Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2022
Naveta profesorilor să poată fi decontată și prin biletele de transport, nu numai pe bază de abonament – solicitarea sindicatelor către ministrul Educației
...................................
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) solicită ministrului Educației, Ligia Deca, să modifice Hotărârea de guvern nr. 569/2015 privind decontarea navetei profesorilor astfel încât sumele plătite de aceștia, ca sa ajungă la școală, să poată fi decontate și pe bază de bilete de transport, nu doar cu abonamente lunare, potrivit unei adrese obținute de EduPedu.ro joi seara.
Federația sindicală a profesorilor susține că ,,Am fost sesizați de către organizațiile sindicale afiliate că numeroși operatori de transport auto nu emit abonamente pe anumite distanțe, ceea ce conduce la imposibilitatea personalului didactic – care se deplasează la și de la locul de muncă cu autoturismul proprietate personală, cu respectarea art. 7 alin. (6) din Norme – de a beneficia de decontarea acestor cheltuieli“.

,,S-a ajuns în această situație deoarece, în lipsa abonamentelor pe ruta respectivă/rute similare, emise de operatorii de transport, nu se poate stabili care este cuantumul sumei pentru care se pot depune bonurile de achiziție a carburantului, în vederea decontării și, deci, nu se decontează aceste cheltuieli”, potrivit adresei FSLI.

Cu alte cuvinte, conform normelor în vigoare, dacă pe ruta pe care profesorul vine și pleacă de la școală cu mașina personală, transportatorii publici nu emit abonamente, atunci profesorului nu i se pot deconta banii pe benzină/ motorină, pentru că nu se știe cât ar costa un abonament la autobuz pe distanța pe care o parcurge...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
1 noiembrie 2022

14 ani de digitalizare a educației în România
Unde suntem, ce e de făcut? (P)

Digitalizarea înseamnă, pentru profesorii și managerii școlilor, deschiderea de a învăța, de a accepta lucrurile noi și de a integra tehnologia în educație. Iar asta le poate aduce tuturor beneficii reale. Pentru noi, totul a început în 2008, în Iași. Adservio iniția la Liceul ,,Vasile Alecsandri” un proiect de digitalizare care anunța o mare transformare în educația din România. Deși tehnologia era revoluționară pentru țara noastră și nu numai, lucrurile au mers greu. Poate tocmai pentru că noutatea era prea mare.
Cu toate că beneficiile erau substanțiale în privința ușurării lucrului profesorilor, a debirocratizării, nouă ani mai târziu, doar 35 de școli adoptaseră digitalizarea. Abia pandemia a adus o schimbare serioasă. De voie, de nevoie, multe unități de învățământ au căutat în grabă o soluție digitală și lucrurile au avansat.
Cu toate acestea, în prezent, doar 10-15% din școlile românești au o soluție de digitalizare a activității lor, cu catalog electronic, statistici, rapoarte, comunicare integrată și celelalte instrumente avansate. De ce doar atât? Subfinanțare, neasumare a unei viziuni clare la nivel de minister, teamă de nou.

Accelerăm digitalizarea sau mai așteptăm?

România are șansa de a recupera mult din timpul pierdut. Prin promovarea intensivă, tot de către Adservio, a nevoii de digitalizare, Ministerul Educației a extins programul-pilot privind folosirea exclusivă a catalogului electronic. În consecință, 742 de școli elimină acum catalogul clasic, de carton...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 octombrie 2022
Programul Masa caldă
450 de școli ar putea organiza programul Masa caldă în acest an școlar, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență discutat astăzi (28 oct. 2022) în Guvern. Nu este acordat un buget suplimentar pentru 2022, ci doar pentru 2023 / Lista celor 350 de școli beneficiare încă nu este cunoscută.
………………………………
450 de școli ar putea să organizeze programul „Masa cadă” în anul școlar 2022-2023, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, proiect aflat pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Până acum, a fost publicată în Monitorul Oficial doar lista celor 300 de școli și grădinițe beneficiare, deși autoritățile au anunțat de ceva vreme că vor fi incluse în program încă 50 de școli pe lângă cele 300. Proiectul citat modifică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2022.
„(1) În anul şcolar 2022 – 2023, pe perioada desfăşurării cursurilor, preşcolarilor şi elevilor din 450 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unităţi-pilot, li se acordă, zilnic, cu titlu gratuit, un suport alimentar constând într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată”, prevede proiectul menționat anterior.
În descrierea situației actuale se arată că „deoarece sumele aprobate în anul 2022 pot asigura suportul alimentar pentru încă 100 de unități de învățământ preuniversitar, ceea ce ar corespunde unei măsuri suplimentare de sprijin pentru preșcolarii și elevii aflați în situația riscului de abandon școlar, este necesară majorarea numărului de unități de învățământ beneficiare de la 350 la 450 de unități”.

