din Oradea.
Acesta este doar unul dintre proiecte. Mai avem proiecte educaționale locale, de parteneriat, cu grădinițele nr. 42, 44, 52 și 53 din Oradea, chiar luni (20 octombrie), copiii din grupa Ioanei Klein vor primi vizita copiilor din grupa mare de la Grădinița nr. 53 (însoțiți de inst. Valeria Atudorei), urmând ca peste două săptămâni, ai noștri să le întoarcă vizita. Împreună cu grădinițele 42, 44 și 52, derulăm un proiect interjudețean, la care participă și Grădinița nr. 2 din Deva, județul Hunedoara, intitulat “Prieteni din generația mea”. În vară, am avut o activitate comună, o excursie la Peștera Urșilor de la Chișcău și la Marmura Vașcău”.
Am mai aflat apoi despre un proiect cu Casa de tip familial “Dominik” de la Cenaloș, proiect sprijinit tot de aceeași fundație (“Speranța” din Germania). În fiecare zi de vineri, copiii din Cenaloș erau aduși la Oradea, unde li se pregăteau diferite surprize: spectacole de teatru la Teatrul de Stat pentru Copii și Tineret “Arcadia”, vizită la Biblioteca județeană “Gheorghe Șincai”, activități distractive în Orășelul copiilor, inclusiv participare la Revelionul copiilor (în 31decembrie 2007).
Grădinița nr. 43 este cuprinsă în cadrul programului național derulat de Inspectoratul de Poliție, intitulat “Educația rutieră salvează vieți”, ocazii cu care copiii au participat la acțiuni de stradă ale patrulei de circulație, și la concursuri pe teme rutiere organizate în Orășelul copiilor.
În parteneriat cu universitățile din Cluj-Napoca și Oradea, derulează un proiect de educație nutriționistă (copiii fiind prinși într-un studiu al Facultății de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca), respectiv de dezvoltare a inteligenței emoționale (un proiect derulat în parteneriat cu catedra de psihologie a Universității din Oradea, lect. univ. dr. Simona Trip, în cadrul căruia,  studenta Costea Monica a ținut săptămânal câte o lecție de dezvoltare a inteligenței emoționale a copiilor preșcolari).
Activități diverse de parteneriat au loc periodic cu cadrele didactice de la Școala cu clasele I-VIII “Dacia”și Liceul Teoretic German “Friedrich Schiller” din Oradea, unități de învățământ pentru care optează copiii Grădiniței nr. 43. Chiar sâmbătă (18 octombrie 2008), copiii din grupa mare (de la secția maghiară), coordonați de educatoarea Bonca Erika, vor participa la o activitate (“Culesul strugurilor”), organizată de înv. Erdodi Eniko, Romansky Rozalia și Kor Maria, de la liceul german.
198 de copii, în nouă grupe cu program normal și program prelungit  
Profitând de ocazie, am vizitat cele nouă grupe ale grădiniței, trei cu program prelungit (cu 87 de copii), și șase cu program normal (cu un efectiv de 111 copii, dintre care două își desfășoară activitatea după-amiază, între orele 13.00 și 17.00; patru, în limba română și două, în limba maghiară).
În grupa mare, copiii erau împărțiți pe ateliere de lucru: unii gustau fructele din coșul toamnei, după care, cu ochii închiși, trebuiau să recunoască fructele după gust. Alături, alții salivau în sec în timp ce reconstituiau imagini cu fructe din puzzle. În cel de-al treilea atelier, pictori vestiți, unu și unu, se întreceau în dactilopictură. Prin rotație, fiecare copil a ajuns să treacă pe la fiecare atelier.
La grupa mijlocie, coșul cu fructe avea să fie doar intuit, după care, în cadrul aplicației, copiii aveau de decupat și de lipit fructele de toamnă într-un colaj, potrivit imaginației fiecăruia.
Cei mai mici preșcolari, care abia s-au obișnuit să stea pe scăunele la măsuțe, aveau activitate de creație. Fetițele se jucau “De-a familia”, cu păpușile, folosind  mobilierul adecvat, în timp ce băieții se dădeau mari constructori de case și palate, din figuri geometrice.
La grupele cu program normal, i-am surprins pe copii în alte ipostaze, potrivit activității planificate. În grupa mijlocie, era mare animație. Sala era plină de pitici. Printre ei, vrăjitoarea părea în al nouălea cer, și aceasta pentru că făcea tot ceea ce-i trecea prin minte, fiind autoritară, înfumurată și egoistă. Cu mult tact, educatoarea (Violina) a reușit să-i urnească și pe cei mai dificili copii, care îl luaseră pe NU în brațe. Cei mai mari dintre cei mici, copiii din grupa pregătitoare păreau forte implicați, concentrați asupra caietelor. Pesemne, se simțeau școlari, la o oră de exerciții grafice.
Copiii de la secția maghiară aveau în față fișele de evaluare. Cu modestie,  sinceritate și spontaneitate, unii au ținut să ne prezinte capodoperele, fiind siguri să nu vom socoti gestul lor drept laudă de sine.
În sala alăturată, prichindeii denumeau și grupau obiectele după anumite criterii: de mărime, formă și culoare. Cu alte cuvinte, ei formau mulțimi, fără însă a folosi termenul de “mulțime” (de obiecte de același fel).
Pentru tot ceea ce am văzut, felicitări doamnelor și domnișoarelor educatoare (Beatrice Săftoiu și Ioana Blaga, Mihaela Goilean și Liana Boruț, Rodica Pop și Georgeta Mihuța, Maria Pavel, Violina Petruș, Ioana Klein și Lenuța Crăciun, Bonka Erika și Maria Geoldeș), felicitări conducerii grădiniței (director - inst. Rodica Ciocan, administrator – Dana Șuteu)!
Unii amenajează și înfrumusețează, alții sapă, și dispar în ceață!
După-amiază, pe unii copii aveam să-i reîntâlnesc pe terenul de joacă din curtea blocului, “teren împrejmuit de primărie și amenajat prin munca voluntară a părinților, un teren al nimănui, plin de gunoie și bălării, pentru eliberarea căruia a fost nevoie ca un guldozer care să radă tot”, vorba doamnei directoare. Pe acest teren (amenajat ca o insulă de verdeață printre betoane), copiii din cele două grupe care au programul după-amiază se simțeau în al nouălea cer. Unii ne-au demonstrat cât de mari atleți sunt ei, alții se jucau în voie, făcând abstracție de prezența noastră.
Este de lăudat inițiativa și de felicitat conducerea grădiniței și părinții care au muncit la amenajarea terenului, după cum este de criticat și de defăimat ceea ce lucrătorii CET-ului au făcut în fața grădiniței, ridicând un adevărat munte de pământ, destupând un șanț cu conducte și lăsând apoi totul în plata domnului, mulțumindu-se a marca opera cu fâșii de bandă, care, la o adică, pot trece neobservate seara, ba chiar și ziua, într-un moment de neatenție. De mai bine de o lună, de când lucrătorii au plecat de la locul faptei, lăsând lucrarea descoperită, directoarea Rodica Ciocan și adminitratorul Dana Șuteu fac pe detectivii, dau pe telefoane în stânga și în dreapta, doar-doar vor depista  cine sunt responsabilii (sau iresponsabilii) care au uitat de săpăturile făcute în fața grădiniței, în buricul târgului, pe bulevadul Dacia.
Poate aude cineva!!! (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Miercuri, au venit în vizită germanii din Oldenburg.

Trimite email
miercuri, 13 noiembrie 2024, 04:45:27 Ora standard a Europei de Est