Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Spectacolul-concurs ,,Colindița”

Marți, la Lic. T. ,,Onisifor Ghibu”, s-a desfășurat

Spectacolul-concurs ,,Colindița”

În vremurile pe care le trăim, înconjurați de evenimentele lumii moderne, tradițiile trebuie cultivate în inimile și mințile generațiilor ca o valoare autentică de creație tocmai pentru a ne păstra identitatea nealterată.

Copiii trebuie să fie obișnuiți încă de mici cu specificul acestor tradiții și obiceiuri, pentru a le cunoaște, percepe și trăi, sub toate aspectele lor, cu plăcere și bucurie. Acest lucru este încă posibil în localitățile în care tradițiile și obiceiurile sunt încă vii, desfășurând sau participând la anumite evenimente, purtând în ele autenticul artei românești.
Conștienți fiind de îndepărtarea tinerilor de tradițiile populare, trebuie să insistăm pe cunoașterea lor de la cea mai fragedă vârstă, educându-i pe copii în spiritul respectului față de aceste tradiții și perpetuând păstrarea acestora.
Spectacolul-concurs ,,Colindița" face parte din amplul proiect cu participare națională înscris în CAERI, „Tradiție, moștenire și simțire românească", aflat la ediția a V-a. La actuala ediție, ni s-au alăturat parteneri din 28 de județe,  fiecare unitate școlară parteneră derulând concomitent o serie de activități înscrise în calendarul acestui proiect, activități menite să conducă la cunoașterea și valorificarea obiceiurilor şi tradiţiilor specifice unor evenimente populare româneşti şi sărbători creştine.  Datorită condițiilor meteorologice nefavorabile, cei șase parteneri din județele învecinate Bihorului care și-au anunțat participarea efectivă la concursul ,,Colindița", au renunțat până la urmă la deplasarea la Oradea, expediindu-ne DVD-urile cu momentul artistic. Materialele au fost prezentate (vizualizate) la finele concursului, în timp ce juriul delibera. 
Proiectul urmărește cunoașterea și valorificarea de către copii a unor obiceiuri şi tradiţii specifice, dezvoltarea simţul estetic şi muzical, cultivarea simțămintelor şi a respectului pentru folclorul românesc. Așa cum a fost gândit, proiectul se adresează  preșcolarilor și școlarilor, indiferent de gen, etnie, confesiune sau mediul de proveniență, promovând egalitatea de șanse în incluziunea socială.
Spectacolul propriu-zis a fost structurat pe două secţiuni: Secţiunea I: interpretare individuală și Secțiunea II - interpretare în grupuri mai mici sau mai mari. Și jurizarea s-a făcut pe secţiuni şi pe nivel de vârstă: preșcolari și școlari, fiind acordate la fiecare categorie premiile I, II, III și mențiune. În plus, fiecare concurent a primit câte un premiu din partea lui Moș Crăciun.
Fiind concurs, la evaluare s-a ținut cont de: dificultatea interpretării, de repertoriu, textul adecvat vârstei, intonația, simțul ritmic, costumația specifică și prezența scenică.
Juriul a fost format din: d-na Daniela Sopota - președintele juriului, inspector școlar pentru educație permanentă și activitate extrașcolară,  d-na Antonela Ferche Buțiu - profesor și interpret de muzică populară, dl Adrian Balog - director al Ansamblului folcloric Crișana, precum și cadre didactice implicate în derularea acestui concurs: Cornelia Româneac, director al Grădiniței Nr. 28 Oradea, Ionela Novac - coordonator al concursului, Nicoleta Nicoruț, Daniela Leucea, Crina Chereji, Gabriela Tușinean, Florica Nemeș, Ioana Nagy, Ramona Mihalcea și Elena Indrie.