Tradiții culturale pe Valea Crișului Repede

Proiect în parteneriat cu patru școli, din Bulz, Aușeu, Roșia și Aleșd

Tradiții culturale pe Valea Crișului Repede

În perioada septembrie - decembrie 2016, Colegiul Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului, în parteneriat cu ,,Asociația Moșuț" și Primăria comunei Vadu Crișului, a desfășurat activități pentru promovarea tradițiilor, obiceiurilor și folclorului în cadrul proiectului ,,Tradiții culturale pe Valea Crișului Repede".

La acest proiect au participat cinci școli din Bihor: Colegiul Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului, Școala Gimnazială Bulz, Școala Gimnazială Aușeu, Școala Gimnazială Roșia și Liceul Teoretic ,,Constantin Șerban" Aleșd. Prin acest proiect ne-am propus să valorizăm tradițiile noastre moștenite; dorim să fie preluate și transmise următoarelor generații pentru a sădi în inimile copiilor dragostea pentru frumos și autentic.
O activitate importantă în cadrul proiectului a fost ,,Punți de legătură", prilej cu care elevii au descoperit  informații cu privire la particularitățile tradițiilor, obiceiurilor din satele de pe Valea Crișului Repede de la profesorul Miron Blaga, etno folclorist, autor de lucrări științifice de specialitate. S-au desfășurat  activități cultural-artistice (șezătoare, dansuri populare, muzică instrumentală, interpretări de colinde), fiecare participant aducându-și contribuția într-o oarecare măsură.
Elevii implicați în proiect au participat la Festival - concurs „Din vatra satului", care s-a desfășurat la Căminul Cultural din Vadu Crișului, unde au fost prezentate obiceiuri și tradiții specifice zonei.
Spectacolul a impresionat prin varietatea și autenticitatea obiceiurilor și tradițiilor, a portului popular și în mod special a colindelor cuprinse în repertoriul formațiilor. Grupul de colindători de la Școala Gimnazială Bulz a adus pe scenă colinde autentice: „Colinda fetei", „Asta-i sara de Crăciun", „Noi umblăm să colindăm", „Viflaeme, Viflaeme", solist Ionuț Vereș. Elevii au fost pregătiți de doamna profesoară Dumiter Olimpia și doamna  profesoară Stoica Raluca. În aceeași arie tematică au evoluat și grupul de colindători de la Aușeu, coordonați de  doamna profesoară Caba Claudia. Elevii Școlii Gimnaziale Roșia, îndrumați de doamna profesoară Daniela Gherle, director artistic al Ansamblului „Codrenii Bihorului" și doamna profesoară  Valentina Silaghi, au prezentat în spectacol momente din obiceiul de nuntă. Participanți la proiect, elevii de la Liceul Teoretic „Constantin Șerban" din Aleșd, sub îndrumarea doamnei profesoare Monica Achim, au prezentat o șezătoare tradițională din acest areal folcloric. Spectacolul s-a încheiat cu evoluția cunoscutului Ansamblu „Moșuț" din Vadu Crișului, care a completat paleta tradițiilor populare cu dansul specific acestei zonei folclorice. Având un maestru coregraf, bun cunoscător al acestui gen artistic, prof. Florea Crișu, și a doamnei Liana Boț, directorul artistic al ansamblului, formația de dansuri s-a dezvoltat, a devenit ansamblu, fiind cunoscută în județ și în țară, participând la prestigioase festivaluri folclorice. Pe cartea de vizită și în portofoliul ansamblului se găsesc diplome, trofee și premii, obținute la manifestări de prestigiu. Amintim doar două: Marele premiu la Festivalul internațional de folclor pentru tineret de la Negrești, județul Vaslui și „Peștișorul de argint" obținut la Festivalul folcloric „Peștișorul de aur" de la Tulcea. În acest spectacol au prezentat o suită de dansuri de pe Valea Crișului Repede: Luncan, Sălăgean, Fecioresc, Mânânțăl și un dans de Oaș.
Tot în cadrul proiectului a fost prezentată o expoziție de desene, icoane pe sticlă și lemn, lucrările fiind realizate de elevii Colegiului Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului.  
Credem că obiectivele proiectului: cultivarea sentimentului estetic, dragostea pentru tradiții și dansul popular au stimulat interesul elevilor pentru folclorul românesc.
Prof. Mălai Maria & Boț Liana

Trimite email

miercuri, 30 noiembrie 2022