Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Secție de spaniolă, bilingv

Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” are, din acest an școlar,

Secție de spaniolă, bilingv

Excelența Sa Juan Pablo Garcia Berdoy Cerezo, ambasadorul Spaniei la București, a inaugurat ieri (miercuri, 15 octombrie 2008) secția de spaniolă, bilingv, înființată la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, fiind cea de-a 10-a secție de spaniolă bilingv, creată la licee de prestigiu din România, după cele trei din București și câte una în Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova, Brașov și Ploiești.

 De asemenea, liceul orădean a intrat astfel în rețeaua secțiilor bilingve din Europa Centrală și Orientală, alături de centre similare din Bulgaria, Slovacia, Ungaria, Polonia, Cehia și Rusia.
Încă de la 1 februarie 2008, doamna profesoară Simona Martin, directorul Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea ne-a anunțat, cu bucurie, cum că „Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, Direcția Generală Management Învățământ Preuniversitar, a aprobat funcționarea unei clase cu profil uman, filologie bilingv spaniolă, la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, începând cu anul școlar 2008 – 2009.
Această clasă va pune în practică prevederile Programului de Cooperare în domeniul educației dintre România și Spania și ale Acordului cu privire la crearea și funcționarea secțiilor bilingve de spaniolă, în liceele din România, semnat la data de 26. 03. 2007”.
 Ministerul Educației și Științei din Spania patronează și sprijină aceste centre, ca nuclee de promovare a limbii și culturii hispanice, atât cu mijloace și materiale didactice, cât și prin concursuri și premii pentru cei mai buni elevi, excursii culturale în Spania și participarea la festivaluri anuale de teatru. Ministerul de resort din Spania a trimis un profesor de naționalitate spaniolă pentru a preda la secția bilingvă de la Oradea, pe Jose Coloma Maestre ( „Pepe”, cum îi spun copiii).
La sfârșitul studiilor liceale, elevii acestei secții pot opta pentru a obține diploma spaniolă de bacalaureat, susținând examene specifice secțiilor bilingve.
Cea dintâi „vină” o poartă profesoara de spaniolă - Rodica Pop
„Vinovată” pentru această performanță deosebită se face mai întâi distinsa profesoară de spaniolă de la pedagogic, dna Rodica Pop, dar și elevii care au învățat limba spaniolă sub bagheta sa magică, pentru că an de an s-au întors cu premii și  mențiuni de la toate olimpiadele și concursurile de profil la care au participat. „Specialist și pedagog desăvârșit”, cum o socotește dna educatoare Angelica Șandor, profesoara cucerește din prima, cu vorba-i dulce și privirea senină, instruiește și educă, deopotrivă, pe orice copil care se arată dornic să învețe limba lui Cervantes.
Tare s-a mai minunat Excelența Sa ambasadorul Spaniei ascultându-i pe pedagogiști recitând, cântând și vorbind spaniola în sala mare a Primăriei, în cadrul regalului oferit în cinstea Excelenței Sale.
Regalul oferit Excelenței Sale, în sala Primăriei Oradea
Cineva aprecia faptul că aproape toți cei 300 de pedagogiști care învață spaniola la acest prestigios liceu aveau ceva de transmis ambasadorului, începând cu cei mai mici artiști, elevii clasei a II-a D (îndrumați de învățătoarea Adriana Puie). Frumos deghizați în pisicuțe și motănei, cu Pinocchio în frunte, micii artiști au avut onoarea de a deschide spectacolul și a culege cele dintâi aplauze și zâmbete din partea ambasadorului și a oficialităților locale și județene prezente într-un număr remarcabil în prezidiu, dar și în sală. Rând pe rând, elevii claselor a IX-a C și E au prezentat câte un poem dramatizat (de Garcia Lorca), cei din a XI-a A au naufragiat, după care cei din a IX-a E au revenit cu un poem de Teresa de Calcuta. Lor li s-au alăturat la final, elevii clasei a V-a D și a IX-a C, cu cântece în spaniolă. Spectacolul pedagogiștilor a fost prezentat (în spaniolă și română) de Ioana Holt și Valentina Rebaciuc (cu concursul dnei profesoare Rodica Pop și al profesorului de spaniolă – „Pepe” (alias Jose Coloma Maestre), care însă au stat în banca lor, în primul rând, alături de inspectorul de specialitate, Delia Tarr Popa.
De la Primărie, ambasadorul a fost condus la Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” unde a dezvelit placa de pe clădirea liceului pe care stă scris: "Liceu bilingv român-spaniol cu program de bacalaureat spaniol". 
La poartă, a fost primit cu pâine și sare de patru elevi îmbrăcați în costume populare tradiționale. A vizitat sălile de clasă unde învață elevii „spanioli” orădeni și bihoreni, iar în cabinetul „Federico Garcia Lorca” s-a întreținut în limba sa cu o clasă de „boboci spanioli” (a IX-a C), dorind să afle ce i-a determinat să se apropie atât de mult de limba spaniolă și ce au de gând la absolvire. Invitat în Cabinetul de documentare și informare, Excelența Sa a semnat cel dintâi în cartea de onoare a liceului, inaugurată cu acest prilej.
Mariana, Ilinca, Aurelian, Cristina... cei dintâi elevi vorbitori de spaniolă
Cu toată silința și tot regretul, nu am reușit să descifrăm adevărata intensitate a trăirilor pe care le-a încercat ieri dna profesoară Rodica Pop, în sala Primăriei, și mai apoi în școală, atunci când a dat cu ochii de primii săi elevi pe care i-a învățat limba spaniolă, în 1994, pe când aceștia (Ilinca Șandor și Mariana Buda) erau doar în clasa a VI-a. „Cu noi a deschis dna profesoară Rodica Pop seria elevilor truditori în însușirea limbii spaniole, ne spunea Mariana Buda, vădit mișcată de momentele la care a fost martor ieri. Eram vreo 10-15, din care pot să-i nominalizez acum, la prima stigare, pe Ilinca și Aurelian Șandor, Cristina Coroiu și Titus Scurt. Noi am învățat spaniola, în particular,  ca a treia limbă, pe lângă celelalte două, engleza și franceza, pe care le studiam la clasă. Eu și Cristina am continuat să o studiem și după absolvirea liceului, iar în toți acei ani, am participat la toate olimpiadele de spaniolă, obținând numeroase premii și mențiuni. Amândouă am urmat Limbi Moderne Aplicate la Cluj-Napoca, în cadrul Facultății de Litere, la Universitatea „Babeș-Bolyai”.
Cristina a rămas traducător în Cluj-Napoca, Mariana a revenit acasă, în orașul de pe Crișul Repede, iar în prezent este titulară la catedra de Relații Internaționale și Studii Europene a Universității orădene. (Ovidiu DAN) 
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  Secție de spaniolă, bilingv. 

Trimite email
marți, 11 noiembrie 2025, 10:34:40 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Oglinda spartă

Duminică și luni (16 și 17 noiembrie 2025), de la ora 19.00,
vă așteptăm la Teatrul ,,Regina Maria" din Oradea, la premiera spectacolului „Oglinda spartă", un scenariu de Roman Doljanski, inspirat din opera lui Arthur Miller, în regia unuia dintre cei mai importanți regizori europeni ai momentului, Timofei Kuliabin.
Cine ne așteaptă la Teatru?
Ramona Nemeș.
Vă mulțumim, Ramona!