Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Secție de spaniolă, bilingv

Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” are, din acest an școlar,

Secție de spaniolă, bilingv

Excelența Sa Juan Pablo Garcia Berdoy Cerezo, ambasadorul Spaniei la București, a inaugurat ieri (miercuri, 15 octombrie 2008) secția de spaniolă, bilingv, înființată la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, fiind cea de-a 10-a secție de spaniolă bilingv, creată la licee de prestigiu din România, după cele trei din București și câte una în Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova, Brașov și Ploiești.

 De asemenea, liceul orădean a intrat astfel în rețeaua secțiilor bilingve din Europa Centrală și Orientală, alături de centre similare din Bulgaria, Slovacia, Ungaria, Polonia, Cehia și Rusia.
Încă de la 1 februarie 2008, doamna profesoară Simona Martin, directorul Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea ne-a anunțat, cu bucurie, cum că „Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, Direcția Generală Management Învățământ Preuniversitar, a aprobat funcționarea unei clase cu profil uman, filologie bilingv spaniolă, la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, începând cu anul școlar 2008 – 2009.
Această clasă va pune în practică prevederile Programului de Cooperare în domeniul educației dintre România și Spania și ale Acordului cu privire la crearea și funcționarea secțiilor bilingve de spaniolă, în liceele din România, semnat la data de 26. 03. 2007”.
 Ministerul Educației și Științei din Spania patronează și sprijină aceste centre, ca nuclee de promovare a limbii și culturii hispanice, atât cu mijloace și materiale didactice, cât și prin concursuri și premii pentru cei mai buni elevi, excursii culturale în Spania și participarea la festivaluri anuale de teatru. Ministerul de resort din Spania a trimis un profesor de naționalitate spaniolă pentru a preda la secția bilingvă de la Oradea, pe Jose Coloma Maestre ( „Pepe”, cum îi spun copiii).
La sfârșitul studiilor liceale, elevii acestei secții pot opta pentru a obține diploma spaniolă de bacalaureat, susținând examene specifice secțiilor bilingve.
Cea dintâi „vină” o poartă profesoara de spaniolă - Rodica Pop
„Vinovată” pentru această performanță deosebită se face mai întâi distinsa profesoară de spaniolă de la pedagogic, dna Rodica Pop, dar și elevii care au învățat limba spaniolă sub bagheta sa magică, pentru că an de an s-au întors cu premii și  mențiuni de la toate olimpiadele și concursurile de profil la care au participat. „Specialist și pedagog desăvârșit”, cum o socotește dna educatoare Angelica Șandor, profesoara cucerește din prima, cu vorba-i dulce și privirea senină, instruiește și educă, deopotrivă, pe orice copil care se arată dornic să învețe limba lui Cervantes.
Tare s-a mai minunat Excelența Sa ambasadorul Spaniei ascultându-i pe pedagogiști recitând, cântând și vorbind spaniola în sala mare a Primăriei, în cadrul regalului oferit în cinstea Excelenței Sale.
Regalul oferit Excelenței Sale, în sala Primăriei Oradea
Cineva aprecia faptul că aproape toți cei 300 de pedagogiști care învață spaniola la acest prestigios liceu aveau ceva de transmis ambasadorului, începând cu cei mai mici artiști, elevii clasei a II-a D (îndrumați de învățătoarea Adriana Puie). Frumos deghizați în pisicuțe și motănei, cu Pinocchio în frunte, micii artiști au avut onoarea de a deschide spectacolul și a culege cele dintâi aplauze și zâmbete din partea ambasadorului și a oficialităților locale și județene prezente într-un număr remarcabil în prezidiu, dar și în sală. Rând pe rând, elevii claselor a IX-a C și E au prezentat câte un poem dramatizat (de Garcia Lorca), cei din a XI-a A au naufragiat, după care cei din a IX-a E au revenit cu un poem de Teresa de Calcuta. Lor li s-au alăturat la final, elevii clasei a V-a D și a IX-a C, cu cântece în spaniolă. Spectacolul pedagogiștilor a fost prezentat (în spaniolă și română) de Ioana Holt și Valentina Rebaciuc (cu concursul dnei profesoare Rodica Pop și al profesorului de spaniolă – „Pepe” (alias Jose Coloma Maestre), care însă au stat în banca lor, în primul rând, alături de inspectorul de specialitate, Delia Tarr Popa.
De la Primărie, ambasadorul a fost condus la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” unde a dezvelit placa de pe clădirea liceului pe care stă scris: "Liceu bilingv român-spaniol cu program de bacalaureat spaniol". 
La poartă, a fost primit cu pâine și sare de patru elevi îmbrăcați în costume populare tradiționale. A vizitat sălile de clasă unde învață elevii „spanioli” orădeni și bihoreni, iar în cabinetul „Federico Garcia Lorca” s-a întreținut în limba sa cu o clasă de „boboci spanioli” (a IX-a C), dorind să afle ce i-a determinat să se apropie atât de mult de limba spaniolă și ce au de gând la absolvire. Invitat în Cabinetul de documentare și informare, Excelența Sa a semnat cel dintâi în cartea de onoare a liceului, inaugurată cu acest prilej.
Mariana, Ilinca, Aurelian, Cristina... cei dintâi elevi vorbitori de spaniolă
Cu toată silința și tot regretul, nu am reușit să descifrăm adevărata intensitate a trăirilor pe care le-a încercat ieri dna profesoară Rodica Pop, în sala Primăriei, și mai apoi în școală, atunci când a dat cu ochii de primii săi elevi pe care i-a învățat limba spaniolă, în 1994, pe când aceștia (Ilinca Șandor și Mariana Buda) erau doar în clasa a VI-a. „Cu noi a deschis dna profesoară Rodica Pop seria elevilor truditori în însușirea limbii spaniole, ne spunea Mariana Buda, vădit mișcată de momentele la care a fost martor ieri. Eram vreo 10-15, din care pot să-i nominalizez acum, la prima stigare, pe Ilinca și Aurelian Șandor, Cristina Coroiu și Titus Scurt. Noi am învățat spaniola, în particular,  ca a treia limbă, pe lângă celelalte două, engleza și franceza, pe care le studiam la clasă. Eu și Cristina am continuat să o studiem și după absolvirea liceului, iar în toți acei ani, am participat la toate olimpiadele de spaniolă, obținând numeroase premii și mențiuni. Amândouă am urmat Limbi Moderne Aplicate la Cluj-Napoca, în cadrul Facultății de Litere, la Universitatea „Babeș-Bolyai”.
Cristina a rămas traducător în Cluj-Napoca, Mariana a revenit acasă, în orașul de pe Crișul Repede, iar în prezent este titulară la catedra de Relații Internaționale și Studii Europene a Universității orădene. (Ovidiu DAN) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  Secție de spaniolă, bilingv. 

Trimite email
luni, 24 martie 2025, 05:57:48 Ora standard a Europei de Est