La concurs au participat 152 de copii din 14 școli primare și grădinițe, îndrumați de 38 de cadre didactice.
Participanții la concurs:
Cmeciu Giulia și Sîrb Anamaria de la Şc. Gimnazială Nr. 16 Oradea, coordonate de Farcaş Amalia și Badea Anamaria; Grupul Şcolii Gimnaziale „Puiu Sever" din Ineu, îndrumat de Suciu Petronela, Luncan Andreea și Hodişan Mădălina; elevii clasei pregătitoare, coordonați de Karacsony  Zoiţa; micii  colindători ai Şcolii Gimnaziale Nr. 2 Mierlău, coordonați de Popa  Silvia și Săutiuţ Nicoleta; Lăstarii de aur de la Şc. Primară Nr. 1 din Almaşu Mic, îndrumați de Maroşan Cornelia și Pop Alina Cosmina; fraţii Furiş (Emilia şi Emil) de la Şc. Gimn. Nr. 1 Brusturi, îndrumați de Miclăuş  Ioana; grupul de colindători de pe Criş, de la Şc. Gimn. Nr. 1 Bunteşti, coordonați de Ciuciu Olimpia și Mortan  Aurelia; Mlădiţele bunteştene de la Şc.Gimn. Nr.1 Bunteşti, îndrumați de Vesa Titiana-Laura și Blaga  Adriana; Colindătorii din Țara Beiuşului, îndrumați de Junc Delia, Mlendea Dorina, Petruşe Mariana, Costea Mariana, Ispas Herlaş Mihaela, Dumitraş Ema și Popa Mihaela de la Grădinița „Floare de Colţ" din Beiuş; Tusany Jarca Andreea de la Şc. Primară Nr. 1 Almaşu Mic, coordonată de Pop Alina Cosmina; Pop Maria de la Şc. Primară Nr. 1, Almaşu Mic, coordonată de Pop Alina Cosmina; Tusany Jarca Maria de la Şc. Primară Nr. 1, Almaşu Mic, îndrumată de Pop Alina Cosmina; Doroczi Izabela Dora de la Şc. Gimn. Nr.1 Balc, coordonată de Bozga Daniela; Fonai Iarina de la Şc. Gimn. Nr.1 Brusturi, îndrumată de Miclăuş  Ioana; Pascar Teodora de la Lic. T. German „Friedrich Schiller" Oradea, coordonată de Pătrună Amalia Eugenia; Lăcătuş Rebeca, Brigean Andrei și Ghiţ Cleopatra (trei soliști individuali) de la Grădinița Nr. 56 Oradea, coordonați de Blândul Florentina; Grupul magic de la Grădinița Nr. 1 Ştei, îndrumat de Boc Mihaela; Pop Nicoleta, Gheorghiaş Alexandra și Varga Nicoleta de la Grădinița Nr. 1 Săcădat, îndrumate de Sime Maria și Maghiar Dorina; Colindătorii de la Grădinița particulară Winnie Academy, îndrumați de Farcaș Denisa și Brindea Emilia, Pricop Antonia și Bradea Rodica; Corul Piticot de la Grădinița Nr. 28 din Oradea, coordonat de Tuşinean Gabriela și Cheregi Crina; Corul  Zumzărel de la Grădinița Nr. 28 Oradea, coordonat de Novac Ionela și Nicoruţ Nicoleta.
Toți concurenții au fost răsplătiți cu premii din partea organizatorilor, potrivit prestației excelente pe care au avut-o la microfon.
Doamna director Cornelia Româneac, coordonator de proiect și organizator principal al spectacolului-concurs, ține să felicite toți concurenții și profesorii coordonatori, să mulțumească membrilor juriului, precum și gazdelor de la Liceul Teoretic ,,Onisifor Ghibu".
,,Profit de acest prilej spre a le mulțumi, prin intermediul presei, tuturor părinților care s-au implicat și colegilor mei, echipei de proiect de la Grădinița Nr. 28, urându-le tuturor Crăciun fericit și un an 2017 mai bogat!"
Ionela Novac & Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (87 de poze), accesați Galeria foto: Spectacolul-concurs ,,Colindița”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:18:54 Ora standard a Europei de Est